• Forbidden

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam. 
    Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)
    Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
    Bf 11/04-08
  • Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
  • Cupcake1985

Denna vecka var sötpotatisen billig så gjorde sötpotatispuré till min dotter idag.

Sötpotatispuré
    1 sötpotatis
    2 tsk rapsolja

Skala och hacka sötpotatisen i mellanstora bitar. Koka den tills den är mjuk. För mig tog det ca 7 minuter. Mixa sötpotatisen med din stavmixer och blanda sedan i oljan. Vill du ha lösare konsistens kan du blanda ut purén med kokvattnet eller med ersättning.

• Husali

Redfox: Nej, det gör jag inte. Jag litar på att han får i sig det han behöver ändå. Ofta får han aprikospuré eller liknande till gröten (hemmagjord, på ekologiska aprikoser). Det är c-vitamin och jag främjar väl järnupptaget, vad jag lärt mig...

Matlagningsrace här hemma idag. Fanns bara en burk kvar i frysen.

Sist gjorde jag halva burkar, nu fyller jag upp dom lite mer. Sist var jag även lite mesig med smaker. Höll det enkelt blomkål, kyckling och pasta. Fisk, potatis och broccoli. Idag tar jag ut svängarna lite mer. Kycklinggryta med curry, paprika och tomat står på spisen nu. Mixar ner lite ris. Fisk, äggsås och potatis är färdigt redan. Sen blir det nog skinksås med broccoli och pasta. Köttfärssås också, tror jag,

Tyckte jag var smart som redde päronpurén med lite potatismjöl, sist jag gjorde päronpuré. Den blir ju så blaskig, trots att man häller av allt vatten. Och den såg jättefin ut. Men inte när det kommer ut ur frysen! Usch.. Ser jätteäcklig ut. Får liksom mixa om den igen. Känns ju som väldigt onödigt jobb...

* Saga 05.06.04 * * Linus 07.02.27 * * Hugo 11.07.14 * *
  • Rosamajskorv

stort köttstycke du kan göra till grytbitar, koka i gjutjärnsgryta med vatten, några lagerblad och vit pepparkorn. koka på låg värme någon timme. Lägg sedan i morot, palsternacka, potatis, sötpotatis ev mer vatten. koka tills det blir mjukt plocka ur lagerbladen och vitpepparkorna om du hittar dom och släng. Lägg sedan det i en mixer tillsammans med lite av vattnet (skyn) och servera + lägg i små burkar och frys in :) fick ihop 9 portioner mat
    .........................................

banan och blåbärsmos:
    Mixa en banan och frysta blåbär (succe)
    ....................

I morgongröten lägger du ner några mosade hallon eller färsk banan (uppskattas)
    .................

Koka lite bär och använd som sylt till  osockrade våfflor med en liten klick grädde (kolla dock upp så barnet tål gluten och laktos innan) min dotter delade våffla med mig och älskade det (6mån)
    --------------------------------------------

Koka kyckling, potatis, morot, palsternacka mixa och servera :)

• Signelanta

Hur gamla är era barn? Min son är 4 månader och jag har börjat med potatis och risgröt men när man läser på olika sidor ang mat till så små barn står det ju att man ska vänta till de är 6 mån. Min son är jättehungrig och börjar allt oftare vägra bröstet så jag har inget val. Han har ätit ersättning hela tiden också så då känns det som om steget inte är lika stort att börja med gröt el. liknande. Ni som gjort egen havregrynsgröt, hur gamla var era barn då?

• Cupcake1985

På vårt BVC rekommenderar de köpgröt då det finns tillsatt järn i den. Min dotter hade en period runt 4 månader där hon vägrade äta ersättning. Fick i henne en del men inte alls i den mängden. Så då fick hon lite gröt också. Nu är hon 5 månader och hon får en smakportion mitt på dagen och gröt på kvällen. De senaste dagarna har hon blivit arg när maten tagit slut så nu har jag börjat öka mängden med en tesked.

Idag har jag testat och gjort äpplemos utan socker. Först tyckte hon att det var konstigt eftersom den inte var ljummen/ varm som all mat hon fått innan. Sedan tyckte hon det var gott.
    Jag skalade, tog ut kärnhuset och delade äpplet till mindre bitar. Sedan ångkokade jag bitarna och mixade allt i min stavmixer.

• Husali

Tror alla BVC rekommenderar köpegröt. SLV ger ju det rådet, så då följer BVC.

Jag har gett vanlig havregrynsgröt från början. Har mixat grynen. Går att mixa torrt, men blir slätare om man mixar i vattnet innan man ska koka det.

* Saga 05.06.04 * * Linus 07.02.27 * * Hugo 11.07.14 * *
  • IceCloud

Jag frågade på mitt bvc som det gick bra att göra egen havregröt om jag toppade den med aprikospure och det går bra det också.
    C-vitaminet i aprikoserna hjälper kroppen att ta upp järnet så det är ingen fara.

☆ Vincent ☆ 110817
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.