• Forbidden

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam. 
    Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)
    Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
    Bf 11/04-08
  • Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
  • Cupcake1985

Igår gjorde jag köttfärssås med spaghetti från salt och peppar-bloggen som någon länkade till. Min tjej tyckte dock att det var lite för stora bitar även fast jag mixade den grundligt. Så det fick bli en sväng om i minimixern igen. Vad har ni andra för redskap när ni gör barnmat? Jag använder brauns mixerstav med tillbehör. Alltså minimixer och visptillsatsen med vispbehållare. Älskar den när jag gör barnmat. I kväll ska jag göra mer sötpotatis- och äpplepuré med kanel. Ett vanligt eftermiddagsmellanmål här hemma hos oss. Hon älskar det. =)

• Mammato2
    Cupcake1985 skrev 2012-02-17 17:38:36 följande:
    Igår gjorde jag köttfärssås med spaghetti från salt och peppar-bloggen som någon länkade till. Min tjej tyckte dock att det var lite för stora bitar även fast jag mixade den grundligt. Så det fick bli en sväng om i minimixern igen. Vad har ni andra för redskap när ni gör barnmat? Jag använder brauns mixerstav med tillbehör. Alltså minimixer och visptillsatsen med vispbehållare. Älskar den när jag gör barnmat. I kväll ska jag göra mer sötpotatis- och äpplepuré med kanel. Ett vanligt eftermiddagsmellanmål här hemma hos oss. Hon älskar det. =)

sötpotatis och äppel pure med kanel hur blandar du det lät kul
     och gott

Vincent och Alexander 110828
  • Cupcake1985
    Sötpotatis- och äpplepuré

1 stort äpple
    1 sötpotatis
    1 krm kanel

Skala och dela sötpotatisen i bitar. Koka sedan sötpotatisen ett par minuter. Skala och dela under tiden äpplet. Lägg sedan i äpplet och koka sedan tills potatisen och äpplet är mjuka. Mixa sedan allt tillsammans med kanelen. Blanda eventuellt ut med kokvattnet till önskad konsistens.
  • Trasan0606

Idag så provade jag att ge både burkmat och vanlig och det fick kanon. Första skeden tittade han på mig med en blick som sa WTF men sen gapade han glatt.

Gav en halv liten burk med potatis/palsternacka blandat med 1 iskub potatis, 2 kuber broccoli och 1 kub kyckling. Ska göra samma imorgon!

• redfox

Förstår att det kan vara praktiskt om barnen tar både egengjord barnmat och köpt, men tycker ni verkligen att det är så besvärligt att ta med er hemmagjord mat när ni far bort? Jag har varit ute och flängt idag och tog med mig en burk halvfrusen egengjord mat och den var fortfarande fräsch när jag värmde upp den några timmar senare.

• IceCloud

Jag plockar med mig frusna kuber när vi åker bort. Tycker det funkar jättebra, maten är kall o blir inte dålig.

• rockaroll

Är det smaksensationer eller smakportioner man får börja med vid fyra månader? Min son är ca 3,5 månad ni, är det för tidigt att börja nu? Han visar många tecken på att han vill äta annan mat.

• Basi

Jag har med egengjord barnmat när vi åker bort över dagen. Den är fräsch och fungerar bra. Men problemet uppstår om man skall vara borta t.ex. tre dagar på en mindre resa. Då är det inte så fräscht med egen mat längre..

Här åt vi banan till mellanmål igår. Enkelt och gott.

• Cupcake1985

Frys finns ju på de flesta ställen. Så jag tar med mig min lilla frysbag och där har jag en burk med en massa hemmagjord barnmat i. Problemet är istället hemmagjord fruktpuré som tinar betydligt snabbare och bara blir en enda sörja.

• pilen

Min son är 4,5 månader och han får potatismos gjord på ersättning, smör och potatis till lunch. Vad ger ni att dricka till? Han har fått ersättning i flaskan efteråt. Mjölk ska man väl vänta med till ett år?

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.