-
Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam.Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
-
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
-
Blanda bara i mer päron. Annars kan purén bli lite för stabbig. Men god blir den. Det lovar jag.
-
Jag gjorde aprikospure idag och det var mumma tyckte bebis! :)
-
gjorde du den av torkade aprikoser?Lovelo skrev 2012-01-31 23:03:42 följande:Jag gjorde aprikospure idag och det var mumma tyckte bebis! :)
Är det någon som gjort pure på färska plommon/aprikoser? -
Min 5,5 månaders gillar när det smakar sött. Skulle vilja ge honom nåt med köttfärs i. Någon med tips?
-
Basi: jag har enbart gjort på torkade aprikoser men det borde ju helt klart fungera med färska aprikoser och annan frukt när det är säsong.
L86: Varför inte nötfärs med potatis, majs och ärtor? Eller "nötfärsgratäng" med rotfrukter. Alltså koka olika sorters rotfrukter och blanda med nötfärs.
Vad jag har förstått så ska de helst äta kött från nöt eftersom det innehåller mer järn än kött från gris. -
Cupcake1985: tack för tipsen! Ska absolut testa med potatis, majs och ärtor! Har nötfärs som ligger och väntar här hemma!
-
nu har vi kokat päron-plommonpuren. den blev bra i koncistens, o god! precis som du sa cupcake1985!
men vad gör ni med vattnet som ni kokar i? När man kokar päron så blir vattnet riktigt sött och gott. Det är ju lite som juice/saft. Idag så fick lillfröken smaka på den saften när den var lagom varm och hon tyckte den var jättegod! Jag har inte frågat rådgivningen om man får/inte får ge barnen den, men det är ju i princip bara vatten med päronsmak -inga tillsatser. Lilla tösen är dessutom sjuk idag, feber o flunssig, så jag tänkte det skulle vara extra bra med lite näring i all vätska jag skall försöka få i henne.. -
Jag har faktiskt bara hällt ut vattnet eller alternativ tagit det själv. =) Men visst. Varför skulle det vara farligt att ge till bebisen. Man kan ju blanda ut purén med vattnet om de blir för hård. Kan tänka mig att hon tyckte det var gott, speciellt nu när hon är sjuk.
-
Basi: ja, jag köpte ekologiska torkade aprikoser och la dem i blöt över natten sen kokade jag upp dem i ca 5 min sen pureeade! Blev jätte bra :)
-
måste minnas att köpa hem aprikoser då så man får testa. Barnen äter ju glatt samma mat flera dagar i sträck, men själv tycker man ju det är roligt med lite omväxling!Lovelo skrev 2012-02-01 11:48:44 följande:Basi: ja, jag köpte ekologiska torkade aprikoser och la dem i blöt över natten sen kokade jag upp dem i ca 5 min sen pureeade! Blev jätte bra :)