-
Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam.Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
-
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
-
Jag har inga problem att bara ge egen mat men det vore skönt om det funkade med burk ibland. Vi ska dessutom på långresa i Asien och då kan det ibland bli ett måste.
-
Pilen - du kan ge ersättning att dricka till eller lite vatten.
-
Gjorde nyss en stor sats äppelpure med kanel och ingefärga. Gott.
Till hjälp använde jag mig av en stavmixer och ett liters mått. Har funderat på att investera i en braun, men skall köra slut den gamla stavmixern först. -
Basi: Det lät smaskens. =) Ska kanske testa att göra det till min lilla skrutt.
-
Hur många iskuber puré ersätter ett mål med ersättning ungefär? Alltså hur mycket puré måste ett mål innehålla för att ersätta en amning/ersättningsmål? :))
-
Gjorde kyckling till min son för ett tag sen.
Kyckling
Ris
Aprikoser (torkade som legat i blöt)
Majs
Broccoli
Kokade. Hällde på en skvätt grädde och mixade. -
-
Jessii87: Jag anser att det motsvarar den mängd som hon blir mätt på utan att äta ersättning efteråt. testa att ge ersättning efteråt ett tag och se om hen tar mindre och mindre ersättning under tiden du ökar på mängden mat om det skulle behövas. Min tjej på snart 7 mån äter väl ca en dl mat till lunch och sedan fruktpuré som efterrätt.
-
Hoppar in här då vi har börjat med mat till vår 5 månaders. Idag gav vi potatis, gjorde den igår egentligen och han smakade även då. Det var dock ingen succé idag heller. Tittade på oss med en riktigt äklad min där han såg ut att undra hur vi kunde ge honom sån här skit! Men några skedar åt han ändå. Katrinplommon efteråt var dock ett enda mmmm!
Någon som har tipps på kryddningar? Ni har kanske skrivit det tidigare så jag får läsa lite men jag tänker att bara för att man inte får äta salt betyder det ju inte att det inte får smaka! Kanel har jag tänkt ge i äpple bland annat. -
Kanel, oregano, timjan, dill, vitlök, lök, kryddpeppar, curry, ingefära och muskot kan man till exempel använda. Blanda gärna ut potatisen med majs eller palsternacka. Jag har börjat använda curry och örtkryddor nu samt kanel i vissa fruktpuréer. Ju mer mat hon får desto mer intresserad är hon i kryddad mat. Okryddad mat går inte riktigt hem längre.