• Forbidden

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam. 
    Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)
    Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
    Bf 11/04-08
  • Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
  • IceCloud

Ge mig tips på vad jag kan göra med butternutpumpan jag har i kylskåpet?!

☆ Vincent ☆ 110817
  • Cupcake1985

Skala och koka den. Mixa den sedan tillsammans med kryddpeppar eller muskot. Servera med nötkött och palsternacka.

• Cupcake1985

I framtiden blir det bara hemmalagad barnmat här. För enkelhetens skull köpte jag en burk nu när vi var ute på resa under helgen. Det slutade med att min lilla tjej spydde upp all mat. Jag förstår henne verkligen efter att ha smakat på maten. Den smakar konstgjort och har en väldigt konstig konsistens. Den är nästan som kräm i konsistensen. Våga vägra köpt barnmat!

• Basi
    Cupcake1985 skrev 2012-02-07 16:12:34 följande:
    I framtiden blir det bara hemmalagad barnmat här. För enkelhetens skull köpte jag en burk nu när vi var ute på resa under helgen. Det slutade med att min lilla tjej spydde upp all mat. Jag förstår henne verkligen efter att ha smakat på maten. Den smakar konstgjort och har en väldigt konstig konsistens. Den är nästan som kräm i konsistensen. Våga vägra köpt barnmat!
    Sen finns det den enkla möjligheten att hon inte är van med den och därför spydde upp den. Hemma hos oss kommer vi oxå att försöka på enbart hemkokt. Men just när man är ute och reser är det lite svårt att ha bara hemlagat. Jag har en köpt barnmatsburk i kylen som jag har tänkt introducera åt lilla fröken, just för att hon skall bli van med både hemkokt och köpt. Däremot verkar jag ha svårt att komma mig för att ens bjuda ut den åt henne.. för vem vill äta en burk tillsatsämnen?
  • Thursday
    Basi skrev 2012-02-09 10:18:11 följande:
    Däremot verkar jag ha svårt att komma mig för att ens bjuda ut den åt henne.. för vem vill äta en burk tillsatsämnen?
    Vilka tillsatsämnen finns i den?
    I reject your reality and substitute my own.
  • IceCloud

Idag blev det en köttfärsås på:

Nötfärs
    Tomat
    Lite gul lök
    Lite Palsternacka
    Lite Persiljerot
    Paprikapulver
    Pizzakrydda(oregano, basilika, mejram)
    Vitpeppar

Var hyffast gott, ska se vad lillen tycker om det snart.

☆ Vincent ☆ 110817
  • Basi
    Thursday skrev 2012-02-09 10:35:46 följande:
    Vilka tillsatsämnen finns i den?
    Enligt burken, inga.
    Morot-potatispurén jag har i kylen innehåller;
    Morötter (42%), vatten, potatis (21%), risstärkelse och vegetabiliska oljor (ryps,solros)

Men vilken mat håller sig till Oktober 2013- utan tillsatser??
  • IceCloud

Det är kanske för att det är vakuum i burken som det håller länge... Men man undrar ju lite... Maten är iaf inte färsk på samma sätt som hemlagad...

• Thursday
    Basi skrev 2012-02-09 12:06:32 följande:
    Enligt burken, inga.
    Morot-potatispurén jag har i kylen innehåller;
    Morötter (42%), vatten, potatis (21%), risstärkelse och vegetabiliska oljor (ryps,solros)

Men vilken mat håller sig till Oktober 2013- utan tillsatser??
    Helkonserver.
    I reject your reality and substitute my own.
  • jessii87

Någon som kan tipsa om goda fruktpurer? Både till efterrätt och till gröten.. Min lilla tjej är 5 månader =))

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.