• Thelisesmamma

plexusskada

Hej! Jag fick en dotter 15/3 i år, som fastnade under förlossningen så hon fick dras ut med våld, hon fick därför en plexusskada i vänster arm. Hon kan röra handen,fingrarna och viss rörlighet i axeln, men armen hänger som en kokt spaghetti. Jag skulle så gärna vilja ha kontakt med fler föräldrar som råkat ut för liknande. Har ju så mycke funderingar. Mycke tacksam om ngn hör av sig lr kan skriva här....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-12 16:08
    Hej allihopa igen! Hoppas ni har det bra trots denna tropiska värme! ;) Har varit på SÖS med min dotter,ska dit i augusti igen för besked om de blir OP lr inte. Hon ska även den 2 augusti få en "skena" till sin "klo" formade hand. Alltså plexushanden som är böjd inåt. Har en fundering till er bara... Varför ska man operera barn när dom är så små?? Å hur gamla va era när dom opererades? de verkar variera oerhört i åldrar från barn till barn...varför är de så?? Hur går det för era små? Några framsteg??
  • Svar på tråden plexusskada
  • Laura77

Sjöstedt: Tack för svaren. Det är ju så himla svårt att förklara och beskriva för andra tycker jag i alla fall. 
    Vi får hoppas att det ser bra ut för dottern din! Dr Hultgren var huvudansvarig under vår sons operation, assisterad av Dr Roos...båda de hade vi träffat när vi träffat plexusgruppen förut, så det kändes skönt. Och Dr Hultgren är väl vad jag har förstått, den bästa i landet! Nu efter operationen är det på SöS handkirurgi vi har varit på återbesök och träffat både Dr Hulrgren och Dr Roos. Vi ska dit igen i slutet av aug. Det är ju, vad jag förstår, inte samma typ av operation våra barn har gått igenom. Du pratar om senor....när det är en plexusskada är det inte nerver då? Eller det kanske kan vara både och? (Vet inte riktigt) Vår son har i alla fall uttänjda, avslitna nerver i plexusflätan.

Känns lite skönt att "prata" med er som är i samma situation.

• Sjöstedt

Ursäkta att jag inte varit inne på evigheter här...

Åb. i stockholm gick bra, läkare var hel nöjd, hon hade redan många funktioner som hon inte hade innan op..
    Men m,ycket kvar.. tränar regelbundet.. Väldigt svårt med hemmaträningen.. då hon tjurar..

laura: Tänkte på din fråga om senor resp. nerver..
    Det är ju att nerverna är utstäckta som orsakar plexusskada.. men pga av att hon inte använt armen fullt ut så har muskelsenan blivit för kort.. armen blir ju  "stelare o kortare"  därför förlänger man muskelsena.. nu när "nerverna" fått vila så kan hopn använda dom bättre när senan är längre.. Hoppas du hänger med bättre ??

• Thelisesmamma

Okok...men hur gamla va nu era när dom opererades?? å varför är dom så små när dom gör OP?? En del är äldre än andra...nån som vet varför??

• Sjöstedt

Min lilltjejja var 2 år o 2 månader-- Lite olika om ålder pga hur pass rörligt dom har.. o vilken op som krävs,,
    Op. görs när dom e små o lättanpassliga, o lätt "tränade"..

• Laura77

Min son var lite drygt 7 månader när han opererades.

Äntligen börjar framstegen komma....sista månaden har det börjat hända saker! Han rör mer på sin "plexusarm". Greppar bättre med handen, lyfter och t.o.m visar liten tendens till att böja på armen själv. Har börjat pilla och känna på sina leksaker med plexushanden och är generellt sett mycket mer medveten och intresserad av den nu än tidigare. Han visar att han verkligen vill använda den och när han gör det verkar det trigga honom till att vilja ännu mer!!! Vår sjukgymnast och vår arbetsterapeut har också noterat alla dessa framsteg på en månad, vilket är skönt eftersom man ibland tror att man inbillar sig...för att man så gärna vill se framsteg. Så vi har inte armslyngan på precis hela hans vakna tid längre, den verkar hämma honom + att sjukgymnasten och arbetsterapeuten sa att han nog är så stark i sin axel nu att det inte sliter fel även om han är utan slyngan viss vakentid.

• Thelisesmamma
    Laura77 skrev 2010-07-21 19:46:43 följande:
    Min son var lite drygt 7 månader när han opererades.

Äntligen börjar framstegen komma....sista månaden har det börjat hända saker! Han rör mer på sin "plexusarm". Greppar bättre med handen, lyfter och t.o.m visar liten tendens till att böja på armen själv. Har börjat pilla och känna på sina leksaker med plexushanden och är generellt sett mycket mer medveten och intresserad av den nu än tidigare. Han visar att han verkligen vill använda den och när han gör det verkar det trigga honom till att vilja ännu mer!!! Vår sjukgymnast och vår arbetsterapeut har också noterat alla dessa framsteg på en månad, vilket är skönt eftersom man ibland tror att man inbillar sig...för att man så gärna vill se framsteg. Så vi har inte armslyngan på precis hela hans vakna tid längre, den verkar hämma honom + att sjukgymnasten och arbetsterapeuten sa att han nog är så stark i sin axel nu att det inte sliter fel även om han är utan slyngan viss vakentid.
    gud vad roligt för er!!! :) gläds verkligen med er. Men det som du beskriver att din son gör idag med plexusarmen,det kan min dotter göra nu, 4 månaders ålder å utan OP än så länge...  kanska finns en risk att man slipper OP?! Fungerade din sons hand å fingrar från födseln lr va de ehlt utslaget de me??
  • Laura77

Min sons hand och fingrar vad inte direkt aktiva direkt efter födseln men han har alltid kunnat röra på fingrarna, en del mer en del lite mindre och han har alltid kunnat öppna och knyta handen. Men inte mycket mer än så...

Vad bra att din dotter redan kan allt det min son börjar kunna först nu! Hoppas att ni slipper operation, det var hemskt jobbigt att gå igenom.

Vi ser ännu mer framsteg nu....han lyfter mer frekeven och högre på armen samt när han står upp mot exempelvis en soffa så stöttar han sig med "plexushanden" och pillar/leker med sina saker med den friska handen!!

• Sjöstedt

Min dotter började röra fingra några dagar efter födslen, hon har alltid försökt använda armen, men det är bara att det inte gått tidigare.. Hon har inte kommit så högt upp eller ut.. Inte kunant greppa ordentligt......
    Men nu är det som sagt mycket bättre men långt kvar..

• Thelisesmamma

Hur kan läkarna veta vilka nerver som är skadade å hur pass omfattande skadan är innan OP?? Dom måste väl kolla allt sånt innan operationen är ett faktum...??

Svar på tråden plexusskada