-
Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam.Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
-
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
-
Var tvungen att läsa ikapp lite, här händer det mycket! Det är roligt att se hur lika vi tänker med matmängd och mattider. Hemma hos oss är också matmängd de samma som för er övriga vid 5månader. Tiden varierar lite, eftersom vi har långa sovmornar.
Vi har prövat på maletkött och broiler nu. Nästa steg blir fisk. Funderar lite på att göra sej, någon annan som testat den? -
problem.
jag glömde ta upp några kuber till lunch idag och tänkte att jag räddar situationen med att pröva en burkmat. förra gången vi provade gick det inte så bra och idag hade vi då en ny smak, i hopp om att lyckas bättre. Men det gick precis lika dåligt som sist. Idag prövade vi spagetti med köttfärs, något som enligt mig var stark i smaken och inte alls god. Den ville hon inte ha, så jag öppnade en till burk, den med potatis och kött. I konsistens var den rent ut sagt äcklig! Hon provsmakade ett par skedar, sen trodde jag hon skulle spy. En sked till provade vi men hon avstyrde den med händerna. Ingen succé.
Det skulle vara bra om hon åt en sorts köpt burkmat, skulle underlätta ifall man skall bort hemifrån mer än 2 dagar. Har era barn ätit någon köpt mat, isf vilken? -
Min tjej gör precis likadant med burkmat. Hon bara spyr. jag har blivit tipsad om Ellas kitchen. Den ska tydligen vara bra. Om man ska tro deras hemsida ska det vara mycket större mängd riktig frukt och grönsaker. Har ej testat själv.
-
Jag har inte provat någon burkmat så vet inte vad han skulle tycka om det...
-
Konsistensen på färdig barnmat, köpt alltså, är helt annan än när man gör den själv. Den köpta är mer som en geleaktig sås med lite smak av plastik. Åtminstone den jag hade idag som var för 5månaders. Jag undrar om man skulle våga sig på en burk som är ämnad för typ 8 månaders? kunde den vara med lik konsistensen på den man gör själv?
-
När introducerade ni mer mat än bara smakportioner och när kan man börja ge dem fisk/kött
-
Jag började med smakportioner när hon var 3månader, på så vis började vi med större portioner redan innan hon var fullt 4månader. Pröva öka lite i taget så ser du hur mycket som går åt. Alla äter ju olika. Nu från 5månader har vi börjat tillsätta kött.
-
Min kille ratar också tyvärr burkmat, vore ju skönt att ha som alt om det krisar. Fick tips idag om att blanda ut burkmat med vanlig mat och på så sätt vänja dom lite sakta. Ska testa imorgon!
-
det samma rådet kom maken med när jag berättade hur det hade gått. du kan ju berätta hur det gick! :)Trasan0606 skrev 2012-02-16 14:46:08 följande:Min kille ratar också tyvärr burkmat, vore ju skönt att ha som alt om det krisar. Fick tips idag om att blanda ut burkmat med vanlig mat och på så sätt vänja dom lite sakta. Ska testa imorgon!
-
Mammato2 skrev 2012-02-16 14:14:57 följande:När introducerade ni mer mat än bara smakportioner och när kan man börja ge dem fisk/kött
Vi började med mat runt 4 mån sen åt han hel portion av gröt nån vecka innan 5 mån. Kött började vi med precis nyss vid 6 månader. Men tror man kan börja med kött vid 5 mån.