• straw2008

Varför i helsike väljer man dresscode smoking??

Varför ?

Är det för att man VILL att gästerna ska lägga ut 3-4 tusen kronor enbart på kläderna?

För att man vill att folk ska behöva låna kläder ?

För att man inte vill att folk ska få välja kläder själva o känna sig fina (jag är INTE fin i lång balklänning o kommer känna mig skitful)

VARFÖR?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??
  • Bedan
    Eisa skrev 2010-04-26 22:52:53 följande:
    Man kan väl bara skriva "ha ej jeans för det kan bli pinsamt för de som inte har det" eller liknande. Man måste inte vara så formell.
    Det håller jag verkligen inte med om, men det beror kanske på att jag jobbat som festfixare och har anordnat baler o.s.v. där jag stoppat folk i dörren och de vackert fått gå hem och byta om ifall de inte har rätt kläder på sig.
    Det är väl jättesmidigt för gästerna att få veta exakt vad som förväntas av dem i klädväg. Varför skriva en hel uppsats när det finns klädkoder som förklarar alldeles utmärkt?
  • Takhiza
    jaghopparhögt skrev 2010-04-26 22:56:24 följande:
    Det handlar inte om mig, jag bara undrar varför folk sätter upp regler sådär.Varför man önskar att ens gäster ser ut på ett visst sätt istället för att bara önska att de kommer och är glada. Jag har besökt flera bröllop det senaste året som har varit i lite olika kulturer och funderat lite över skillnaderna. Jag är väldigt nyfiken på varför man vill att ens gäster ska ha en viss dresscode.
    För att få sitt dröm bröllop?
  • jaghopparhögt
    Takhiza skrev 2010-04-26 22:57:21 följande:
    För att få sitt dröm bröllop?
    Ja ibland känns det lite så. Att svenska bröllop handlar enbart om brudparet, att gästerna ska komma och göra det här för brudparet så att deras bröllop blir som de önskar. Känns lite som att man har missat glädjen med att fira sin kärlek och helt fokuserat på att få uppfylla en egen fantasi. Mindre fest mer skådespel.
  • Eisa
    Bedan skrev 2010-04-26 22:57:14 följande:
    Det håller jag verkligen inte med om, men det beror kanske på att jag jobbat som festfixare och har anordnat baler o.s.v. där jag stoppat folk i dörren och de vackert fått gå hem och byta om ifall de inte har rätt kläder på sig.Det är väl jättesmidigt för gästerna att få veta exakt vad som förväntas av dem i klädväg. Varför skriva en hel uppsats när det finns klädkoder som förklarar alldeles utmärkt?
    Äsch, det är sjukt att kräva klädkoder. Det enda kärleksfulla är att skriva "kom som du är för vi gillar dig bäst så". Allt annat är mycket elakt.
  • Bedan
    jaghopparhögt skrev 2010-04-26 23:01:41 följande:
    Ja ibland känns det lite så. Att svenska bröllop handlar enbart om brudparet, att gästerna ska komma och göra det här för brudparet så att deras bröllop blir som de önskar. Känns lite som att man har missat glädjen med att fira sin kärlek och helt fokuserat på att få uppfylla en egen fantasi. Mindre fest mer skådespel.
    Du tror att gäster utomlands kommer i trasiga, skitiga paltor till sina vänner och släktningars bröllop? Det är definitivt inte min erfarenhet. Varför är du så fientlig mot svenska människors bröllop?
  • Bedan
    Eisa skrev 2010-04-26 23:02:40 följande:
    Äsch, det är sjukt att kräva klädkoder. Det enda kärleksfulla är att skriva "kom som du är för vi gillar dig bäst så". Allt annat är mycket elakt.
    Nej
  • Önskan

Jag tycker snarare det är jobbigt och förvirrande när man INTE skriver klädkod. Då undrar man ju ändå vad man ska ha på sig och måste fråga brudparet.

• Bedan
    Önskan skrev 2010-04-26 23:05:08 följande:
    Jag tycker snarare det är jobbigt och förvirrande när man INTE skriver klädkod. Då undrar man ju ändå vad man ska ha på sig och måste fråga brudparet.
    Samma här. Och hur kul är det för brudparet om 50 människor ringer och frågar vad de förväntar sig för klädkod, för även om man skulle vara flummig och "kärleksfull" och skriva "kom som du är" så vill de flesta veta på vilken nivå de ska lägga sig på i klädseln. Som sagt var, det är varken kul att vara för fin eller för slapp.
  • jaghopparhögt
    Bedan skrev 2010-04-26 23:03:58 följande:
    Du tror att gäster utomlands kommer i trasiga, skitiga paltor till sina vänner och släktningars bröllop? Det är definitivt inte min erfarenhet. Varför är du så fientlig mot svenska människors bröllop?
    Jag har aldrig varit på bröllop utomlands men jag har varit på flera bröllop i Sverige där människor i andra kulturer har gift sig. De bröllopen har varit så annorlunda, där har fokus varit mer på att få dit så många människor som möjligt att fira med istället för att bröllopet skulle se ut på ett särskilt sätt. Bar fascinerande att det kan vara så annorlunda.
  • Amoudara

Vi hade fri klädsel på vårt bröllop och det var säkert någon som hade jeans men ärligt talat minns jag bara vad vi brudparet hade på oss samt vår tärna och bestman. Vad de andra hade på sig såg jag nog inte ens. Var så uppfylld av själva bröllopet och kärleken till min man. Jag var bara glad över att alla var där för att fira den dagen tillsammans med oss. Men för de som ska ha det bröllop du ska på TS är väl klädseln viktig för de vill väl ha det som en bal eller liknande. Det finns dock butiker som säljer "smokingklänningar" lite billigare annars kan man hyra eller köpa på tradera eller blocket en fin begagnad.

Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??