• straw2008

Varför i helsike väljer man dresscode smoking??

Varför ?

Är det för att man VILL att gästerna ska lägga ut 3-4 tusen kronor enbart på kläderna?

För att man vill att folk ska behöva låna kläder ?

För att man inte vill att folk ska få välja kläder själva o känna sig fina (jag är INTE fin i lång balklänning o kommer känna mig skitful)

VARFÖR?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??
  • straw2008

Trist med kommentarersom att jag ska gå i second hand affärer elelr handla på blocket, jag har inget emot begagnade kläder men grejjen stör mig, att jag i stort sett är tvungen att göra det bara för att DE vill att jag ska vara klädd så.

• Lady Namárië
    straw2008 skrev 2010-04-27 10:25:25 följande:
    För mig kunde de hur som helst skriva klädsel "maskerad" eftersom det är så i alla fall jag komemr att känna mig. Svensexan kostar 6000 kr pp resa till rodos all inclusive o NEJ min man kan inte strunta i det då det är en av hans ALLRA bästa vänner. Detta komemrkosta oss som enbilligare sommarsemester, tycker bara det blev så himla trist o tog udden av allt.
    Men det är väl inte brudparet som anordnar svensexan? (I så fall känns det rätt tacky att "tvinga" folk att betala 6000:- för att vara med.) Om brudgummen är en av din mans allra bästa vänner, har han inte varit med och sagt sitt om svensexan?

Möjligheten att avstå från en svensexa som kostar så otroligt mycket tid och pengar borde vara självklar hur nära vänner man än är. Kan inte din man helt enkelt prata med brudgummen om saken?
    So say we all
  • Amlin

Om ett brudpar vill att deras bröllop ska se ut på ett visst sätt så är det ju fritt fram för dem att göra de valen. Däremot får brudparet vara beredda att det kan innebära att en eller flera gäster inte har möjlighet att delta under desas premisser. Då får man ta det.

Om man som gäst inte kan ställa upp på de villkor som inbjudan innebär så kan snällt säga tack men nej tack jag har inte möjlighet att delta.

• SchumiFerrari
    straw2008 skrev 2010-04-27 10:25:25 följande:
    För mig kunde de hur som helst skriva klädsel "maskerad" eftersom det är så i alla fall jag komemr att känna mig. Svensexan kostar 6000 kr pp resa till rodos all inclusive o NEJ min man kan inte strunta i det då det är en av hans ALLRA bästa vänner.Detta komemrkosta oss som enbilligare sommarsemester, tycker bara det blev så himla trist o tog udden av allt.
    Svensexan är ju inte brudparet som styr utan det är bestmannen som gör det och om det är en av din mans ALLRA bästa vänner så borde väl han haft en del att säga till om...
    När det är en så kostsam svensexa så är jag inte förvånad att de valt den dresscode som de har gjort...
    Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • sahara

Jag undrar som ts.Varför tvinga gästerna att lägga ut en massa pengar på kläder ?
    Detta brudpar tänker inte längre än näsan räcker.Nästan lika konstigt som att bjuda på ett bröllop långt från alla gäster kanske till och med ett annat land.Och sedan kanske brudparet blir upprörda för att många tackar nej.Men varför utsätta gästerna för en massa kostnader ? Fattar inte

• Kjell2
    straw2008 skrev 2010-04-27 10:27:15 följande:
    Trist med kommentarersom att jag ska gå i second hand affärer elelr handla på blocket, jag har inget emot begagnade kläder men grejjen stör mig, att jag i stort sett är tvungen att göra det bara för att DE vill att jag ska vara klädd så.
    Tyvär är det en rätt vanlig bieffekt av bröllop och andra högtidliga tillställningar. Brudparet, eller motsvarande, mer eller mindre tvinga gästern att åka någonstans, ofta ordna övernattning, köpa någon present, fixa kläder, delta mm. Allt till en ofta inte ringa kostnad.

Att ordna ett bröllop som är helt kostandsfritt för alla gäster är nära på en omöjlighet.

/Kjell
  • straw2008
    Lady Namárië skrev 2010-04-27 10:30:45 följande:
    Men det är väl inte brudparet som anordnar svensexan? (I så fall känns det rätt tacky att "tvinga" folk att betala 6000:- för att vara med.) Om brudgummen är en av din mans allra bästa vänner, har han inte varit med och sagt sitt om svensexan? Möjligheten att avstå från en svensexa som kostar så otroligt mycket tid och pengar borde vara självklar hur nära vänner man än är. Kan inte din man helt enkelt prata med brudgummen om saken?
    Men lägg ner nu, ska han berätta om svensexan i förväg o förstöra allt ? Nej så gör man inte anser vi nog allihopa (sexan ska vara en överaskning). Har kollat upp möjligheten att bara vara borta tre dagar men det kostar ännu mer.

