-
Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam.Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
-
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
-
Cupcake1985, nej det gjorde jag tyvärr inte. Måste göra det nästa gång.
Trasan 0606, ja, jag gör vanlig gröt -salt. Kanske det att jag gör den lite lösare än gröt jag skulle ha gjort till mig själv. Mixar dock inte grynen, utan smular sönder dem en aning med handen.
Vad roligt med barn som vill äta. Här har vi en liten matvägrare. Vet inte vad som har hänt. Allting gick ju så bra till en början. Kanske är det förkylningen som hon har haft, eller tänderna som är på G, men äta mat vill hon INTE göra. Frukt däremot är mumma, mumma. Har märkt att maten som jag också äter går ner. Tycker dock att hon kan hålla sig till den saltfria kosten ett tag till. -
Min sambo sa likadant för några dagar sen gällande att jag gör egen mat till sonen. Man sparar ju en del pengar på det. Samt att man slipper bidra till att dra hem massa glasburkar.
Så han e med glad :)
Sonen älskar också mat men jag har tyvärr fått ta ett steg tillbaka vad gäller den fasta födan.
Han blir lite hård i magen, men nu när jag dragit ner på antalet iskuber vid lunchen går det bättre. Tidigare åt han 5 kuber mat o två kuber fruktpure. Nu får han 3 kuber mat o 2 kuber fruktpure sen ersättning.
Äter även en full portion gröt på kvällen med fruktpure på. Han skulle nog kunna äta hela tiden om han fick :)
-
IceCloud: Har du testat att göra päron- och katrinplommonpuré? Min tjej var trög i magen och jag ringde till BVC. De sa att man inte skulle sluta med maten eller ge henne mindre eftersom magen till slut måste vänja sig. De sa bara att ge henne mycket katrinplommon och messmör i ersättningen. Undvik också mat som är stoppande. Vi fick börja med Lactulos men nu när hon mer frukt så kan vi reglera det enbart med messmör och katrinplommon.
-
Till er som börjat introducera kött och fisk. Blandar ni ihop köttet eller fisken med grönsakerna eller gör ni små iskuber som ni sedan plockar ihop till en fullgod måltid? Jag har testat både och men nu börjar jag tycka att det är bättre att göra små isbitar och sedan blandat ihop till en måltid. Vissa kombinationer ser så hemska ut när du blandat ihop det. Speciellt om man använt ärtor. Ärtor i sig ser jättegott ut men tillsammans med morötter och nötfärs ser det inte alls aptitligt ut.
-
Jaha, det visste jag inte. Kanske ska fortsätta med den mängden jag har gett till honom tidigare då. För det blev han mätt på o vi behövde inte ge ersättning efter.
Jag har tagit bort majs o banan så det får han inte nu. Dock får han majskrokar, men det har inte gjort nån skillnad vad jag märkt. Men lite mindre majs blir det ju iaf.
Päron får han varje dag och katrinplommon varannan kanske. Det har inte så stor effekt på hans mage. Men mango och färska blåbär ger resultat :)
Men är det ok att ge det varje dag bara för att magen ska hålla sig i trim? Jag trodde det var bättre att dra ner på maten o sen "börja om" om nån vecka.
-
Jag har inte börjat med kött o fisk än men när jag gör det kommer jag göra var för sig i små kuber o plocka måltider. Man kan variera så mycket mer där.
-
Enligt mitt BVC är det helt okej att ge det varje dag. Ger du honom vatten till varje måltid han får när han inte äter ersättning? Min lilla tjej tog inte vatten förrän vi köpte en pipmugg. Det gör ju också att magen får lite mer vätska och det blir då lättare med bajset. Jag är rätt mycket ut på engelska och amerikanska sidor som handlar om barnmat. man får ju dock ta vissa saker med en nypa salt och gå efter våra svenska råd. Annars tycker jag inte att det är någon fara. Man får ju lite annan inspiration.
-
Ja, han får vatten till varje matmåltid. Och det händer att han får ett par klunkar/dag även mellan måltiderna. Jag provade att ge honom full portion i dag. Får se hur magen blir i morgon..
Men jag vet inte om det är jag som överdriver, han e ju kanske inte hård i magen utan bajsar mer fast. Men vissa dagar får han ta i o det kommer inte så mycket. När jag drog ner maten blev det mer löst igen som det var innan han fick mat.
Har du något tips på nån bra engelsk/amerikans sida?
-
Jag brukar gå in och kika på dessa sidor:
weelicious.com/
www.homemade-baby-food-recipes.com/ ( Lite svårt att hitta på)
wholesomebabyfood.momtastic.com/index.htm
www.simplybabyfoodrecipes.net/
Tänk bara på våra svenska riktlinjer då inte USA och England inte riktigt har samma riktlinjer. -
Hej, vilken bra tråd! Jag lagar all mat förutom gröten till min 6-månaders dotter och hoppas kunna få lite insperation här. Imorgon har jag tänkt börja introducera protein så idag har jag lagat kycklingpuré. Smaksatte med stjälkselleri och dragon och det var inte alls tokigt. På spadet gjorde jag en dillsås. Spännande att se hur detta tas emot :)