• straw2008

Varför i helsike väljer man dresscode smoking??

Varför ?

Är det för att man VILL att gästerna ska lägga ut 3-4 tusen kronor enbart på kläderna?

För att man vill att folk ska behöva låna kläder ?

För att man inte vill att folk ska få välja kläder själva o känna sig fina (jag är INTE fin i lång balklänning o kommer känna mig skitful)

VARFÖR?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??
  • Bedan
    jaghopparhögt skrev 2010-04-26 23:09:11 följande:
    Jag har aldrig varit på bröllop utomlands men jag har varit på flera bröllop i Sverige där människor i andra kulturer har gift sig. De bröllopen har varit så annorlunda, där har fokus varit mer på att få dit så många människor som möjligt att fira med istället för att bröllopet skulle se ut på ett särskilt sätt. Bar fascinerande att det kan vara så annorlunda.
    Alla mina utländska vänner förväntas spendera tusentals kronor på speciella klänningar på sina släktingars fester. Det är därför jag blir så förvånad över ditt uttalande om att det skulle vara ett svenskt etniskt fenomen.
  • framsteg

Om det inte finns någon klädkod alls så är det frack/högtidsdräkt som gäller! *tipsar för er som inte vill skriva klädkoder*

Dock kan man alltid toppa allt med en folkdräkt om man har sådan i garderoben - den funkar på alla klädkoder.

• Åsa
    Bedan skrev 2010-04-26 23:12:13 följande:
    Alla mina utländska vänner förväntas spendera tusentals kronor på speciella klänningar på sina släktingars fester. Det är därför jag blir så förvånad över ditt uttalande om att det skulle vara ett svenskt etniskt fenomen.
    Nu är "utlandet" ganska stort och varierat så jag tror det är ganska omöjligt att uttala sig enhetligt om det. Är det tyska grönavågare eller iransk medelklass man talar om liksom.

Jag har varit på ett bröllop (ett med tämligen internationell gästblandning för övrigt) där önskemålet om klädkod faktiskt ändrades av brudparet efter att många av gästerna frankt förklarat att de inte hade resurser att lägga på frack och långklänning och inte kunde komma om det krävdes. Mer än en hade varit ganska upprörd över att brudparet skulle bestämma vad de skulle sätta på sig hörde jag (inte inskolade i dresscodeinstruktioner uppenbarligen). Alla gäster kom finklädda vad jag kunde se men i varierande stil.
  • Bedan
    Åsa skrev 2010-04-26 23:28:33 följande:
    Nu är "utlandet" ganska stort och varierat så jag tror det är ganska omöjligt att uttala sig enhetligt om det. Är det tyska grönavågare eller iransk medelklass man talar om liksom. Jag har varit på ett bröllop (ett med tämligen internationell gästblandning för övrigt) där önskemålet om klädkod faktiskt ändrades av brudparet efter att många av gästerna frankt förklarat att de inte hade resurser att lägga på frack och långklänning och inte kunde komma om det krävdes. Mer än en hade varit ganska upprörd över att brudparet skulle bestämma vad de skulle sätta på sig hörde jag (inte inskolade i dresscodeinstruktioner uppenbarligen). Alla gäster kom finklädda vad jag kunde se men i varierande stil.
    Själv tycker jag att det är rätt fascinerande att uttala sig negativt om svenska bröllop som att de är enhetliga och i särart från utländska. Som den personen vars inlägg jag svarade på.
  • Ord blind
    straw2008 skrev 2010-04-26 22:03:02 följande:
    Varför ? Är det för att man VILL att gästerna ska lägga ut 3-4 tusen kronor enbart på kläderna? För att man vill att folk ska behöva låna kläder ? För att man inte vill att folk ska få välja kläder själva o känna sig fina (jag är INTE fin i lång balklänning o kommer känna mig skitful) VARFÖR?
    För att de uppenbarligen vill det. Ha klädkod smoking. Betydligt lättare och billigare för en dam. Och det är inte balklänning som gäller vid smoking om ingen redan har påpekat detta.
    ?Fakta? är ofta inte en absolut sanning utan ett mer eller mindre välgrundat tyckande av personer med varierad tyngd.
  • Ord blind
    framsteg skrev 2010-04-26 23:18:51 följande:
    Om det inte finns någon klädkod alls så är det frack/högtidsdräkt som gäller! *tipsar för er som inte vill skriva klädkoder*Dock kan man alltid toppa allt med en folkdräkt om man har sådan i garderoben - den funkar på alla klädkoder.
    Japp! Ska sy en har jag tänkt. Egenkomponerad. Så slipper man fundera på vad man ska ha på sig! Skitsmidigt! Norrmännen ligger långt före där!
    ?Fakta? är ofta inte en absolut sanning utan ett mer eller mindre välgrundat tyckande av personer med varierad tyngd.
  • SchumiFerrari

Dresscode smoking innebär: Smoking på mannen och Lång eller kort aftonklänning som antingen är baraxlad eller långärmad på kvinnan. Dvs att man har ganska så mycket att välja på som tjej.

För mig är bröllopet om BRUDPARET och vad de vill. Vad jag som gäst vill/inte vill är ovesäntligt..

Jag ska på bröllop i sommar och det enda som står där är att man inte får vara snyggare än bruden.. nu är det ett typ "hip hop" bröllop men iaf.

Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • grynet80

Tycker också det är tråkig med klädkod, det blir ju oftast en kostnad till utöver bröllopspresenten.

Vi har klädsel, ett krav . Sedan står det också att vi gifter oss i ett kapell och att det blir mat hemma i trädgården. Det lägger ju lite ribban på vad man har på sig, tycker jag!

Min syster hade klädkod kavaj för de tyckte det var kul att se gästerna uppklädda (sjuk idé). Vi som gäster var inte ens bjudna på vigseln (borgeligt) utan bara föräldrarna, lokalen var sunkig som fan, de bjöd på lite buffé & princesstårta. Där känns det som klädkoden var heelt fel...

• ddum

Jag begriper mig verkligen inte på folk som ens drar igång trådar i stil med "De vill inte att man skall ha med sig barn, är det rätt?" eller "De har klädkod, är det rätt?"

Så här enkelt är det gott folk: De _flesta_ som skriver en inbjudan till ett bröllop eller annan aktivitet har troligen faktiskt tänkt så långt att de inser att alla inte kommer att gilla inbjudan, och gjort avvägningen att det är en acceptabel risk att vissa personer inte kommer.

Står det en dresscode på brölloppet så ser jag följande alternativ:

1. Köp kläder som passar.
    2. Låna kläder som passar.
    3. HYR kläder som passar (Min personliga favorit, man får grymt mycket bättre kvalitet på en hyrd smoking/frack än en som man köper billigt på H&M eller what ever)

4. Gå inte på festen/brölloppet/aktiviteten.

Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??