-
Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam.Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
-
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
-
Hej tjejer! Håller på att läsa denna tråd (många sidor och inte så mycket tid alltid...) men jag behöver lite hjälp med hård mage...
Min son är drygt 6 mån och har fått mat i 2,5 veckor. när han helammades bjasade han ca 3-4 ggr per dag men redan efter 2 skedar gröt blev det 1 blöja per dag... när vi sen ökade lite mängden mat per dag blev det varannan dag och han var rätt irriterad den dan han inte bajsade... nu har vi dragit ner matmängden igen, han äter en isbit grönsaker samt en isbit katrinplommon till lunch och ca 40 ml gröt samt en isbit katrinplommon till middag. Jag är trött på att ge så stora mängder katrinplommon till varje måltid! Har ni tips på fler saker som kan hjälpa magen och ev vad man borde undvika? -
Det som är stoppande är bl.a. majs, morot, hård banan, blåbär på burk, pasta, ris... Gröt kan också vara lite stoppande så spä ut med lite extra vatten eller ge vatten vid sidan av. Jag blandar även i en eller två iskuber Katrinplommon.
Min kille på 6,5 mån är också ganska trög i magen och jag drog först ner maten men fick lära mig att mat ska de vänja sig vid så det var bara att ge mer katrinplommon. Inte så kul men magen funkar bättre... Han bajsade också ofta när han helammades men nu är det en gång om dagen eller varannan dag, nån gång har det varit längre mellan gångerna och då blir han kinkig... -
Idag kokade vi aprikospurén. Den blev god, men aningen tjock.. borde kanske tillsätta mer vätska.
Silar ni bort eventuella skalbitar och kärnor? eller mixar ni bara? -
tack :)Trasan0606 skrev 2012-02-05 10:30:39 följande:Det som är stoppande är bl.a. majs, morot, hård banan, blåbär på burk, pasta, ris... Gröt kan också vara lite stoppande så spä ut med lite extra vatten eller ge vatten vid sidan av. Jag blandar även i en eller två iskuber Katrinplommon.
Min kille på 6,5 mån är också ganska trög i magen och jag drog först ner maten men fick lära mig att mat ska de vänja sig vid så det var bara att ge mer katrinplommon. Inte så kul men magen funkar bättre... Han bajsade också ofta när han helammades men nu är det en gång om dagen eller varannan dag, nån gång har det varit längre mellan gångerna och då blir han kinkig...
Då blir det ingen majs i dag som tänkt ;) men blåbär på burk? Kan jag själv koka blåbär och mixa eller ska jag mixa dem färska eller? Och kan jag ge riktigt mogen banan utan problem? -
Hela blåbär som du mosar ska inte vara stoppande har jag hört. Riktigt mogen banan ska vara lösande, även päron och aprikos är lösande och äpple lite stoppande.
Vad har du gett honom att äta hittills? -
Vill bara ge min erfarenhet av blåbär. Jag har tidigare lärt mig att färska blåbär är lösande, medan kokade är stoppande. Jag har gett min dotter blåbärspuré av frysta blåbär som mixats efter att de hade tinat framme. Aldrig har hon blivit så hård i magen. För bra mage rekommenderar jag att undvika blåbär, men att ge plommon, päron och sötpotatis... Tillsätt extra olja i maten :)
-
tack för råden :)Trasan0606 skrev 2012-02-05 16:32:13 följande:Hela blåbär som du mosar ska inte vara stoppande har jag hört. Riktigt mogen banan ska vara lösande, även päron och aprikos är lösande och äpple lite stoppande.
Vad har du gett honom att äta hittills?
Hittills har han fått hirsigröt, sötpotatis, och plommonpuré men han har dock också fått potatis, broccoli, avokado och blåbär och i dag smakade han både banan och päron för första gången. Han får också linfröolja eller rapsolja till maten för att de skall både vara lösande.Då skippar vi blåbären! Han fick litelite blåbär häromdagen och kräkte ett fint lila kräk efter det över både mig och honom...lima skrev 2012-02-05 22:14:01 följande:Vill bara ge min erfarenhet av blåbär. Jag har tidigare lärt mig att färska blåbär är lösande, medan kokade är stoppande. Jag har gett min dotter blåbärspuré av frysta blåbär som mixats efter att de hade tinat framme. Aldrig har hon blivit så hård i magen. För bra mage rekommenderar jag att undvika blåbär, men att ge plommon, päron och sötpotatis... Tillsätt extra olja i maten :) -
Jag tycker blåbär är kanon! Det bästa jag kan ge min son när han e lite hård i magen.
Jag har frysta som jag tinar upp o mixar, ca 20-25 st. Efter 6 timmar får jag ta hand om en bajsblöja som heter duga!
Mango fungerar också super!
-
Idag mixade vi ihop en påse torkade frukter. Koncistens och smak blev helt okej enligt mig. Men vi får väl se vad lillfröken anser om det lite senare.
-
Lillfröken gillade den nya mixen och åt med god aptit.
Nu har jag mixat köttfärs för att kunna blanda med lite i morgondagens mat. Den ser inte alls aptitlig ut, snarare som en grå lervälling.
Hur stora mängder gör ni av vardera sort åt gången? Typ av potatis, morot, köttfärs..?