• Forbidden

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam. 
    Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)
    Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
    Bf 11/04-08
  • Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
  • redfox
    IceCloud skrev 2012-01-29 12:11:45 följande:
    Jaha, det visste jag inte. Kanske ska fortsätta med den mängden jag har gett till honom tidigare då. För det blev han mätt på o vi behövde inte ge ersättning efter.
    Jag har tagit bort majs o banan så det får han inte nu. Dock får han majskrokar, men det har inte gjort nån skillnad vad jag märkt. Men lite mindre majs blir det ju iaf.
    Päron får han varje dag och katrinplommon varannan kanske. Det har inte så stor effekt på hans mage. Men mango och färska blåbär ger resultat :)
    Men är det ok att ge det varje dag bara för att magen ska hålla sig i trim? Jag trodde det var bättre att dra ner på maten o sen "börja om" om nån vecka.
    Kan bara lyfta ett varnande finger för blåbär. Det liksom banan verkar stoppande för de små magarna.
  • Cupcake1985

Omogen banan ska göra magen hård och mogen banan ska vara lösande. Mycket det där med de små magarna som man gör allt för att de ska fungera. Dela gärna med er av era recept. Så härligt med inspiration. Ska man börja med sås när man börjar introducera kött och fisk? Jag har bara lagt till köttet till de vanliga puréerna och eventuellt tillsatt mer vatten eller olja. Kanske dags att göra lite god sås till snuttis.

• IceCloud
    redfox skrev 2012-01-29 20:43:34 följande:
    Kan bara lyfta ett varnande finger för blåbär. Det liksom banan verkar stoppande för de små magarna.
    Många missuppfattar det där med blåbär.
    Färska blåbär som jag ger sonen är lösande. Kokade blåbär är stoppande. Kan ju vara bra att veta så man inte ger barnet färska blåbär när hen har diarré.
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • L86

Idag fick min 5,5 månaders en höjdare. En variant av flygande Jacob.

Potatis, morötter, kyckling, tomat, banan och lite majs och ärtor. Kryddade med lite svartpeppar.

Koka (allt utom bananen) och mixa!

• IceCloud
    L86 skrev 2012-01-30 16:11:07 följande:
    Idag fick min 5,5 månaders en höjdare. En variant av flygande Jacob.

Potatis, morötter, kyckling, tomat, banan och lite majs och ärtor. Kryddade med lite svartpeppar.

Koka (allt utom bananen) och mixa!
    Det där ska jag pröva sen när min äter kött :)
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • Cupcake1985

Jag gjorde puré på butternut squash idag. Själv tycker jag att smaken inte var någon höjdare. Hoppas min lilla skrutt tycker om den ändå. Vi provade avokado till mellanmål för första gången idag och det var inte speciellt gott.

• Kvackismamma

Hej!

Jag har följt råden ett tag för inspiration och nu har lillkillen äntligen blivit 4 månader så att jag har kunnat komma igång med lite mat.

Hitills har vi testat smothie med hallon, blåbär, mango och (vaniljyoghurt), var populärt både med och utan yoghurt.
    Pure på 3 potatisar och en morot som jag kokade i små bitar så att dom blev ordentligt mjuka och blandade med ca 70 ml bröstmjölk. Var också väldigt poppis. Han har ätit en isbit smothie idag och hade nog gärna ätit mer om vi inte satt stopp och ammat som vanligt.

• Basi

Lillfröken här är 4månader, tja rättare sagt blir hon snart 5månader. 
    Hon har precis som många andra haft lite problem med magen nu på sistone. Vi har prövat både plommon och päron men någon riktigt effekt har vi inte känt av. Plommonpurén har jag inte försökt mig på att göra eftersom det är så små mängder hon äter så har det varit mer ekonomiskt med de färdiga burkarna. Eller är det någon som har erfarenhet av att frysa in plommonpurén?

Idag introducerade vi banan, med lite rädsla om att göra magen ännu sämre i skick. Men det gick vägen och istället fick vi igång magen! Det var då en riktigt mogen banan hon fick smaka på så tydligen passar de hårda magar.

Snart ska vi fundera på att introducera kött, nytt o spännande :)
    Men precis som Cupcake 1985 funderar jag lite på om man skall frysa in skilda köttkuber eller bör man mixa ihop det med någon smak...?

O ja. visst finns det fula färger i matväg, mixa broccolin så får ni en mindre ätlig färg på röran..
    smaken däremot gick nog hem! Skrattande

• Cupcake1985

Basi: Jag gör enbart egen katrinplommon- och päronpuré. Min kräsna dam vägrar den köpta och jag förstår henne. Glad Jag fryser in den och det är inga problem alls. Ett tips är att inte enbart göra puré på katrinplommon utan blanda upp det med päron. Jag har lagt upp ett recept tidigare i tråden.

• IceCloud

Jag gör pure på bara plommon, sen kan jag ta upp en kub med det o blanda med annan valfri frukt eller bär.

☆ Vincent ☆ 110817
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.