• straw2008

Varför i helsike väljer man dresscode smoking??

Varför ?

Är det för att man VILL att gästerna ska lägga ut 3-4 tusen kronor enbart på kläderna?

För att man vill att folk ska behöva låna kläder ?

För att man inte vill att folk ska få välja kläder själva o känna sig fina (jag är INTE fin i lång balklänning o kommer känna mig skitful)

VARFÖR?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??
  • straw2008
    Amlin skrev 2010-04-27 10:38:03 följande:
    Men man tvingar inte gästerna. Inbjudan är inte en inställningsorder. Kan man inte vara med så får man tacka nej. Däremot är det dumt av brudparet om de blir arga för att folk tackr nej, det får man räkna med om man har villkor som är svåra för folk att leva upp till.
    Det är ju hans bästa vän, SJÄLVKLART går vi ut på stan o handlar för minst 4000 kr, betalar svensexan på 6000 kr samt ger de cash i present eftersom de enligt inbjudan inte vill ha något annat.

Trist bara, det tar udden av det roliga o flyttar fokus till något som inte hör till bröllopet tycker jag.
  • Smultron ett

Det handlar ju bara om din egen sunkiga inställning.
    Du behöver inte lägga ner så mycket pengar, Men jag antar att du vill agera offerlam eller martyr på något sått. Jag tror inte hans bästa kompis vill att han ska lägga ner 10 000 kr för att gå på bröllopet, och guess what!!! Det behöver ni ju inte heller!!
    Tänk lite.

The world's a better place when it's upside down!
  • ddum
    straw2008 skrev 2010-04-27 10:37:47 följande:
     Kan inte fatta varför jag ens ska behöva köpa en begagnad klänning enligt vissa, kläder begagnade kommer i alla fall kosta oss många tusenlappar (ingen av oss äger skor till smoking) och vi ska knappast behöva gå i begagnade skor föratt kunna gå på et bröllop.
    Så hyr då?

Jag tror jag gav 700 spänn sist jag hyrde smoking/skjorta/skor/rubbet för en helg. Eftersom jag inte behöver oroa mig om kemtvätt så blir det ju i princip billigare än att äga en egen.
  • Kjell2
    straw2008 skrev 2010-04-27 10:44:23 följande:
    Det är ju hans bästa vän, SJÄLVKLART går vi ut på stan o handlar för minst 4000 kr, betalar svensexan på 6000 kr samt ger de cash i present eftersom de enligt inbjudan inte vill ha något annat. Trist bara, det tar udden av det roliga o flyttar fokus till något som inte hör till bröllopet tycker jag.
    Även jag tycker det är lite okänsligt av brudparet att belasta sina gäster med kostnader som ligger utanför deras ekonomiska ramar.

Det är en sak om alla gäster är rejält rika med mycket pengar. Då tycker jag det är acceptabelt att ordna bröllop som kommer kosta gästerna en del, tex resa, övernattning, kläder.

Har man däremot gäster med mer normal familjeekonomi bör man fundera både en eller två gångar innan man t ex ordar bröllop långt borta där det enbart finns dyra hotell.

/Kjell
  • Lady Namárië
    straw2008 skrev 2010-04-27 10:37:47 följande:
    Men lägg ner nu, ska han berätta om svensexan i förväg o förstöra allt ? Nej så gör man inte anser vi nog allihopa (sexan ska vara en överaskning). Har kollat upp möjligheten att bara vara borta tre dagar men det kostar ännu mer. NEJ min man är inte med och anordnar och påverkar då vi har en 3 månaders och detta planerades då jag var höggravid o skulle föda (har även en 1,5 åring) tiden och intresset att ordna en svensexa finns/fanns inte. Kan inte fatta varför jag ens ska behöva köpa en begagnad klänning enligt vissa, kläder begagnade kommer i alla fall kosta oss många tusenlappar (ingen av oss äger skor till smoking) och vi ska knappast behöva gå i begagnade skor föratt kunna gå på et bröllop.
    Men lugnt och fint!

!. Jag frågade huruvida det var brudparet som hade ordnat svensexan. Eftersom det INTE verkar vara det är det ju helt irrelevant att gnälla om den kostnaden i samband med klädkoden, vilken är satt av brudparet. De kan väl inte hjälpa om NÅGON ANNAN har ordnat en skitdyr svensexa som de inte vet om? Klädkoden lär väl dessutom ha satts bra långt innan svensexan planerades. Klaga på killen som ordnade svensexan istället.

2. Han behöver självklart inte prata med brudgummen INNAN om det nu är så att brudgummen inte vet om att han kommer att han skall vara utomlands i flera dagar. Däremot kan han ju ta ett snack med killen efteråt och förklara varför han inte följde med. En nära kompis kommer knappast att säga någt om att en nybliven pappa inte vill eller kan lägga 6000:- på en svensexa utomlands.

Vem har bett dig köpa begagnade kläder? Någon tipsade om Tradera, där mängder av helt nya sk "kinaklänningar" vräks ut till låga priser varje dag - helt nyuppsydda. Jag betalade 199:- för en satinklänning som absolut hade funkat på ett smokingbröllop förra sommaren.

