• Forbidden

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam. 
    Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)
    Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
    Bf 11/04-08
  • Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
  • IceCloud

Glömde skriva att hon rekommenderade inte egen havregrynsgröt utan aprikoser just pga järnet som är så viktigt.

☆ Vincent ☆ 110817
  • redfox

Sedan menar ju också BVC att det är helt ok att ge barnen köpesmat och om man har studerat innehållsförteckningen på dessa ser man att köpesmat till största del består av potatis och risstärkelser. Någonting jag inte har lust att betala speciellt mycket för. Lagar man egen mat kan man ju styra innehållet på ett helt annat sätt och tillsätta produkter med naturligt järninnehåll i betydligt högre grad.

• Husali

Mina barn får även annan frukt till gröten, än aprikospuré. Det går bra det med. Dom är friska och glada. Men självklart så kan man se till att de flesta gånger ge aprikospuré till gröten.

Gissar att det överlag är mindre järn i köpemat, alltså matburkar, än i hemlagat. Så på så sätt så får ju mina barn i sig mer järn. Men från en annan källa än den där livsviktiga köpegröten. På samma spår som du där, Redfox.

Blir lite trött på det där. Känns som att allt i slutändan handlar om pengar. Jävla livsmedelsindustri. Det går att säga vad som helst till föräldrar, för vi sväljer BVC:s råd med hull och hår. Och tror att dom är någon slags gudar, som vet mer om våra barn är vi själva. Nä.

Lita på magkänslan.

Något annat jag reagerar på med köpmaten, är den där gräsliga stanken. Luktar som att öppna en burk med kattmat. Hua.

Nu gör jag antagligen bort mig, som enbart ger mitt barn hemmagjord mat. Men då är det så. Köper någon burk med fruktpuré för att variera lite ibland. Men maten är hemmagjord.

Och jag gillar känslan av att öppna en burk kalops, och det faktiskt luktar kalops. Och man törs ta skeden till munnen och känna om det är lagomt varmt, utan att hulka för att det är så äckligt.

Jag gör det inte för att vara präktig, duktig eller någon übermamma. Jag älskar mat och matlagning. Tycker det är superkul!

* Saga 05.06.04 * * Linus 07.02.27 * * Hugo 11.07.14 * *
  • Ellinor 984

Läst det ni skrivit. Va duktiga ni e som gör er egen mat till barnen!!!
    Jag e Näringsrådgivare å blir jättegla när jag märker att det finns försäldrar som lägger ner tid å engagemang i sina barns mat!!!

• Cupcake1985

Precis. Handlar inte om att man vill vara supermamma. Har insett att jag inte kommer bli det ändå. :) Är också intresserad av mat och matlagning. Mitt val att göra egen barnmat beror på min egen uppväxt. Jag har haft en moster och en mormor som alltid gett mig söta saker och därför gjort mig överviktig. Vanan sitter kvar väldigt länge och än har jag väldigt svårt att hålla mig borta från söta saker. Därför vill jag reglera vad min lilla tjej får i sig ur näringssynpunkt. Sen att det är väldigt roligt att laga egen barnmat är ju bara ett plus.

För ett par dagar sedan fick jag hem barnmatsburkens silikonformar. Kan inget annat göra än att rekommendera dem.

• Karo Lina

Åh! Denna tråden vill jag haka på! Min son är bara 2 månader än så länge dock.

• MammaTillDomFinaste
    Husali skrev 2012-01-06 12:40:50 följande:
    Mina barn får även annan frukt till gröten, än aprikospuré. Det går bra det med. Dom är friska och glada. Men självklart så kan man se till att de flesta gånger ge aprikospuré till gröten.

Gissar att det överlag är mindre järn i köpemat, alltså matburkar, än i hemlagat. Så på så sätt så får ju mina barn i sig mer järn. Men från en annan källa än den där livsviktiga köpegröten. På samma spår som du där, Redfox.

Blir lite trött på det där. Känns som att allt i slutändan handlar om pengar. Jävla livsmedelsindustri. Det går att säga vad som helst till föräldrar, för vi sväljer BVC:s råd med hull och hår. Och tror att dom är någon slags gudar, som vet mer om våra barn är vi själva. Nä.

Lita på magkänslan.

Något annat jag reagerar på med köpmaten, är den där gräsliga stanken. Luktar som att öppna en burk med kattmat. Hua.

Nu gör jag antagligen bort mig, som enbart ger mitt barn hemmagjord mat. Men då är det så. Köper någon burk med fruktpuré för att variera lite ibland. Men maten är hemmagjord.

Och jag gillar känslan av att öppna en burk kalops, och det faktiskt luktar kalops. Och man törs ta skeden till munnen och känna om det är lagomt varmt, utan att hulka för att det är så äckligt.

Jag gör det inte för att vara präktig, duktig eller någon übermamma. Jag älskar mat och matlagning. Tycker det är superkul!
    mitt BVC sa att man gärna kan ge egen gröt, de är ju bara att järnberika den. och anars kan man ju varva hemmagjord å köpegröt.
  • Cupcake1985

Nytt recept på ingång. Dock ej smaktestat av bebisen utan bara av mamman. Jag tyckte dock att det smakade smaskens.

Rotfruktspuré
    1 morot
    1 palsternacka
    1/2 liten kålrot

Skala och hacka rotfrukterna till mindre bitar. Börja med att koka moroten i ca 10 min. Tillsätt sedan kålroten och palsternackan och koka ytterligare 10-14 minuter. Beror på hur stora bitar du gjort. Mixa sedan allt tillsammans med lite olja. Vill du ha lösare puré kan du blanda med lite kokspad, ersättning eller bröstmjölk.

• IceCloud

Jag undrar hur ni har gjort med introduktion av kött o fisk, ris och pasta.
    Min son är 5 månader och har än så länge bara ätit rotfrukter, majs, ärtor, päron, plommon och gröt.
    Jag funderade på om det inte skulle vara dags att göra maten mer spännande för honom.
    För nu ser lunchen ut så här:
    4 tärningar (majs, palsternacka, ärtor) Varierar lite. Efter det en tärning plommon eller päron. Sen ersättning.

Nu skulle jag vilja göra mer grytor o andra hopkok. Om jag tex gör en gryta med nötbitar, lök, lagerblad, vitpeppar, lite rotfrukter, saltfri buljong tex. Då får han ju både kött och lök som är nya livsmedel för honom. Det står ju överallt att man ska testa en sak i taget för att veta om barnet tål det eller inte...
    Eller är det bara att låta honom äta en portion av det eller ska man då börja om så han får smakisar av det?

☆ Vincent ☆ 110817
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.