• Forbidden

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam. 
    Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)
    Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
    Bf 11/04-08
  • Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
  • Cupcake1985

Är det någon här inne som även gör hemmagjord gröt? Där följer jag råden från BVC och ger henne köpegröt pga bland annat tillsatt järn. På mitt bvc sa de till mig att börja lite smått med smakportioner vid 4 mån. Nu när min tjej nästan är 6 mån har aptiten ökat. mer än en halv liten barnmatsburk, 2 msk fruktpuré och sen 90 ml ersättning på det blev dagens lunch. Hur gör ni andra när ni introducerar ny mat till ert barn? Som nu har jag börjat introducera nötfärs. Då har jag blandat ut det med mat som hon redan känner igen. Typ rotfruktspuré och ärtpuré. Intressant att höra hur andra gör.

• redfox
    Cupcake1985 skrev 2012-01-27 11:59:20 följande:
    Är det någon här inne som även gör hemmagjord gröt? Där följer jag råden från BVC och ger henne köpegröt pga bland annat tillsatt järn. På mitt bvc sa de till mig att börja lite smått med smakportioner vid 4 mån. Nu när min tjej nästan är 6 mån har aptiten ökat. mer än en halv liten barnmatsburk, 2 msk fruktpuré och sen 90 ml ersättning på det blev dagens lunch. Hur gör ni andra när ni introducerar ny mat till ert barn? Som nu har jag börjat introducera nötfärs. Då har jag blandat ut det med mat som hon redan känner igen. Typ rotfruktspuré och ärtpuré. Intressant att höra hur andra gör.
    Jag är så vild att jag frångått BVC:s råd och ger Astrid havregrynsgröt. Introducerade nötfärs igår till henne och det var inte någon hit. Tror att hon tyckte att det var alldeles för grynigt. Känner dock ingen direkt panik, hon är ju "trots allt" bara 6 månader.
  • Cupcake1985

Redfox: mixade du nötfärsen i mixern tillsammans med en massa kokspad? Jag tyckte det blev väldigt finfördelat och min tjej åt med god aptit. hon är väldigt ombytlig. När vi började introducera frukt var det fy och tvi och allt kom bara ut. Nu storgapar hon och ska helst ha mer. Samma med vattnet som hon bara ratade. En pipmugg och allt var frid och fröjd.

• IceCloud

Jag kör med köpgröten, mest för att jag tycker det är så smidigt.
    Har bara kommit så långt med den egna gröten att jag krossat  havregryn som ligger i en burk i skafferiet.
    På vårat bvc sa de att egen gröt med aprikospure var näst intill lika bra som köpgröten. Och har man bara tänkt ge gröt morgon o kväll så behöver man tydligen inte köpa gröt. Har man däremot tänk ge till mellis också kan det vara bra o köpa.
    Jag brukar introducera en halv isbit med mat i två dagar sen 1 isbit i två dagar o efter det anser jag att det är lugnt med det livsmedlet.
    Han e snart 5 ½ månad och får till lunch 3 isbitar med rotfrukter/grönsaker och 2 isbitar med frukt/bär, efter det kanske 50 ml ersättning. Till kvällen får han en portion mild havregröt och två isbitar frukt/bärpuré.
    Resten av dagen/natten får han ersättning. Det brukar bli fyra flaskor.

☆ Vincent ☆ 110817
  • Trasan0606

Nån som har använt saltfri buljong i maten till barnen? Köpte det idag och tänkte testa det. Skrutten är allergisk mot mjölk, soja och reagerat på raps så maten blir så blaskig med bara vatten.
    När ni gör egen havregröt - gör ni precis som vanligt - salt?

• Cupcake1985

Nu när hon nästan är 6 mån har det gått väldigt fort med att öka maten. Hon kräver helt enkelt mycket mer när hon rör på sig. Salt kan jag aldrig tänka mig att man ska ha i hemmagjord gröt eftersom de inte ska ha salt om barnet är under ett år. har ni läst den danska foldern om barnmat som en person länkade till? Där var det olika recept på gröt och även på andra gryn än havre.

• Basi

Somliga säger att "barngröten" är så söt och god med sina smaker att barnen sen har "svårt" att lära sig äta vanlig gröt, typ havregrynsgröt. Jag använder mig dock av den "goda gröten" ännu så får vi ta kampen med havregrynsgröten sen. Den är ju förstås mer klimpig..

Men jösses vilket matmonster vår dotter är, hon vräker ju i sig 6st kuber (ikea blomform) ca 1msk fruktpure + 200ml mjölk till lunch.. men sen äter hon ju bara "fast" föda en gång om dagen. O ungar äter ju rätt olika..

• Basi

när ska man sen introducera örter o kryddor?
    typ timjan, oregano osv..

• Cupcake1985

Basi: Hur gammal är din dotter? Min dotter har också gått och blivit ett matvrak. Har gått fort bara den sista veckan. Jag har börjat introducera kryddor nu när hon nästan är 6 mån. jag märkte att hon började tycka om fruktpuréerna mer än maten och de har ju mer smak så därför tänkte jag att kryddor kunde göra susen.

Idag har jag varit och inhandlat lite mer råvaror. Försöker köpa råvaror det är rea på och sen laga något gott utav. idag blev det Butternut Squash. Det har jag tänkt att göra puré på tillsammans med nötkött och äpple. Kanske även potatis.

Min sambo blir mer och mer glad över att jag gör hemmalagad mat. han började fundera på hur många barnmatsburkar vi skulle behövt gå till återvinningen med om vi hade köpt mat. Sedan konstaterade ju även han att det är betydligt billigare och nyttigare med hemmalagad barnmat.

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.