Inlägg från: Safireee |Visa alla inlägg
  • Safireee

Plus igen efter mf/ma

Det är bra att ni peppar mig! Är lite rädd för att få något surt svar, men jag ska försöka. Om nu min man tillåter mig vill säga... Fick övertala honom förra gången också. 

kajsalisa: Jag bor nära Östra sjukhuset. Du då?

• Safireee

Pancakes:
    Jag förstår att det känns jobbigt när du varit så inställd på vaginal förlossning. Men snitt behöver inte alls vara dåligt. Jag gjorde planerat kejsarsnitt förra gången och det gick jättebra. Det fungerar nästan som vanligt efter förlossningen förutom det faktum att man har ett sår på magen så klart (men å andra sidan har man ju inga sår i snippan och kan gå på toa som vanligt osv.). Livmodern drar ju ihop sig när man ammar och i och med att barnet och moderkakan lämnar kroppen så sker ju allt automatiskt med mjölkproduktion, vatten som ska lämna kroppen osv. 

Det finns ju ökad risk för astma och allergier för barnet, men å andra sidan är planerat kejsarsnitt det säkraste sättet för ett barn att födas (dock inte för mamman med risk för komplikationer i såret).

Själv var jag uppe och gick någon dag efter snittet och visst gjorde det ont, men man får ju mycket smärtstillande. Kunde gå ut och promenera efter någon vecka. Det gör mest ont när man rör sig, om man håller sig still så är det helt okej.  

Jag kommer att be om snitt igen (har medicinska orsaker).  

Hoppas att det går bra och att du känner dig nöjd oavsett om du väljer sätesförlossning, vändningsförsök igen eller planerat snitt. (hoppas inte det verkar som att jag försöker prångla på dig snitt, det var inte alls meningen, ville bara berätta att det inte behöver vara helt fel).  

• Safireee

Storafamiljen: Beklagar ditt missfall! Det kan gå snabbt att bli gravid igen, jag har blivit det månaden efter två gånger (och fått fler missfall). Vid mycket tidiga missfall så funkar ofta missfallet som en mens och då kommer ägglossningen som vanligt efter ca 2 veckor. Mina symptom stannade kvar några dagar efter missfallen, så det kan vara dem du fortfarande känner. Eller så är det ÄL på gång. 

Hoppas att du snart blir gravid igen och då får du se till att komma och hänga med här i tråden! Solig Lycka till!

• Safireee
    Pancakes skrev 2011-05-03 11:57:57 följande:
    Två lite dumma frågor kanske...men hur försvinner allt vatten/blod/moderkaka etc vid kejsarsnitt? "Plockar" de ut det också? Och en rent ytlig fråga, är det nån skillnad med viktminskningen och hur magen försvinner efter snitt jämfört med vaginal förlossning? Är lite nojig för sånt också och har fått för mig att det är svårare att bli av med grav-kilona efter snitt men det kanske har med amning att göra bara?
    De plockar ut moderkakan innan de syr igen och en hel del blod och vatten plaskar ju ut när de öppnar livmodern (de har stövlar på sig i operationsrummet! ). Men resten kommer ut som avslag. Jag tycker dock att jag hade väldigt lite avslag i jämförelse med hur andra berättar, så det kan nog vara så att det blir mindre än vid vaginal förlossning (?).

När det gäller viktminskningen så vet jag inte riktigt, men har inte hört att den ska påverkas negativt. Amningen gör ju sitt (särskilt om man inte börjar äta som en häst för att kompensera, men det har man sällan tid med de första månaderna ). Dock blir det som en liten hylla ovanför snittet och det ska tydligen vara svår att komma ifrån om man inte är jättesmal. Snittet läggs ju precis ovanför könshåret och ovanför snittet bullar magen ut. Men det är ju på samma ställe som byxlinningen brukar gå, så det brukar se normalt ut ändå. Och när det gäller ärret så syns det så extremt sällan eftersom man nästan alltid har trosor/bikinitrosor på sig bland folk. Flört 

Fördelar är ju att snippan inte ändrar sig något särskilt samt att man inte behöver träna bukmuskulaturen lika mycket (men man måste träna ändå pga graviditeten).

Nackdelen är ju att man inte får lyfta något som är tyngre än barnet de första månaderna och får anpassa sin träning lite efter det. Men ju snabbare man kommer igång med att röra sig efter snittet desto bättre läker det (pga blodcirkulationen).

