• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Dag och natt

Nu kom jag på vad den andra drömmen handlade om, som vanligt var jag hemma hos mamma och pappa och var alldeles förbannad över att de lät huset förfalla, man kunde inte stänga efter sig om man gick på toaletten osv, och några andra släktingar som är i 20-årsåldern idag var plötsligt små barn igen. Jag skällde ut mina föräldrar och sa att de får faktiskt ta och flytta till hyresrätt om de inte klarar av att ta hand om huset... Jag var så arg så jag kokade! (Nog för att huset skulle behöva tas hand om lite bättre än vad de har orkat med men det här var ju ett riktigt ruckel i drömmen haha). Som sagt - mamma och pappa och huset är ständigt i mina drömmar! 

• Odetta
    Dag och natt skrev 2010-12-09 10:00:06 följande:
    Jag har också drömt en massa under graviditeten, mest konstiga drömmar haha! Två drömmar minns jag hade små björnar som var jättesöta!! Nästan varenda dröm utspelar sig hemma hos mamma och pappa och det är även vanligt att de är med i drömmarna. Inatt drömde jag bara tokiga mardrömmar, har redan glömt bort ena av dem men den andra handlade om en onykter RYSS som drack en massa snaps (nån annan som såg Jamie Olivers program som utspelade sig i Stockholm igår - där han drack en massa snaps? ) och var bedrövligt ledsen, så jag vaknade av tårar i ögonen. Kanske speglar min nervositet för idag...

airamamma: Du ska se att det går bra idag, håller alla mina tummar och tår jag med!

odd: Har inte vågat mig på boandet ännu, vi ska ju förresten flytta 1 mars till en annan lägenhet så jag sparar mig tills dess! Även fast jag gärna skulle köpa några gulliga saker redan nu...!  
    Ja, ofta bearbetar man ju oroliga tankar i sömnen....jag har aldrig fattat vitsen med det faktiskt. Är det inte bättre att få sova gott så man är utvilad och kan hantera sin oro?

Vilken tid ska ni till läkaren idag? Jag ska hålla mina tummar och tår vänne, besked idag bara MÅSTE vara bra, nått annat accepterar jag inte! Sedan får du berätta om ditt boande när ni har flyttat klart...jag gillar att flytta, inte allt nerpackande, men UPPackandet är ju så mysigt! Då får du boa en hel lägenhet....rena lyxen ju!

***bamsekramisar***
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • miraclee
    Havsklippan;

När ska ni iväg idag på UL? Håller alla mina tummar för er!!
  • Odetta
    Dag och natt skrev 2010-12-09 10:05:00 följande:
    Nu kom jag på vad den andra drömmen handlade om, som vanligt var jag hemma hos mamma och pappa och var alldeles förbannad över att de lät huset förfalla, man kunde inte stänga efter sig om man gick på toaletten osv, och några andra släktingar som är i 20-årsåldern idag var plötsligt små barn igen. Jag skällde ut mina föräldrar och sa att de får faktiskt ta och flytta till hyresrätt om de inte klarar av att ta hand om huset... Jag var så arg så jag kokade! (Nog för att huset skulle behöva tas hand om lite bättre än vad de har orkat med men det här var ju ett riktigt ruckel i drömmen haha). Som sagt - mamma och pappa och huset är ständigt i mina drömmar! 
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • mallanis

havsklippan- hhha oj så roligt att läsa =) att det är mer än jag som drömmer märkligt.
    jag har för mig att när jag läst drömböcker (back in the days) att just huset är en symbol för dig själv? Tar du inte hand om dig själv ;) dags att gå på spa och bubbla lite?  hahha nu behöver det ju inte handla just om det i dina drömmar ;)

Tredje gången gillt!?
  • Dag och natt

Haha ja huset kan nog vara mig själv! Känns som jag har ständigt dåligt samvete över att jag inte tränar något (har ju inte kunnat göra det förrän nu) och att jag har fått så mycket bristningar på magen, jag vet att jag inte hade kunnat undkomma dem eftersom både mamma och syrran har rejäla "barntatueringar" från sina barn men känns ändå lite trist att de kom så tidigt som för flera månader sen. 

Vi ska på UL kl 15, känns som en evighet tills dess!  

• miraclee
    Odetta skrev 2010-12-08 23:11:33 följande:
    Men gumman, du ska inte läsa sånnt

Mina igångsättningar har varit enbart positiva upplevelser, jag lovar! Mina konstgjorda värkar har varit mer kontrollerade än mina naturliga och jag har tyckt att det har varit bättre. Dessutom kan man på ett annat sätt styra över värkarna som är konstgjorda än vad man kan göra med naturliga...gör det för ont kan man be BM att "stoppa upp" genom att minska på droppet....och det kan man ju inte göra när kroppen går på egen hand

angående sugklocka så är det procentuellt väldigt få förlossningar som slutar med sugklocka och ricken är nog lika stor / liten oavsett om det är en naturlig eller igångsatt förlossning.

