• Forbidden

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam. 
    Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)
    Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
    Bf 11/04-08
  • Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
  • Cupcake1985

Jessii87: Det ser bra ut. Så mycket fick min tjej också när hon var 5 månader. Sedan gick det rätt fort med ökning av mat. Man märker när de vill ha mer. Ett tips är att pröva fruktpuréer innan de är 6 mån. Min tjej är inne i en fas och då är mat inte det roligaste. Då är det bra att ha vant in dem lite innan eftersom frukt främjar järnupptaget.

• jessii87

Ja precis! :)) Hon spottar tyvärr ut all frukt för tillfället.. Men ska prova o blanda i gröten :)) Tack för dina tankar!!

• IceCloud

Så där såg schemat ut för min 5 månader också. Så jag tycker det ser bra ut!
    Det är bara att fortsätta traggla med frukten, förr eller senare kommer den slinka ner :)

☆ Vincent ☆ 110817
  • Trasan0606

Min skrutt börjar visserligen närma sig 7 mån men jag började sent med maten. Undrar hur många delar protein ni har i maten, om ni gör med iskuber? Han får till lunch 4 kuber potatis, 2 palsternacka, 1 broccoli el majs och 1 kött. Kanske ska vara mer protein?

• IceCloud

Min e 6 mån. Han får tex: 2 sötpotatis, 2 palsternacka/persiljerot, 2 ärtor eller blomkål och 1 kött, i kuber räknat :)

☆ Vincent ☆ 110817
  • Trasan0606
    IceCloud skrev 2012-02-15 20:39:22 följande:
    Min e 6 mån. Han får tex: 2 sötpotatis, 2 palsternacka/persiljerot, 2 ärtor eller blomkål och 1 kött, i kuber räknat :)
    Snarlikt min då! Vad bra - tack!

Persiljerot - hur smakar det?
  • IceCloud

Ja, hur smakar det.. Bra fråga :) Svårt att beskriva, jag tycker det är gott iaf. Brukar ha det i köttgryta till oss vuxna ibland. Ser precis ut som palsternacka.

☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

Ja gör det, jag kokar alltid palsternacka o persiljerot tillsammans o mixar. Tycker det smakar lite mer då :)

☆ Vincent ☆ 110817
  • redfox

Jag försöker göra mat som innehåller 1/3 protein, 1/3 grönsaker och 1/3 kolhydrater.

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.