-
Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam.Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
-
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
-
Så kan man också göra. Kanske jag som tycker det är svårt att få bra konsistens på fruktpuréerna.
-
Päronpure blir väldigt vattnig tycker jag men det är inget som gör något. Lillen smaskar glatt i sig ändå :)
-
Jag har samma "problem" med päronpuren. Den rinner lätt av skeden och försvinner påväg in till munnen..IceCloud skrev 2012-01-30 23:23:31 följande:Päronpure blir väldigt vattnig tycker jag men det är inget som gör något. Lillen smaskar glatt i sig ändå :)
blir koncistensen fastare tillsammans med plommonen? -
Basi: Konsistensen blir mycket fastare med katrinplommon. Då är det inte jag som gör fel med päronpurén. Jag har en liten bestämd liten dam som gärna vill ha lite fastare puréer och då går det inte riktigt med enbart päronpuré. jag vill heller inte tillsätta maizena eller potatismjöl för att få det fastare utan då blandar jag hellre ut med annan frukt.
-
De flesta gånger har jag päronpuren på gröten bara o då märks det inte att den blir lite vattnig tycker jag.
Men jag försöker ta bort så mycket vätska som möjligt när jag kokar så den blir iaf inte jätte rinnig.
-
Jag har ökat på maten igen till där vi var tidigare. I går gick det bra med hans mage men då badade vi i bajsblöjor efter att jag gett för mycket mango. I går fick han banan o i dag bajsar han kulor...
Varför ska det vara så knepigt med maten..
-
IceCloud: Det är verkligen inte lätt med magarna. När min lilla tjej är förkyld märks det direkt på bajset och hon bajsar mycket mer än normalt. Sen luktar det inte mumma direkt. Så idag fick hon för en gångs skull äta blåbärspuré. Man lär väl sig till slut reglera intaget av frukt. Hoppas jag i alla fall.
-
Cupcake 1985, hur stor mängd är det av katrinplommonen i puren du gör? Det finns olika storlekar på påsarna. 250gr/500gr?
En riktig djungel dehär med maten. Man borde ju göra en egen kokbok åt dem. För när nästa barn kommer (förhoppningsvis i framtiden) så har man glömt allt detta igen... -
200 g katrinplommon. Sunmaid. Alltså de röda påsarna. Samma märke som russinen.
-
Thanx!Cupcake1985 skrev 2012-01-31 17:50:28 följande:200 g katrinplommon. Sunmaid. Alltså de röda påsarna. Samma märke som russinen.
Blev nog ett annat märke som följde med mig hem, en påse på 500gr så jag tänkte det var bäst att kolla upp mängden. Nu ligger plommonen i blöt så får vi se hur det går i morgon..