• Forbidden

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam. 
    Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)
    Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
    Bf 11/04-08
  • Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
  • Mammato2

Jag ska göra aprikospure imorgon, aprikoserna ligger i vatten nu över natten.

Men en fråga jag mixar dem med stavmixern efter kokningen, ska eller kan man ta en sil sen så man  kan få det riktigt passerat? Lägger man i kokvattnet när jag mixar allt eller efteråt? Samt när jag gjorde majspuren så la jag i lite raps olja det gör man väl inte nu??

Lite ny på det här men majspren var en hit av mina tvillingpojkar Skrattande.

Vincent och Alexander 110828
  • IceCloud

Jag hade inte kokat aprikoserna. Jag lägger bara i blöt över natten sen mixar. O då har jag mixat med blötläggningsvattnet.
    Jag brukar inte ha olja i fruktpurerna. Bara i maten. Men det kanske är fel, jag vet inte...

☆ Vincent ☆ 110817
  • Katitzi

mitt barn är lite äldre men jag gör fisk potatis med grönsaker som brocoöli o blomkol, har även gjort rätter på kokt kött. Jag lägger in det i barnmatsburkar o fryser ner hela burkarna. kör ner allt i mixern o gör så det räcker en hel månad

• Cupcake1985

Jag har hittat olika recept på aprikospuré. I vissa kokar man och i vissa inte. Lite vad man känner för med andra ord. Jag har ingen olja i fruktpuréer. Nu går det åt rätt mycket fruktpuré. Försöker få min lilla dotters mage att fungera och päron- och katrinplommonpurén fungerar bra. Glad

• snuffrare

Favorit.

Har inga recept men brukar krydda med rosmarin så att det blir en god smak utan salt :)

• redfox

Läser att många av er kokar päron. Vilka brukar ni använda? Jag är nämligen nyfiken. Själv köper jag Conferance (hur de nu stavas) päron. När de är ordentligt mogna skalar jag dem och mixar dem utan att koka. På så sätt tycker jag att man behåller så mycket av smaken. Samma sak med mango, men där brukar jag vara lat och köpa fryst mango som jag tinar upp och mixar.

• Mammamut

Jag hade alltid storkok varje söndag när mina va små.
    Kanske från 8 mån lr nåt.
    Haha, fyllde verkligen upp hela spisen med grytor.

I en stor gryta kokade jag, potatis, palsternacka, morot, broccoli, brysselkål, en liten lök och blomkål. Allt tillsammans. Kryddade bara med lagerblad.

Sen hade jag tre grytor där jag kokade fisk i  en, kyckling i en och kött i en.  Sen mixade jag allt när det var färdigt med smör och mjölk, å la i små plastburkar som jag frös in. (Alltså kanske mixade potatis å palsternacka och hade de me fisken, Kycklingen med potatis, broccoli å morot.) Gjorde lite som jag ville. Så hade jag en burk mat per dag med olika innehåll å dom räckte i en vecka tills de va dags för nästa storkok.

Barnen åt iaf så gott va de nog. Å jag tyckte dom höll sig mätta längre än när dom ibland om man va ute å reste åt köpt barnmat.

• Mammato2

Jag har köpt sötpotatis någon som har ett bra recept till pure på det.

Aprikospuren tyckte dem var riktigt god.  

Vincent och Alexander 110828
  • jbo

Är det någon som vet hur länge jag kan spara maten i frysen?

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.