• straw2008

Varför i helsike väljer man dresscode smoking??

Varför ?

Är det för att man VILL att gästerna ska lägga ut 3-4 tusen kronor enbart på kläderna?

För att man vill att folk ska behöva låna kläder ?

För att man inte vill att folk ska få välja kläder själva o känna sig fina (jag är INTE fin i lång balklänning o kommer känna mig skitful)

VARFÖR?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??
  • sahara

Idag är det tyvärr inte helt ovanligt att man har helt orimliga krav på gästerna.Min mamma som gifte sig på 60-talet är helt förundrad över detta "bröllopsfenomen".På hennes tid hade det varit riktigt oförskämt att begära att gästerna ska lägga ner hutlösa summor på kläder och resa till bröllopet.

Kan ta ett exempel.En arbetskamrat till mig har numera ingen kontakt med sin bästa väninna.För två år sedan blev hon och hennes man bjuden på väninnans bröllop.Men pga att maken var arbetslös och hon gick hemma med föräldrapeng så var dom tvungna att tacka nej.Väninnan skulle inte gifta sig på orten utan i ett grannland.För min arbetskamrat och hennes man skulle kläder, resa och boende bli för dyrt.Dom prioriterade att ha mat på bordet.
    Väninnan blev väldigt upprörd över att dom inte kunde komma.Ändå fick hon en förklaring varför.Så hon sa upp den långa vänskapen med min arbetskamrat.
    Jag har hört många sådana här historier och jag är väl inte helt förvånad.Egoismen i samhället växer så varför skulle man tolerera eller förstå varför någon tackar nej till ens svindyra bröllop ?

• LadyMmm

Jag hade blivit jätteglad om jag hade blivit bjuden till en smokingbjudning, tänk vad kul att klä upp sig lite extra!

• Kjell2
    straw2008 skrev 2010-04-27 11:18:39 följande:
    Vaddå kan jag ha den där? Alltså den i länken ? Åh då löser det sig för mig då jag kan ha den vid minst 4 tillfällen!
    Klart du kan ha den. Fixa till håret, festsmink, några svarta strumpor med kanske lite mönster eller glitter, dina snyggaste skor, smycken och kör hårt!

Inte en klassisk coctailklänning men med rätt tillbehör funkar den. Det är innehållet som är det viktigaste!

Man ska inte krångla till saker i onödan!

/Kjell
  • linjes

Varför?

Det är deras bröllop,deras dag,deras beslut

Det är ditt beslut om du vill gå eller ej

• Lady Namárië
    Tigra79 skrev 2010-04-27 11:21:47 följande:
    Bara en tanke, den som anordnar en svensexa brukar ju oftast, framför allt som att brudgummen troligtvis måste ta ledig flera dagar, prata med bruden för säkerställa att datum osv vidare fungerar. Skulle min blivande vara borta 1 vecka på sin svensexa så hade jag som brud velat veta vad dom ska göra och då hade jag nog lagt in mitt veto mot kostnaden för alla inblandade, framför allt om jag vet att många inte har råd till det egentligen. Eller?

Ja, det var ju därför jag skrev att klädkoden bör ha varit satt innan svensexan planerades (inbjudningskorten skickas väl likosm ut först). Alltså bör inte ens bruden ha varit medveten om att någon tänkte ordna en svensexa som kostade 6000:- för deltagarna när klädkoden sattes. Och därför kan man liksom inte klandra brudparet för att hela affären blir dyr pga svensexan.

Förövrigt är det ju inte säkert att arrangören av svensexan respekterar hennes "veto".

TS: Återigen, på Tradera hittar du massor av säljare som syr upp nya kläder efter dina mått, så det behöver inte innebära begagnade klänningar. Och färgen på skorna beror väl på klänningen?
    So say we all
  • drever

för som brudpar tycker jag att man har rätt över sitt egna bröllop som oftast lägger man fruktansvärt mkt pengar på det , tycker då att de gäster som vägrar den dresscode som är satt av brudparet kan skita i att komma det förstör bara för de andra gästerna samt att som brudpar skulle man ta riktigt illa vid sig om inte dresscoden vart respekterad. Man får giva och taga ni får se det som en insperation till erat egna eventuella blivande bröllop att där kan man ha fri klädesel om det är så jobbigt att ställa upp en kväll för en vän som gifter sig.

• Amoudara

Har sett klänningar på H&M i satin som passar som aftonklänning.

• straw2008
    LadyMmm skrev 2010-04-27 11:24:25 följande:
    Jag hade blivit jätteglad om jag hade blivit bjuden till en smokingbjudning, tänk vad kul att klä upp sig lite extra!
    Men det är ju DET som är grejjen!! Att alla vi tjejer som pratat om det komemr att vara tvugna att låna kläder a la 80 tal så hur kan jag se chansen att klä upp mig extra??

Jag komemr att köpa klänningen i länken, ha ha Kjell sa ju att den är OK vid smoking :O)

Hejja Kjell!
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Amoudara
    straw2008 skrev 2010-04-27 11:49:36 följande:
    Men det är ju DET som är grejjen!! Att alla vi tjejer som pratat om det komemr att vara tvugna att låna kläder a la 80 tal så hur kan jag se chansen att klä upp mig extra?? Jag komemr att köpa klänningen i länken, ha ha Kjell sa ju att den är OK vid smoking :O) Hejja Kjell!
    Gör som du vill men jag tycker den ser ut som en vanlig enkel kort sommarklänning. Ingen aftonklänning direkt.
Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??