pessl skrev 2010-04-27 09:25:17 följande:
Men handlar det inte lite om klasstillhörighet också? Jag tänker mig att väljer man att ha smoking som dresskod så innebär det också att man i bekantskapskretsen met har människor som redan har en långklänning i garderoben. Varför skulle man annars välja en sådan dresskod?
Om du menar att det ska vara någon klassisk överklass du menar för att bjuda in till bröllop med sådan dresscode så stämmer det inte med min erfarenhet. Några överklassbröllop har jag inte varit på iofs.
Vid de bröllop jag varit på där brudparet haft tankar på formell klädsen har brudparet om man nu ska sätta etiketter varit medelklasswannabees resp arbetare.
På det bröllop jag nämner ovan hade flertalet gäster uppenbarligen inte sådana kläder som först önskades av värdparet eller mariginaler att gå och shoppa det för en fest då de tvangs ändra om ens deras släktingar skulle komma. I ett annat fall där brudparet sonderade läget hos gästerna innan inbjudningar kom ut (och därefter valde något mindre formell klädkod; endast brudgummen kom i frack) är brudparet väletablerade arbetare, hon med anknytning i klädbranschen. Jag gissar att brudparet/brudarna helt enkelt drömt om "en riktig bal" till sitt "prinsessbröllop".