• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Odetta
    miraclee skrev 2010-12-08 22:42:10 följande:
    Är det nån härinne som har koll på förlossningsplanering på spec mvc?

Jag ska ju bli kallad dit nu för min hematolog vill att jag sätts igång lite före BF för att kunna ha koll på mig, att jag får föda på rätt sjukhus (KS Solna eller KS Huddinge) så att rätt läkare finns på plats därifrån när det är dags. Dom vill INTE under några omständigheter att jag kommer in "hux flux" och ska föda, så jag kanske blir skickad till någe annat sjukhus pga platsbrist osv. Hon sa att min hälsa kommer i absolut första hand när det gäller min blödningsrisk och dom vill helst inte snitta mig om det absolut inte måste göras. Om jag inte sätts igång på en bestämd dag så kan "mycket allvarliga komplikationer" tillstöta och de va big nono enligt henne.

Hur går samtalen till? Tror ni man blir nekad igångsättning pga sjukdom?
    Jag tror inte att det finns ens den minsta risken att du blir nekad igångsättning, så det kan du vara lugn med. Du har ju flera läkare som säger att det är så du ska föda, då har inte förslossningen nått att säga till om.

Här går det till såhär: i v38+0 ska vi få komma in på igångsättningsbedömning. Då gör läkaren en undersökning och ser hur mogen tappen är. Är tappen mogen så får jag klartecken att få bli igångsatt. Då kommer läkaren att ringa ner till förlossningen och fråga hur det ser ut hos dem, om det är lugnt får jag gå ner direkt och då bli igångsatt...och har dem mycket att göra så får jag komma in dagen därpå när det är lugnare igen.

Så gick det till när lilleman kom (fick gå ner samma dag som bedömningen) och när jag blev igångsatt med mellantösen så fick jag klartecken ena dagen och tiden dagen därpå

*kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • miraclee
    Odetta skrev 2010-12-08 22:49:38 följande:
    Jag tror inte att det finns ens den minsta risken att du blir nekad igångsättning, så det kan du vara lugn med. Du har ju flera läkare som säger att det är så du ska föda, då har inte förslossningen nått att säga till om.

Här går det till såhär: i v38+0 ska vi få komma in på igångsättningsbedömning. Då gör läkaren en undersökning och ser hur mogen tappen är. Är tappen mogen så får jag klartecken att få bli igångsatt. Då kommer läkaren att ringa ner till förlossningen och fråga hur det ser ut hos dem, om det är lugnt får jag gå ner direkt och då bli igångsatt...och har dem mycket att göra så får jag komma in dagen därpå när det är lugnare igen.

Så gick det till när lilleman kom (fick gå ner samma dag som bedömningen) och när jag blev igångsatt med mellantösen så fick jag klartecken ena dagen och tiden dagen därpå

*kram*
    Okej, hoppas på att det går bra då. BM skickade ju remissen igår så jag blir väl kallad på samtal nångång i mitten av januari skulle jag tro.

Men.. jag läste lite om igångsättning igår på 1177.se -  de står att många igångsättningar får avslutas med sugklocka/tång (?) att dom konstgjorda värkarna är mycket värre än "vanliga" och att de ibland blir så långdraget OM tappen inte är mogen (de fungerar tydligen bättre o sätta igång omföderskor, än dom som får sitt första..) så att de slutar me KS.. ?

Jag blev inte SÅ sugen på det då kan ja säga.. :(
  • Mabaja
    miraclee skrev 2010-12-08 22:58:20 följande:
    Okej, hoppas på att det går bra då. BM skickade ju remissen igår så jag blir väl kallad på samtal nångång i mitten av januari skulle jag tro.

Men.. jag läste lite om igångsättning igår på 1177.se -  de står att många igångsättningar får avslutas med sugklocka/tång (?) att dom konstgjorda värkarna är mycket värre än "vanliga" och att de ibland blir så långdraget OM tappen inte är mogen (de fungerar tydligen bättre o sätta igång omföderskor, än dom som får sitt första..) så att de slutar me KS.. ?

