• straw2008

Varför i helsike väljer man dresscode smoking??

Varför ?

Är det för att man VILL att gästerna ska lägga ut 3-4 tusen kronor enbart på kläderna?

För att man vill att folk ska behöva låna kläder ?

För att man inte vill att folk ska få välja kläder själva o känna sig fina (jag är INTE fin i lång balklänning o kommer känna mig skitful)

VARFÖR?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??
  • Bedan
    Eisa skrev 2010-04-26 22:10:42 följande:
    Det är sjukt att kräva att ens gäster ska ha vissa kläder. Då struntar man ju egentligen i gästerna och i gemenskapen, man vill bara ha ett arrangemang som ser bra ut. Jag skulle aldrig tvinga mina vänner att välja mellan aftonklänning eller stanna hemma. Jag tror att man har en störning om man väljer dresscode smoking, på riktigt. En empatistörning.
    Jag tycker att det är ohyfsat att INTE skriva ut klädkod. Då vet man ju inte vilken nivå man ska lägga sig på. Var på en sån fest i lördags och gästerna kom i allt från kostym till slappa vardagskläder. Det är inte roligt varken för de som känner att de klätt upp sig för mycket eller för de som känner sig nedklädda.
    Däremot kan man ju sätta klädkoden till kavaj (vilket betyder enfärgad kostym, mörk förutom möjligtvis på högsommaren då den kan vara ljus, inte kavaj till jeans eller andra avvikande brallor). De flesta människor har ju en kostym de kan ha eller en knälång klänning/fin knälång kjol och top och behöver således inte hyra detta för stora summor.
  • jaghopparhögt
    Sarah84 skrev 2010-04-26 22:45:20 följande:
    Jo, men skriver jag kavaj förutsätter jag att de klär sig efter de & kollar upp vad klädkoden betyder. Tycker faktsikt inte att kostym är att begära för mkt på ett bröllop. jeans är en vardagsklädsel & jag tycker inte man klär sig i det till ett bröllop, där de bjuds på fest, 3 rättersmiddag & tårta.
    Jag är bara nyfiken på hur festen blir sämre för att vissa inte är klädda på ett visst sätt.
  • danei
    jaghopparhögt skrev 2010-04-26 22:42:38 följande:
    Varför? Är du inte glad att folk ville komma för att fira ert bröllop?
    Vill man att folk ska komm ai jeans så kan man ju skriva val fri klädsel..annars så tycker jag nog att man kollar upp vad det betyder ifall man inte vet eller ringer och hör efter ifall det är ok att man har nåt fint men enklare på sig...lite fest klätt
  • Bedan
    danei skrev 2010-04-26 22:25:39 följande:
    Ja men de vill kanske ha det så, hade de skrivit kavaj så hade det kanske kommit folk med jeans och det vill man kanske inte ha. men som sagt ring och fråga vissa skriver ju så för att folk ska klä upp sig och då inte nödvändigtvis ha smoking och balklänning. Är ju bara o ringa istället för o gnälla
    Det är just därför folk har börjat skriva ut "mörk kostym" istället för "kavaj" som klädkod, just för att folk inte vet att kavaj betyder kostym. Tänk att det ska vara så svårt att ta reda på vad en liten klädkod betyder när man ska på fest, det räcker ju med att googla.
  • jaghopparhögt
    danei skrev 2010-04-26 22:50:34 följande:
    Vill man att folk ska komm ai jeans så kan man ju skriva val fri klädsel..annars så tycker jag nog att man kollar upp vad det betyder ifall man inte vet eller ringer och hör efter ifall det är ok att man har nåt fint men enklare på sig...lite fest klätt
    Jo men jag är mest nyfiken varför man vill att folk ska vara klädda på ett visst sätt.
  • Eisa
    Bedan skrev 2010-04-26 22:49:08 följande:
    Jag tycker att det är ohyfsat att INTE skriva ut klädkod. Då vet man ju inte vilken nivå man ska lägga sig på. Var på en sån fest i lördags och gästerna kom i allt från kostym till slappa vardagskläder. Det är inte roligt varken för de som känner att de klätt upp sig för mycket eller för de som känner sig nedklädda.Däremot kan man ju sätta klädkoden till kavaj (vilket betyder enfärgad kostym, mörk förutom möjligtvis på högsommaren då den kan vara ljus, inte kavaj till jeans eller andra avvikande brallor). De flesta människor har ju en kostym de kan ha eller en knälång klänning/fin knälång kjol och top och behöver således inte hyra detta för stora summor.
    Man kan väl bara skriva "ha ej jeans för det kan bli pinsamt för de som inte har det" eller liknande. Man måste inte vara så formell.
  • Takhiza
    straw2008 skrev 2010-04-26 22:03:02 följande:
    Varför ? Är det för att man VILL att gästerna ska lägga ut 3-4 tusen kronor enbart på kläderna? För att man vill att folk ska behöva låna kläder ? För att man inte vill att folk ska få välja kläder själva o känna sig fina (jag är INTE fin i lång balklänning o kommer känna mig skitful) VARFÖR?
    För att de vill att deras bröllop ska vara en "Askungen" bal kanske?
    Och de behöver inte kosta 3-4tusen.
  • Jan H

Det ingår säkert i värdparets dröm att ha en finare fest, då väljer man smoking. Vill man inte som vän acceptera detta så avstår man från att komma. Eller hyr man, köper second hand eller nytt.

Personligen skulle jag aldrig bjuda till smokingfest, men jag går om jag blir bjuden....

• Sarah84
    jaghopparhögt skrev 2010-04-26 22:49:48 följande:
    Jag är bara nyfiken på hur festen blir sämre för att vissa inte är klädda på ett visst sätt.
    Följer man inte anvisningar som står? Kommer du med dina barn till ett bröllop där personerna inte vill ha barn? Struntar du i övrigt vad personer runt om dig tycker?Då jag gifter mig är det jag & min man som står i centrum & då "kräver" jag att de som kommer är klädd i det jag önskat.
  • jaghopparhögt
    Sarah84 skrev 2010-04-26 22:53:50 följande:
    Följer man inte anvisningar som står? Kommer du med dina barn till ett bröllop där personerna inte vill ha barn? Struntar du i övrigt vad personer runt om dig tycker?Då jag gifter mig är det jag & min man som står i centrum & då "kräver" jag att de som kommer är klädd i det jag önskat.
    Det handlar inte om mig, jag bara undrar varför folk sätter upp regler sådär.
    Varför man önskar att ens gäster ser ut på ett visst sätt istället för att bara önska att de kommer och är glada. Jag har besökt flera bröllop det senaste året som har varit i lite olika kulturer och funderat lite över skillnaderna. Jag är väldigt nyfiken på varför man vill att ens gäster ska ha en viss dresscode.
Svar på tråden Varför i helsike väljer man dresscode smoking??