Om du är så enormt emot att ha ett par skor som du redan äger på ett bröllop så hade väl kostnaden för ett par nya klackskor till dig tillkommit oavsett klädkod? DU behöver ju inte ha herrskor i lackmaterial bara för att klädkoden är smoking. Och vad skulle din man ha haft på fötterna om klädkoden hade varit "mörk kostym"?
    So say we all
  • Kaerlighet

Ett tips på om inte du själv trivs i klänning så gå i kostym och ett par höga klackar?
    Eller välj något du vill ha på dig och om någon har mage att påpeka ditt val av kläder svarar du antingen; jag ville fira kärleken med min närvaro, inte en festblåsa!
    eller
    -Det är oartigt att överglänsa bruden i skönhet! :D

Om din man är så nära vän med killen som gifter sig så vill nog brudgummen hellre att ni faktiskt kommer än att ni ser uppstyltade ut!

• straw2008
    Lady Namárië skrev 2010-04-27 10:51:17 följande:
    Men lugnt och fint!!. Jag frågade huruvida det var brudparet som hade ordnat svensexan. Eftersom det INTE verkar vara det är det ju helt irrelevant att gnälla om den kostnaden i samband med klädkoden, vilken är satt av brudparet. De kan väl inte hjälpa om NÅGON ANNAN har ordnat en skitdyr svensexa som de inte vet om? Klädkoden lär väl dessutom ha satts bra långt innan svensexan planerades. Klaga på killen som ordnade svensexan istället.2. Han behöver självklart inte prata med brudgummen INNAN om det nu är så att brudgummen inte vet om att han kommer att han skall vara utomlands i flera dagar. Däremot kan han ju ta ett snack med killen efteråt och förklara varför han inte följde med. En nära kompis kommer knappast att säga någt om att en nybliven pappa inte vill eller kan lägga 6000:- på en svensexa utomlands.Vem har bett dig köpa begagnade kläder? Någon tipsade om Tradera, där mängder av helt nya sk "kinaklänningar" vräks ut till låga priser varje dag - helt nyuppsydda. Jag betalade 199:- för en satinklänning som absolut hade funkat på ett smokingbröllop förra sommaren.Om du är så enormt emot att ha ett par skor som du redan äger på ett bröllop så hade väl kostnaden för ett par nya klackskor till dig tillkommit oavsett klädkod? DU behöver ju inte ha herrskor i lackmaterial bara för att klädkoden är smoking. Och vad skulle din man ha haft på fötterna om klädkoden hade varit "mörk kostym"?
    Ja i alla affärer vi frågade så sa ALLA expediter att man ska ha lackskor som man till sin smoking, annars hade han haft vanliga svarta "finskor" somhanredan äger, jag äger inga ljusa finskor tyvärr (nästan alla jag känenr ska gå på bröllopet de andra har inga ljusa skor elelr fel storlek.
  • pessl
    Åsa skrev 2010-04-27 10:22:07 följande:
    Om du menar att det ska vara någon klassisk överklass du menar för att bjuda in till bröllop med sådan dresscode så stämmer det inte med min erfarenhet. Några överklassbröllop har jag inte varit på iofs.  Vid de bröllop jag varit på där brudparet haft tankar på formell klädsen har brudparet om man nu ska sätta etiketter varit medelklasswannabees resp arbetare. På det bröllop jag nämner ovan hade flertalet gäster uppenbarligen inte sådana kläder som först önskades av värdparet eller mariginaler att gå och shoppa det för en fest då de tvangs ändra om ens deras släktingar skulle komma. I ett annat fall där brudparet sonderade läget hos gästerna innan inbjudningar kom ut (och därefter valde något mindre formell klädkod; endast brudgummen kom i frack) är brudparet väletablerade arbetare, hon med anknytning i klädbranschen. Jag gissar att brudparet/brudarna helt enkelt drömt om "en riktig bal" till sitt "prinsessbröllop". 
    Men då blir det ju helt befängt! Att leka överklass när man egentligen inte alls har de där traditionerna. Jag hade givetvis respekterat brudparets önskan men fortsättningvis tänkt lite lägre om de om jag hade fått en sådan wannabeinbjudan.
    Jag har besökt några "riktiga" överklassbröllop men inte ens då har man haft de typen av krav... Har det varit dresskod så har det varit den enklaste men man har märkt av klasstillhörigheten på annat sätt. Typen av tal etc
  • straw2008

Jag hade tänkt köpa denna klänning, kan jag oxå ha till mitt barns dop samt på de andra två bröllop jag är bjuden på då känns inte alls utgifterna lika jobbiga, om man kan ha samma på alla högtider.

http://www.modezine.com/se/ted-baker-pelayo-dress-171425/

Den är knappast smoking va? Inte lång alls och ska man ha kortare klänning ska den tydligen vara i lyxigare material som siden tex.

• Amoudara

Ts vad är felet med att handla på Tradera eller Blocket? Där kan du handla klänningar som är använda en gång eller som är helt nya och en del syr upp nya jättefina klänningar och säljer dem där för en bråkdel av vad de kostar i affärerna eller hyr en klänning. Men om du inte tycker det är fint nog så köp en dyr klänning i en dyr affär, men gnäll inte då. Vi försöker hjälpa dig och tipsa dig om alternativ så du slipper lägg tusenlappar på något du använder en gång men då blir du bara sur. Tråkig inställning.

straw2008 skrev 2010-04-27 10:27:15 följande:
    Trist med kommentarersom att jag ska gå i second hand affärer elelr handla på blocket, jag har inget emot begagnade kläder men grejjen stör mig, att jag i stort sett är tvungen att göra det bara för att DE vill att jag ska vara klädd så.
Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??