Några i september-oktobertrådarna jag hängt i blev igångsatta. Vissa gick det hur bra som helst för och vissa fick ks till slut, men det var mest för att de var slutkörda eftersom många igångsättningar tar längre tid. Sen är det många "normalföderskor" som fått ks med så det tror jag inte att du behöver oroa dig för. Jag blev väldigt förvånad när det var så många som slutade i ks, oavsett igångsättningar eller normal förlossningsstart.
    Wilda 101010, mabaja.blogspot.com
  • miraclee
    Mamma till W skrev 2010-12-08 23:03:56 följande:
    Några i september-oktobertrådarna jag hängt i blev igångsatta. Vissa gick det hur bra som helst för och vissa fick ks till slut, men det var mest för att de var slutkörda eftersom många igångsättningar tar längre tid. Sen är det många "normalföderskor" som fått ks med så det tror jag inte att du behöver oroa dig för. Jag blev väldigt förvånad när det var så många som slutade i ks, oavsett igångsättningar eller normal förlossningsstart.
    Jaa.. de är väl så.. att de fungerar på vissa o andra inte.. Hoooppas dock de fungerar för mig ;)

Dock kan dom inte sätta EDA på mig, så det kan ja glömma helt som smärtlindring, och måste då KS göras blir jag sövd, blä. Inge skoj!
  • Odetta
    miraclee skrev 2010-12-08 22:58:20 följande:

Men gumman, du ska inte läsa sånnt

Mina igångsättningar har varit enbart positiva upplevelser, jag lovar! Mina konstgjorda värkar har varit mer kontrollerade än mina naturliga och jag har tyckt att det har varit bättre. Dessutom kan man på ett annat sätt styra över värkarna som är konstgjorda än vad man kan göra med naturliga...gör det för ont kan man be BM att "stoppa upp" genom att minska på droppet....och det kan man ju inte göra när kroppen går på egen hand

angående sugklocka så är det procentuellt väldigt få förlossningar som slutar med sugklocka och ricken är nog lika stor / liten oavsett om det är en naturlig eller igångsatt förlossning.

Och tappen. Ja, förloppet går snabbare om tappen är mogen, men det finns mycket dem kan göra för att hjälpa tappen att mogna. Man kan få en BARD-kateter som är som en liten ballong som läggs i tappen...den strechar på ett skonsamt sätt (min första igångsättning var med en sådan) eller så kan man få slidpiller som motiverar tappen (lillemans igångsättning). Sedan tas det hål på hinnorna och det i sig motiverar tappen också. Allt detta görs innan man sätter in värkstimulerande dropp för dem vill alltid ge kroppen en chance att komma igång själv.

Av mina 4 förlossningar hittils har jag tyckt bäst om mina 2 igångsättningar
  • Lallan

Tackar så mycket och ja dom är helt underbara Helt underbart att se dom tillsammans.

Dom får nästan uteslutande bröstmjölkmen dom orkar inte amma fullt ut så jag får pumpa en del. Namn har vi inte bestämmt ännu, flickan har vi flera förslag på men inga bra förslag till pojken.

• Odetta
    miraclee skrev 2010-12-08 23:07:46 följande:
    Jaa.. de är väl så.. att de fungerar på vissa o andra inte.. Hoooppas dock de fungerar för mig ;)

Dock kan dom inte sätta EDA på mig, så det kan ja glömma helt som smärtlindring, och måste då KS göras blir jag sövd, blä. Inge skoj!
    Samma här. Dem vill att jag äter mina Trombyl ända fram till förlossningen så jag kommer inte heller få ta EDA som smärtlindring denna gången...
  • Mabaja
    miraclee skrev 2010-12-08 23:07:46 följande:

Du kommer klara dig galant utan EDA! Låt lustgasen bli din bästa vän! Kom överens med den så har du allt i din hamn! :) och om du varit elitskidåkare lär du ju även ha hög smärttröskel för jag misstänker att du ramlat och slagit dig nån gång och då är det "piece of cake". :) Se bara till att vara riktigt utvilad när ni ska in på igångsättningen!

Jag kan bara säga att såhär i efterhand är jag såååå glad att jag inte behövde edan.. att man klarade sig utan! ja min förlossning startade av sig själv, men iaf! tänk bara på att andas lugnt och sansat så kommer det att gå jättebra..

Kan du få spinalbedövning? Eller är det samma "förbud" som med eda?
    Wilda 101010, mabaja.blogspot.com
  • mallanis

Lallan - åhhhh vilka godingar!!! så söta de är Gladoch quuuuita kläder!

Någon som reser mycket bil i gänget och har köpt en tummy shield ? Positivt och negativt (förutom priset) med en sådan?

Tredje gången gillt!?
  • airamanna
    Lallan: Dom är helt fantastiskt underbara!!!!

En annan sitter här med hjärtat i halsgropen, ska på VUL om 2 timmar och är skitnervös... tänk om det inte är någon där... 
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma