• straw2008

Varför i helsike väljer man dresscode smoking??

Varför ?

Är det för att man VILL att gästerna ska lägga ut 3-4 tusen kronor enbart på kläderna?

För att man vill att folk ska behöva låna kläder ?

För att man inte vill att folk ska få välja kläder själva o känna sig fina (jag är INTE fin i lång balklänning o kommer känna mig skitful)

VARFÖR?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??
  • pessl

Men handlar det inte lite om klasstillhörighet också? Jag tänker mig att väljer man att ha smoking som dresskod så innebär det också att man i bekantskapskretsen met har människor som redan har en långklänning i garderoben. Varför skulle man annars välja en sådan dresskod?

Att man har önskemål om hur ens bröllop ska vara tycker inte jag är det minsta konstigt och vet man med sig at man känner människor som går på finfest i jeans så är det kanske bra att förtydliga hur man vill ha det.
    Själv så tillhör jag trasproletariatet och skulle aldrig välja smoking som eller högtidsdräkt som dresskod. Dels för att det skulle vara så långt ifrån min verklighet men också för att de flesta jag känner inte har en långklänning i garderoben (förutom som TS, balklänningen från 1994)
  • Kjell2

Enli Ribbing innebär smoking inte enbart långkläning för damerna vilket underlättar lite.

"Hon: Lång klänning, dock ej lika tjusig som till Högtidsdräkt. Vid klädsel smoking kan damerna också ha kortare klänning (knäkort, inte kortkort), gärna en festfin kanske glittrig sådan. Men absolut inte handskar!"

/Kjell

• Pemmel

För att man tycker att det ska vara uppklätt och stiligt på bröllopet? Varför bli upprörd? Gillar du inte hur brudparet önskar ha SIN fest så skit i att gå?

• lövet2

Jag var på ett smokingbröllop en gång. Riktigt fint societetsbröllop med inhyrd operasångerska som ylade när bröllopstårtan rullades in. Och varför valde de att ha smoking som dresskod? Tja, brudens släkt var väldigt fina av sig, så de tyckte det var självklart.

En klart annorlunda upplevelse som jag inte ångrar att jag var på!

• arkeologitjejen
    Kjell2 skrev 2010-04-27 09:28:48 följande:
    Enli Ribbing innebär smoking inte enbart långkläning för damerna vilket underlättar lite."Hon: Lång klänning, dock ej lika tjusig som till Högtidsdräkt. Vid klädsel smoking kan damerna också ha kortare klänning (knäkort, inte kortkort), gärna en festfin kanske glittrig sådan. Men absolut inte handskar!"/Kjell
    Man kan faktiskt även ha en byxdräkt, alltså fina byxor, gärna i svart och till den en top/blus i festligt material som bär upp det hela.

Jag tycker inte alls att smoking är svårt. Var på en sådan middag senast för en vecka sedan och det var verkligen kul att alla var uppklädda och snofsiga. Ett bröllop är ju helst bara en gång i livet för brudparet och då får man faktiskt bjuda till lite, alternativt tacka nej.
    Linnea 080310
  • Kjell2

Även om det inte är helt korrekt enligt Ribbing så är en alternativlösning för killen mörk kostym, vit skjorta och färgglad fluga.

• Lady Namárië

Många verkar missa att klädkoden på inbjudan är till för gästernas skull, för att de inte skall känna sig obekväma om de kommer under- eller överklädda. Jag skulle känna mig rätt dum om jag dök upp i jeans till ett bröllop där alla andra gled runt i högtidsdräkt - och tvärtom, faktiskt. Påhittade klädkoder som "sommarfin" eller liknande är ju inte till någon hjälp alls för gästerna, eftersom var och en kan tolka dem som de vill.

Smoking kanske inte är den vanligaste klädkoden, men som flera skrivit innebör den ju rätt stor valfrihet för klänningsbiten. Den behöver inte alls bli lika kostsam som koden "högtidsdräkt", eftersom du inte behöver lägga pengar på en balklänning. En knälång, ärmlösklänning i lite festligare tyg kanske du redan äger?

Att hyra en smoking går på runt en tusenlapp, och givetvis är det en trist utgift om man inte hade väntat sig den. Man får väl dock förutätta att brudparet har räknat med att en del gäster kommer att tacka nej till bröllopet när de har valt en så pass "ovanlig" klädkod (och med ovanlig menar jag att det i dagsläget förmodligen inte är så många som har en smoking hängande hemma).

So say we all
  • Åsa
    pessl skrev 2010-04-27 09:25:17 följande:
    Men handlar det inte lite om klasstillhörighet också? Jag tänker mig att väljer man att ha smoking som dresskod så innebär det också att man i bekantskapskretsen met har människor som redan har en långklänning i garderoben. Varför skulle man annars välja en sådan dresskod?
    Om du menar att det ska vara någon klassisk överklass du menar för att bjuda in till bröllop med sådan dresscode så stämmer det inte med min erfarenhet. Några överklassbröllop har jag inte varit på iofs. 
    Vid de bröllop jag varit på där brudparet haft tankar på formell klädsen har brudparet om man nu ska sätta etiketter varit medelklasswannabees resp arbetare.
    På det bröllop jag nämner ovan hade flertalet gäster uppenbarligen inte sådana kläder som först önskades av värdparet eller mariginaler att gå och shoppa det för en fest då de tvangs ändra om ens deras släktingar skulle komma. I ett annat fall där brudparet sonderade läget hos gästerna innan inbjudningar kom ut (och därefter valde något mindre formell klädkod; endast brudgummen kom i frack) är brudparet väletablerade arbetare, hon med anknytning i klädbranschen. Jag gissar att brudparet/brudarna helt enkelt drömt om "en riktig bal" till sitt "prinsessbröllop". 
  • straw2008

För mig kunde de hur som helst skriva klädsel "maskerad" eftersom det är så i alla fall jag komemr att känna mig.

Svensexan kostar 6000 kr pp resa till rodos all inclusive o NEJ min man kan inte strunta i det då det är en av hans ALLRA bästa vänner.

Detta komemrkosta oss som enbilligare sommarsemester, tycker bara det blev så himla trist o tog udden av allt.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??