NEJ min man är inte med och anordnar och påverkar då vi har en 3 månaders och detta planerades då jag var höggravid o skulle föda (har även en 1,5 åring) tiden och intresset att ordna en svensexa finns/fanns inte.

Kan inte fatta varför jag ens ska behöva köpa en begagnad klänning enligt vissa, kläder begagnade kommer i alla fall kosta oss många tusenlappar (ingen av oss äger skor till smoking) och vi ska knappast behöva gå i begagnade skor föratt kunna gå på et bröllop.
  • Jessica24
    straw2008 skrev 2010-04-26 22:03:02 följande:
    VARFÖR?
    Av den enkla anledning att man vill ha en "fantasidag" och gästerna ska stå för denna fantasin.
    Tyvärr har en del brudpar snurrat in sig på att "leka adliga" samt att dom sett för många amerikanska filmer.

Men som sagt, det är brudparets dag, men själv anser jag att man ska ta hänsyn till sina gäster.
    Något som brudparet inte gör om dom har smoking osv som dresscode och vet att gästerna inte äger en sådan eller kan lägga så pass mycket pengar på en.
  • Amlin
    sahara skrev 2010-04-27 10:34:24 följande:
    Jag undrar som ts.Varför tvinga gästerna att lägga ut en massa pengar på kläder ? Detta brudpar tänker inte längre än näsan räcker.Nästan lika konstigt som att bjuda på ett bröllop långt från alla gäster kanske till och med ett annat land.Och sedan kanske brudparet blir upprörda för att många tackar nej.Men varför utsätta gästerna för en massa kostnader ? Fattar inte
    Men man tvingar inte gästerna. Inbjudan är inte en inställningsorder. Kan man inte vara med så får man tacka nej.

Däremot är det dumt av brudparet om de blir arga för att folk tackr nej, det får man räkna med om man har villkor som är svåra för folk att leva upp till.
  • Smultron ett

Nedan följer en lita med smoking och klänningar.
    Alla hittade på blocket under en kvarts letande, och dess är inte allt. Jag vet inte vilken storlek du har eller var du bor, men nån av dessa kanske faller dig på läppen?
    De kostar från 100 kr till max 500.

www.blocket.se/goteborg/Smoking_27055062.htm&w=1
    www.blocket.se/goteborg/Frack_och_Smoking_27105807.htm&w=1
    www.blocket.se/goteborg/Svart_kostym_till_studenten_26657283.htm&w=1
    www.blocket.se/malmo/Kostym_smoking_polo_skjortor_jeans_byxor_26126472.htm&w=3
    www.blocket.se/stockholm/Billiga_var_jackor_och_kostymer_26665397.htm&w=3
    www.blocket.se/stockholm/Smoking__kostym__Gant_Jeans_mm_27095280.htm&w=3
    www.blocket.se/skaraborg/Smoking_midnattsbla_26214986.htm&w=3
    www.blocket.se/uppsala/Skor_till_frack_eller_smoking__lackskor__26943906.htm&w=3
    www.blocket.se/uppsala/Kavaj_med_svarta_slag_i_siden___Smoking_27037171.htm&w=3
    www.blocket.se/stockholm/Smoking_fran_60_talet_26940779.htm&w=3
    www.blocket.se/stockholm/Kostym_C62_Smoking_C64__tillbehor_billigt_26847494.htm&w=3
    www.blocket.se/alvsborg/Festklader_Herr_27046552.htm&w=3

www.blocket.se/goteborg/Underbar_balklanning_26862815.htm&w=3
    www.blocket.se/goteborg/Balklanning_26797058.htm&w=3
    www.blocket.se/skaraborg/Bal_fest_klaningar_26486036.htm&w=3
    www.blocket.se/dalarna/Balklanningar_festklanningar_26418634.htm&w=3
    www.blocket.se/jonkoping/Balklanning_26971872.htm&w=3
    www.blocket.se/bastad/Balklanning_26491337.htm&w=3
    www.blocket.se/alvsborg/Aftonklanning_Balklanning_Studentklanning_27058883.htm&w=3
    www.blocket.se/orebro/Klanningar_och_skor_27013188.htm&w=3
    www.blocket.se/vasternorrland/Balklanning_festklanning_strl_36_38_oanvand_24847949.htm&w=3

The world's a better place when it's upside down!
Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??