• Forbidden

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam. 
    Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)
    Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
    Bf 11/04-08
  • Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
  • Basi

Jag fryser ner maten i ikeas formar för iskuber. När det sen frusit så trycker jag ut dem i plastpåsar och tvättar upp formarna för att fylla dem på nytt. Jag gör en pure åt gången och blandar sen de olika smak-kuberna när jag tar upp dagens portion. På så vis undviker man smakkombinationer som hon inte vill ha. Det är oxå lätt att öka matportionen med en kub åt gången när man ser hur mycket hon äter.  De olika smakerna vi hittills gjort och frusit in är; majs, potatis, batat, kålrot, palsternacka, blomkål och morot.

• Cupcake1985

Idag har vi haft storkok på barnmat. Tre olika sorter blev det till slut. Potatis- och palsternackspuré med kyckling, Päron- och katrinplommonspuré och mango- och aprikospuré. Då min dotter inte är så förtjust i fruktpuréer testar vi nu lite olika kombinationer med aprikos och katrinplommon som är lösande för hennes lilla mage. Recepten kommer här:

Potatis- och palsternackspuré med kyckling
    1 kycklingfilé
    1 potatis
    1 palsternacka
    Olja

Koka kycklingfilén ca 15 minuter eller tills den är kokt. Skala och dela potatisen och palsternackan i mindre bitar. Koka de sedan tills de är mjuka. Spara kokspadet från kokspadet. Mosa potatisen och palsternackan. Mixa kycklingfilén tillsammans med kokspad och olja. (Det krävs rätt mycket kokspad) Jag använde kokspadet av potatisen och palsternackan men du kan lika gärna använda spadet av kycklingen.  Blanda sedan ihop önskad mängd kyckling med purén av potatisen och palsternackan. Frys in i potionsformar.

Päron- och katrinplommonspuré
    2 små päron
    1 påse katrinplommon

Lägg katrinplommonen i blöt under natten. Nästa dag skalar du och delar päronen. Koka sedan tills de är mjuka. Ta av och mixa. Koka sedan katrinplommonen i vätskan de legat i ca 5 minuter. Mixa sedan och blanda ihop med päronpurén. Frys in.

Mango- och aprikospuré

1 färsk mango eller fryst
    1 påse torkade aprikoser

Lägg aprikoserna i blöt under natten. Skala och dela mangon i mindre bitar. koka tills mangon är mjuk. Koka sedan aprikoserna i 5 minuter. Du kan använda det spadet de har legat i under natten. Mixa mangon. Mixa sedan aprikoserna och blanda sedan ihop med mangopurén. Frys in på lämpligt sätt.

• Cupcake1985

Idag förstod jag verkligen mitt beslut om att göra egen barnmat till skrutt. Gick och tittade i barnmatshyllan i affären för lite inspiration och tittade vad som finns i barnmaten. Först och främst tycker jag det är låga procentsatser på olika råvaror. Oftast innehåller de ca 10 % kött. Sedan har de också en massa risstärkelse och vatten i maten. Är det det man ska betala för? Då bekostar jag hellre bra råvaror som jag kan göra maten på.

• IceCloud

Jag tittade på en burk mangomix o den bestod av 72 procent frukt... Resten var utfyllnad...
    Skillnad med hemgjord pure.

☆ Vincent ☆ 110817
  • Cupcake1985

Ja precis och då heter den mangopuré och ska enbart innehålla mango. Min mangopuré innehåller i princip bara mango och eventuellt lite kokspad.

Lite dött på receptfronten. Någon som lagat något smarrigt?

• IceCloud

Måste man koka mango? Jag gjorde puré på det för ett par dagar sen men jag mixade den bara färsk o frös in i kuber...

En favorit här just nu är väldigt enkel men god:

Päron och kardemumma.
    Koka o krydda

☆ Vincent ☆ 110817
  • Cupcake1985

Ingen aning om man måste koka den innan. Tror inte det. Var nog bara så i det receptet jag hittade. Brukar ni krydda puréerna? Jag har inte kryddat Ainamis mat än. Känns lite svårt att veta vilka kryddor som passar med vad.

• IceCloud

Jag har inte kryddat något annat än päronen. Men han gillade det mycket. Fast det går ner utan kardemumma också.

☆ Vincent ☆ 110817
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.