Och tappen. Ja, förloppet går snabbare om tappen är mogen, men det finns mycket dem kan göra för att hjälpa tappen att mogna. Man kan få en BARD-kateter som är som en liten ballong som läggs i tappen...den strechar på ett skonsamt sätt (min första igångsättning var med en sådan) eller så kan man få slidpiller som motiverar tappen (lillemans igångsättning). Sedan tas det hål på hinnorna och det i sig motiverar tappen också. Allt detta görs innan man sätter in värkstimulerande dropp för dem vill alltid ge kroppen en chance att komma igång själv.

Av mina 4 förlossningar hittils har jag tyckt bäst om mina 2 igångsättningar
    Haha, nej man dum som man är så gör man ju det. Blä! Ville mest se vad det innebar när det nu står ganska klart att det kommer bli igångsättning. ;)

Det låter iofs väldigt bra med dina erfarenheter från detta, och det gör mig lite lugnare. Visst, sugklocka/tång är väl inte hela världen, men att de kan bli så långdraget så man tillslut måste göra KS ändå låter inte som ngn höjdare.

Jag opererade bort mina halsmandlar för 5 år sen, och jag låg inne i 3 v pga komplikationerna efter den, me blödningar, infektioner o yada yada! En förlossning innebär ju automatiskt blödningar och lite större än dom i halsen, haha ;) Så jag vill liksom ha kontroll jag också.. KS känns för riskabelt, som läkaren också sa. Hm!

Jaså, ska du äta det hela vägen nu, trombyl alltså? Hur känns det då? :) Jag får ju inte EDA dels pga blödningsrisken och dels för att jag har skolios i ländryggen, så dom får liksom inte in nålen på rätt ställe ;D Gjorde en lumbalpunktion förra året, 8 stick provade läkaren innan han gav upp, de va ingen idé alls.

Men, igångsättning.. det brukar alltså vara från 38+0 man gör det då? Då är de ju plötsligt "bara" 17 v kvar.. haha ;)
  • Dag och natt

miraclee: Jisses så du blir förmodligen igångsatt! 17 veckor låter ju som ingenting, känns som de första 17 veckorna gick fort även fast man mådde konstant dåligt så lade man vecka efter vecka efter sig.

• Dag och natt
    Odetta skrev 2010-12-09 10:08:22 följande:
    Ja, ofta bearbetar man ju oroliga tankar i sömnen....jag har aldrig fattat vitsen med det faktiskt. Är det inte bättre att få sova gott så man är utvilad och kan hantera sin oro?

Vilken tid ska ni till läkaren idag? Jag ska hålla mina tummar och tår vänne, besked idag bara MÅSTE vara bra, nått annat accepterar jag inte! Sedan får du berätta om ditt boande när ni har flyttat klart...jag gillar att flytta, inte allt nerpackande, men UPPackandet är ju så mysigt! Då får du boa en hel lägenhet....rena lyxen ju!

***bamsekramisar***
    Nä precis jag vill ju sova skönt! Men det har säkert sina poänger med dessa mardrömmar också. Innan vi somnade igår låg vi och pratade om vi ville ta reda på könet eller inte. Jag hade tidigare på kvällen sagt att jag hade funderat på om det inte vore skönt att få "bekräftat" att det är en tjej vi väntar för då förklarar det kanske en del av varför bebisen är så liten. Vi har redan från befruktningen varit säkra på att det är en tjej haha, så det har inte funnits nåt annat i mina tankar. Men som sambon sen sa i sängen så vet vi ju inte och tar vi reda på könet kanske vi får reda på att det är en pojke - och då stämmer ju plötsligt ingenting och då finns ingen förklaring till varför han är liten... Så vi ska iaf avvakta med att ta reda på vad det är såvida vi inte får dåliga besked idag. 

Ja det ska bli helt underbart att boa en helt ny fräsch lägenhet!! Tänk att få göra i ordning barnrummet (som kommer stå oanvänt hur länge som helst haha) och bara få pyssla... aaaah längtar!
  • miraclee
    Dag och natt skrev 2010-12-09 10:20:25 följande:
    miraclee: Jisses så du blir förmodligen igångsatt! 17 veckor låter ju som ingenting, känns som de första 17 veckorna gick fort även fast man mådde konstant dåligt så lade man vecka efter vecka efter sig.
    Yep! Verkar inte bättre.. eller sämre.. hur man nu ser det ;) Haha! Nä men de verkar inte finnas någon annan utväg, så är redan inställd på igångsättning eftersom läkaren sa så bestämt att dom MÅSTE ha koll på exakt dag jag SKA föda så de finns rätt läkare på plats, både hematolog + smärtläkare från St göran där jag går.. blir ju lite krångligt om jag skulle komma in när de är dags bara, så är de fullt o så blir jag skickad nånstans där dom inte alls har koll och där mina läkare inte alls är beredda och kan stå till förfogande.. blir spännande i vilket fall ;)

Nä alltså.. 17 v har ju verkligen susat förbi!! Helt galet.. om en månad när jag ska till BM igen är jag i v 26.. då är de ju bara 12 v kvar.. hjälp?
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma