-
Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam.Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
-
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
-
Jag har bara kokat sötpotatisen efter att jag skalat den och delat den i bitar. Sedan har jag mixat den med olja och eventuellt ersättning. Min lilla skrutt älskade det från första stund.
-
Kan man frysa in sötpotatispureCupcake1985 skrev 2012-01-25 20:47:13 följande:Jag har bara kokat sötpotatisen efter att jag skalat den och delat den i bitar. Sedan har jag mixat den med olja och eventuellt ersättning. Min lilla skrutt älskade det från första stund.
-
man kan frysa in allt.
men sen skall man inte förvara maten alltför länge i frysen. -
Basi skrev 2012-01-26 11:12:06 följande:man kan frysa in allt.
men sen skall man inte förvara maten alltför länge i frysen.
på bvc sa dem att potatis kunnde man inte frysa in blev konstig, då frågade jag om söt potatis då sa dem samma sak att man inte ska frysa in. -
Det går att frysa in både potatis och sötpotatis. Inga bekymmer alls. Blir inte alls konstigt efter upptining. Idag ska jag göra storkok på köttfärsgryta till min lilla tjej. Känns som att jag snart måste lämna denna grupp eftersom min dotter snart fyller 6 mån. Är det fler än jag som börjat introducera kött och fisk till sina små?
-
Fråga upp varför nästa gång om du minns. Skulle vara intressant att höraMammato2 skrev 2012-01-26 13:15:59 följande:på bvc sa dem att potatis kunnde man inte frysa in blev konstig, då frågade jag om söt potatis då sa dem samma sak att man inte ska frysa in.
Potatisen får inget fel av att vara nedfrusen. En del pureér som jag frusit in har innehållit rätt mycket vatten. Ur själva rotfrukten då, inget extra tillsatt. De har blivit lite "isiga" i sina kuber, men smak och koncistens har det inte varit något fel på. -
Fryst potatis blir som klister (om jag inte kommer ihåg helt fel). Däremot fungerar det bra att frysa ned potatis om du har kokt en gryta som innehåller potatis. Vet inte om du blev klokare av mitt svar.
-
Det kan bli som klister om man mosar det väldigt kraftigt tex med stavmixer. Men det blir det även innan frysning då. Men mosar man potatis med gaffel o fryser in ska det inte vara några problem.
-
Jag har mosat potatisen med stavmixer, men ändå inte lyckats göra klister av det. Tillsätt mycket mjölk/mjölkersättning så blir det bra!
-
Jag har lyckats göra klister en gång. Men det var nån potatissort som var väldigt vattning på nåt konstigt sätt. O det hjälpte inte med mjölk i.
Kommer inte ihåg vad potatisen hette.