-
Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam.Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
-
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
-
Jessii87: Det ser bra ut. Så mycket fick min tjej också när hon var 5 månader. Sedan gick det rätt fort med ökning av mat. Man märker när de vill ha mer. Ett tips är att pröva fruktpuréer innan de är 6 mån. Min tjej är inne i en fas och då är mat inte det roligaste. Då är det bra att ha vant in dem lite innan eftersom frukt främjar järnupptaget.
-
Ja precis! :)) Hon spottar tyvärr ut all frukt för tillfället.. Men ska prova o blanda i gröten :)) Tack för dina tankar!!
-
Så där såg schemat ut för min 5 månader också. Så jag tycker det ser bra ut!
Det är bara att fortsätta traggla med frukten, förr eller senare kommer den slinka ner :)
-
Min skrutt börjar visserligen närma sig 7 mån men jag började sent med maten. Undrar hur många delar protein ni har i maten, om ni gör med iskuber? Han får till lunch 4 kuber potatis, 2 palsternacka, 1 broccoli el majs och 1 kött. Kanske ska vara mer protein?
-
Min e 6 mån. Han får tex: 2 sötpotatis, 2 palsternacka/persiljerot, 2 ärtor eller blomkål och 1 kött, i kuber räknat :)
-
Snarlikt min då! Vad bra - tack!IceCloud skrev 2012-02-15 20:39:22 följande:Min e 6 mån. Han får tex: 2 sötpotatis, 2 palsternacka/persiljerot, 2 ärtor eller blomkål och 1 kött, i kuber räknat :)
Persiljerot - hur smakar det? -
Ja, hur smakar det.. Bra fråga :) Svårt att beskriva, jag tycker det är gott iaf. Brukar ha det i köttgryta till oss vuxna ibland. Ser precis ut som palsternacka.
-
Värt att testa, palsternacka är poppis här hemma.
-
Ja gör det, jag kokar alltid palsternacka o persiljerot tillsammans o mixar. Tycker det smakar lite mer då :)
-
Jag försöker göra mat som innehåller 1/3 protein, 1/3 grönsaker och 1/3 kolhydrater.