-
Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam.Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
-
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
-
Idag har jag stått och gjort lite mer barnmat. Menyn för veckan blir broccoli- och potatispuré samt ärtpuré.
Jag undrar precis som du Svartros hur man börjar introducera kött och fisk. Jag tänker börja med det när Ainami är 6 månader. Kan du inte blanda lite olika grönsakskombinationer och se hur det blir. Man kan ju även blanda i lite örtkryddor i grönsakspuréerna också har jag förstått. Nu kommer recepten.
Broccoli- och potatispuré
1 potatis
Ca ett halvt färsktbroccolihuvud.
2 tsk rapsolja
Kokspadet av potatisen och broccolin.
Skala och dela potatisen i mindre bitar. Dela upp broccolin i buketter och skölj dem noga. Om du har ånginsats kan du lägga i både potatisen och broccolin i insatsen och ånga dem färdiga. Annars kokar du först potatisen i en kastrull och när det är 10 min kvar kan du lägga i broccolin. Potatisen kan du inte mixa utan den får du mosa med en gaffel. Broccolin kan du mixa tillsammans med oljan med staven och sen blanda ihop med potatisen. Blanda sedan ut purén med önskad mängd kokspad till bra konsistens.
Ärtpuré
Valfri mängd ärtor
2 tsk olja
Eventuellt spadet av ärtorna
Koka de frysta ärtorna enligt förpackningen. Mixa sedan ärtorna tillsammans med oljan. Om du vill ha en lösare puré kan man använda kokspadet. Passera sedan ärtpurén genom en sil om du vill ha den ännu slätare. -
Jag brukar blanda olika grönsaker men har inte tänkt på att det också går att krydda o fixa med det. Haha, smart!
Hoppas nån vet det där med kött o fisk...
-
-
Vilken bra tråd! Min son är lite över 4 månader och jag tänkte börja låta honom smaka på mat idag. Jag bor i Danmark och här rekommenderar man smakportioner från 4 månader och att man börjar med gröt gjord på majsmjöl, rismjöl eller hirs (glutenfritt och rikt på järn). Jag vill också göra egen mat, gillar inte tillsatser i burkmat/färdigmat. Dessutom är det ju billigare. Varierad kost från råvaror tror jag är det bästa.
Det finns en bra bok från sundhetsstyrelsen här i Danmark:
http://www.sst.dk/Udgivelser/2012/Mad%20til%20spaedboern%20og%20smaaboern%20-%20fra%20skemad%20til%20familiemad.aspx
Klicka på "elektronisk udgave". För dom som fattar danska, förstås (kan ju vara lite klurigt).
-
Jag har nu läst livsmedelsverkets folder om barnmat, motsvarande den danska jag länkade till ovan. Det är verkligen helt olika mellan Sverige och Danmark! Jag tycker den danska foldern är mycket bättre! Bl.a. så ha den svenska bara 4 recept, och ett av dem innehåller vitlök. Det är inget jag skulle ge till en bebis, dels för att det är starkt men också för att iallafall jag blir väldigt törstig av vitlök. Inte så kul för en bebis som inte kan gå och dricka vatten när den har lust. Livsmedelsverket rekommenderar att man ger av sig egen mat till barnet, men skriver inte av vad riktigt. Jag tror inte att alla har så sunda matvanor att det är bra att ge barnet allt man äter själv. Då är det bättre att skriva precist vad barnet kan äta och ge recept på nyttiga måltider, för det är ju det som vi behöver få mer kunskap om.
Sen undrar jag också, vad menar man när man skriver välling? Vad är det gjort av?
Vad är det vanligast att man gör gröt av i Sverige? Här rekommenderar de havregrynsgröt först vid 6 månader.
Svartros; Här rekommenderar de kött och fisk från 6 månader. Man kan ta lite tillagad köttfärs (lättaste köttet att tugga) eller fisk och blanda i grönsaksmoset.
Jag har översatt och skrivit ner två av recepten på min blogg, och jag kommer säkert lägga upp fler i framtiden, allt eftersom vi testar mer. Majsgröten som vi testade igår var iallafall en succé! Namnam!
-
Ok, ska testa kött o fisk om en månad då. Lite grann varje dag o öka på då antar jag som med allt annat väl?
Här rekommenderar de färdigt grötpulver att ge i första hand, finns från 4 månader. Men det går även att göra egen havregrynsgröt o det går bra o ge från 4 mån det också.
-
Förresten så finns grötpulvret i majs, ris och havre. Vet inte det finns nån mer variant...
-
Jag har börjat så smått med kött till min lilla tjej (6 mån) - men vad jag förstått är det inte (längre...) så noga med att man måste ge varje nytt livsmedel för sig - det är ju ganska ovanligt att någon är allergisk mot tex potatis, morötter eller kött.IceCloud skrev 2012-01-16 12:50:56 följande:Nu skulle jag vilja göra mer grytor o andra hopkok. Om jag tex gör en gryta med nötbitar, lök, lagerblad, vitpeppar, lite rotfrukter, saltfri buljong tex. Då får han ju både kött och lök som är nya livsmedel för honom. Det står ju överallt att man ska testa en sak i taget för att veta om barnet tål det eller inte...
Eller är det bara att låta honom äta en portion av det eller ska man då börja om så han får smakisar av det?
Jag gjorde en gryta där jag kokte potatis, nötfärs + majs och så hade jag i ett lagerblad - den tyckte min lilla tjej om! -
Jag läste också den danska matråden och tyckte att det lät rätt sunt. Dock förstår jag inte varför man ska göra gröten rinnig i början men ändå mata med sked. Min dotter tycker inte om rinniga puréer och har inte gjort det från början. Frågan lyder om danska bebisar verkligen tycker om gröt gjord på rågbröd. =) Finns det mycket olika sädesslag att köpa just till grötlagning? Kan man köpa köpgröt i affärerna?
-
Jag testade den rinniga majsgröten, det funkade bra. Ju mer man kokar ihop den desto fastare blir den. Men jag ska nog testa den mer fasta också. Går nog lika bra. Det där med rågbröd är ju roligt. De älskar sitt rågbröd här i Danmark! Men varför inte? Då består ju gröten av olika korn och det är säkert nyttigt. Till lunch för större barn föreslår de också rågbröd med olika pålägg. Det är väl nyttigare iallafall än det vita brödet som vi äter mer av i Sverige.Cupcake1985 skrev 2012-01-18 22:07:01 följande:Jag läste också den danska matråden och tyckte att det lät rätt sunt. Dock förstår jag inte varför man ska göra gröten rinnig i början men ändå mata med sked. Min dotter tycker inte om rinniga puréer och har inte gjort det från början. Frågan lyder om danska bebisar verkligen tycker om gröt gjord på rågbröd. =) Finns det mycket olika sädesslag att köpa just till grötlagning? Kan man köpa köpgröt i affärerna?
Jag hittade majsmjöl, rismjöl och hirsflagor i en välsorterad affär. De har också köpgröt som i Sverige.