Det är bara att fråga om du undrar något mer.
  • Safireee

Välkommen hem 2barnsmamma! Kul att höra att ni haft det bra, men läskigt det där med nästan-krocken! Förvånad

Ego: Jag hade så jäkla ont i bäckenet i natt! Det kändes som att det skulle gå sönder. Det värkte oavbrutet i flera timmar. Är det detta som är foglossning? Det gjorde ont ut mot höftkammarna, i korsryggen och fram ner. Det spelade ingen roll hur jag låg.
    Eller var det någon slags kombo av foglossning och ligamentsmärtor? Jag har aldrig haft ihållande ligamentsmärtor innan och aldrig riktig foglossning. Fick ligga kvar i sängen en extra timme (fick skicka maken att lämna på förskolan på min dag) och nu jobbar jag hemifrån. Vågar knappt röra mig (men nu känns det okej).  

När jag googlar så ser jag att man har ont i korsryggen och fram över venusberget samt att det ilar ner till benen. Men har man ont ut mot höfterna på framsidan?? För det hade jag också.

Molly okt-07, Lillkotten okt-11 (v15+5)
  • Safireee

MelikaH: jag är vegetarian och äter inte fisk. Försökte med nån omega3-kapsel ändå (även fast det är fiskleverolja, gjorde det för bebisens skull), men jag fick såna hemska sura uppstötningar så att jag nästan kräktes. Försöker äta omega3-rik vegetarisk mat istället, typ linfrön, nötter, rapsolja osv.

När jag var gravid förra gången (2007) så var det typ inget snack om detta, då åt jag knappt fisk och inga direkt tillskott heller.
    Men det är ju jättebra och viktigt med Omega3, detta är mitt dåliga samvete. Skäms 

• Safireee

Här har det bara varit sött som gäller, har en flicka sen tidigare och nu tror jag att jag väntar en pojke, men vet inget än. Ska bli spännande att se!

• Safireee
    sugarrush skrev 2011-05-04 10:29:23 följande:
    Safireee: det låter jättejobbigt! Kan du ringa BM och fråga, eller kanske få komma in och få en bedömning? Kanske kan du få hjälp med foglossningsbälte om det är det som är problemet...?
    Det värsta gick över i morse så jag avvaktar. Men jag ska absolut kontakta BM om det fortsätter sådär. Okej om de småilar ibland osv. men om det nästan är så att jag grinar... Min kollega sa för några veckor sen att jag kan låna hennes foglossningsbälte sen om det behövs, så det låter ju bra. Är lite orolig över att inte klara av vardagen om det fortsätter sådär. Tur att jag har ett väldigt stillasittande arbete i alla fall...
  • Safireee
    Sir Bubbalots mamma skrev 2011-05-04 10:05:26 följande:
    I natt har jag haft party i magen.. pyret har väckt mig hur många gånger som helst genom att sparka å ha sig där inne.. hela dagen igår va de lugnt men på kvällen börja de.. maken kunde känna de lite defust utan på magen så nu e de väl bara att hålla i hatten. :)
    Härligt! Igår låg jag och försökte känna på utsidan och se om jag kunde få lite kontakt med bebisen. Kände ju hur hen sprattlade då och då, men så fort jag lade handen på så slutade hen... Tungan ute
    Längtar tills de riktiga sparkarna kommer! Har känt av något som skulle kunna vara sparkar, men är inte säker än, för min mage är samtidigt jäkligt bubblig.
  • Safireee
    leaeva: Wow, vad spännande! Om du har tre nu så finns ju stor chans till att åtminstone en eller två överlever, gärna alla tre! Kan förstå att du är nervös, trillingar är nog inte det enklaste att ta hand om. Hade kompisar som var trillingar när jag var liten och de blev alltid väldigt uppmärksammade. Även grannarna hade trillingar samt ett äldre syskon så för dem blev det inte 2 barn utan 4. Håller tummarna för dig den 16e!

Ego: Bebisen sparkade för första gången igår! Hjärta Min man kunde känna det utanpå magen. Åhh vad mysigt! Har verkligen längtat efter det! Har ju känt sprattel och rörelser i 5 veckor, men igår kändes det som att någon petade mig med ett finger från insidan av magen. Vilka små fötter den måste ha. Solig Vecka 17 idag. 
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma