-
Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam.Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
-
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
-
Jag har faktiskt använt mig av blötläggningsvattnet när jag kokar gröt. Ger lite extra smak på gröten.Basi skrev 2012-02-01 08:53:57 följande:nu har vi kokat päron-plommonpuren. den blev bra i koncistens, o god! precis som du sa cupcake1985!
men vad gör ni med vattnet som ni kokar i? När man kokar päron så blir vattnet riktigt sött och gott. Det är ju lite som juice/saft. Idag så fick lillfröken smaka på den saften när den var lagom varm och hon tyckte den var jättegod! Jag har inte frågat rådgivningen om man får/inte får ge barnen den, men det är ju i princip bara vatten med päronsmak -inga tillsatser. Lilla tösen är dessutom sjuk idag, feber o flunssig, så jag tänkte det skulle vara extra bra med lite näring i all vätska jag skall försöka få i henne..
Ett annat tips för att göra maten mer rik på järn är att tillaga maten i en gjutjärnspanna. Innan ni kommer med några bvc råd, ja, jag vet att de rekommenderar en att inte steka mat, men jag steker köttfärs på mycket låg temperatur i gjutjärnspanna och på så sätt får jag en finfördelad och järnberikad köttfärs. -
Jag har ännu inte introducerat kött, men tror jag kommer att ha svårt att koka köttfärsen.. så du behöver absolut inte känna dig ensam om att steka det! Sen får då bvc tycka som de vill..redfox skrev 2012-02-01 12:29:28 följande:Jag har faktiskt använt mig av blötläggningsvattnet när jag kokar gröt. Ger lite extra smak på gröten.
Ett annat tips för att göra maten mer rik på järn är att tillaga maten i en gjutjärnspanna. Innan ni kommer med några bvc råd, ja, jag vet att de rekommenderar en att inte steka mat, men jag steker köttfärs på mycket låg temperatur i gjutjärnspanna och på så sätt får jag en finfördelad och järnberikad köttfärs. -
Inga bekymmer att koka kyckling och kött men det ser inte speciellt aptitligt ut. När jag kokade kyckling luktade det precis som när min mormor kokade höna till mig när jag var liten.
Har man en gjutjärnspanna med höga kanter kan man ju koka köttet i den.
Idag har jag verkligen insett hur bra det är att frysa in maten i småkuber. Varierar ju bara efter tycke och smak och sedan är det hur lätt som helst att bara öka på portionerna med en iskub ju mer mat hon vill ha. Jag använder mig också av barnmatsburken silikonformar och tycker de är väldigt bra. Den stora formen är lite mindre än en hel portion för henne nu. Nästa gång jag gör jag ska jag pröva att göra puré på olika grönsaker och sen frysa in dem i lager. Så jag använder mig både av barnmatsburkens formar och även av vanlig iskubsform. -
Jag har gjort aprikospure på färska aprikoser. Skalade, kärnade ur o kokade med lite vatten i botten. Men det blev surt, aprikoser plockas tydligen när de inte är riktigt mogna för att klara transporten bättre om jag inte kommer ihåg fel. Men jag blandade i en supermogen banan i purén, då blev det lite bättre.
-
Min lilla tjej börjar bli stor. Idag åt hon en hel liten barnmatsburk med hemmagjord mat. Sedan liten frukt på det. Maten går åt snabbare och snabbare. Min tanke är nu att om man skulle köpt barnmat så vet man ju att de får i sig alla vitaminer och mineraler. Med egen mat måste man börja tänka på att variera maten. Hur gör ni andra? Olika grönsaker har ju olika näring. Tjejen börjar bli så stor nu att jag börjar fundera på att ta bort ersättningen och då krävs det ju att hon får i sig alla vitaminer och mineraler.
-
Personligen tror jag inte att du behöver vara orolig över att hon inte får i sig alla vitaminer. Jag menar: vilken var mat kan du laga som innehåller mindre vitaminer och mineraler än en köpt barnmatsburk som till största del består av vatten och potatis? Sedan behöver du inte ha så fantastiskt många rätter att variera mellan. Sonen, åt, trots det digra utbudet av barnmatsburkar ändå bara 3-4 sorter. Helt enkelt för han inte tyckte om några andra.
-
Favoritar. Det är inte dags för annat än mjölk än på ett tag, men det här var en bra tråd. :)
-
Idag har jag gjort potatis- och broccolipuré och majs- och potatispuré. Jag testade att göra puréerna för sig. Alltså potatis för sig och broccoli för sig. Idag blev broccolin mycket bättre än förra gången. När man puréat grönsakerna för sig blandade jag bara ihop dem. Nu är A:s matlåda lite mer färgglad igen. Nu kan jag bara blanda ut det med köttpuréerna som också ligger i frysen och väntar.
-
Och volla, du har en fullgod och näringsrik portion mat. Koka lite kykling och lite fisk och sedan kan du variera i oändlighet.
-
Jag har oxå en broccolipure i portionskuber i frysen. Men färgen på den är inte direkt tilltalande. Tösen åt en dock med god aptit när hon fick potatis och morot till. Är ungen färgblind....?*hmm*