• Thelisesmamma

plexusskada

Hej! Jag fick en dotter 15/3 i år, som fastnade under förlossningen så hon fick dras ut med våld, hon fick därför en plexusskada i vänster arm. Hon kan röra handen,fingrarna och viss rörlighet i axeln, men armen hänger som en kokt spaghetti. Jag skulle så gärna vilja ha kontakt med fler föräldrar som råkat ut för liknande. Har ju så mycke funderingar. Mycke tacksam om ngn hör av sig lr kan skriva här....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-12 16:08
    Hej allihopa igen! Hoppas ni har det bra trots denna tropiska värme! ;) Har varit på SÖS med min dotter,ska dit i augusti igen för besked om de blir OP lr inte. Hon ska även den 2 augusti få en "skena" till sin "klo" formade hand. Alltså plexushanden som är böjd inåt. Har en fundering till er bara... Varför ska man operera barn när dom är så små?? Å hur gamla va era när dom opererades? de verkar variera oerhört i åldrar från barn till barn...varför är de så?? Hur går det för era små? Några framsteg??
  • Svar på tråden plexusskada
  • Sjöstedt

Dom gör ju en bedömning på hur mycket dom kan o vilka funktioner dom har..
    Samma dag som min dotter opererades så sövde dom henne en timme tidigare för att att göra en magnetröntgen... Ibland görs detta tidigare om man bor närmre stockholm...

• ESYA

Hej på er alla!!
    Mitt andra barn, en pojke fick en plexus skada vid förlossningen. Han vägde 4490 g och har skadan i vänster arm. Som nyfödd var han slapp i hela vänster arm, ingen funktion eller rörelse alls. Han opererades den 8 juni när han var ca 4½ månader och är nu 6½ månader gammal. Operationen var jobbig och lång, hade mycket smärtor efter op. Fick halskrage som han skulle ha i 3 veckor och med tanke på årets sommarväder var det jätte jobbigt med kragen.
    Han hade en allvarlig plexus skada där alla 5 nerverna var skadade, 2 av dessa nerver var det s.k rootavulsion. De 2 nerverna kunde man inte reparera därför fick man skarva med de andra nerverna.
    Innan op återfick han funktionen i axel och kunde lyfta armen halvvägs. Men nu efter op är även de funktionerna helt borta. Har förstått att det krävs mycket tålamod och att ta en dag i taget.
    Är så nyfiken på framtiden.

• Sjöstedt

ESYA: Välkommen till vår tråd..
    Ja tdet krävs mycket tålamod!!! 
    Verkar som din sons plexusskada var oerrhört allvarlig..  Förstår att det måste varit jobbit med krage i denna värmen..
    Finns verkligen nassa olika versioner på den här skadan.. ingen är den andre lik o det e så olika hur det repareras..

Här var vi hos sjukgymnasten i veckan.. Dom tycker att dottern min är duktig, att hon VILL iaf använda sin arm.. och försöker... Själv ser jag inga framsteg längre.. Men jag ser ju henne varje dag.. det är väl därför..

• ESYA

Hej igen!!
    Vi har också varit hos sjukgymnasten ett antal gånger. Hon tycker att min son har väldigt mjuka och smidiga leder vilket är viktigt så att han kan göra sina rörelser fullt ut sen när han återfår sina funktioner. Stela leder leder till inskränkning i rörelserna. För det andra är han otroligt aktiv, detta borde bidra till hans vilja till att träna och röra på armen säger sjukgymnasten. Redan nu med bara "en arm" är han över hela golvet och tar sig fram till leksaker osv.
    Jag är positiv och tror på att det kommer gå jätte bra. Jag hoppas att vi i framtiden kan titta tillbaka på det här och tänka att vi har oroat hos i onödan.

• camant

Hej!

Hoppas det är ok att jag hoppar in här. Min andra son föddes i mitten av maj med en plexusskada på vänster arm.

Initialt hade han ingen rörlighet i armen, men nu 2,5 mån senare så ser/känner vi att han kniper med fingrarna (inte så starkt ännu) och att han lyfter armen mer och mer. Går reglebundet hos sjukgymnast och kommer att träffa barnläkare för andra gången om ett par veckor. Första bedömningen var att det kanske inte behövs operation, men återstår givetvis att se.

Det är mycket tankar som snurrar i huvudet och det skulle vara skönt att kunna "prata" med andra som är i samma situation.

• Sjöstedt

camant: Välkommen, Klart du med ska haka på här.. Tråden är till för oss som går igenom samma saker, kunna stödja och rådfråga varandra.. =)
    Låter som din son hade det som vår dotter i början.. Dom trodde ju inte att hon skulle beöva op. först heller.. men sen stannade det dock av.. Men som sagt så olika från barn o barn..

ESYA: Härligt med ett aktivt barn.. Det göe att möjligehteterna är bättre som sagt..
    Hur tar han sig fram. ? min dotter hoppade på rumpan o tog fart med hö.handen...
    Hon hade lite svårt att lära sig att gå utan stöd då hon inte hade samma balans som andra barn.. Men hon gick precis innan 1 års dagen iaf.. Men hon började gå med möbler o vagn vid 7 månader..

• ESYA

Sjöstedt: Jo han rullar runt på golvet fram till målet. Han lyfter på rumpan och drar upp benen, på så sätt lyckas han ta sig framåt. Han kan inte sitta självständigt än, han är nog för liten för det fortfarande.
    Jag inbillar mig att han kommer att gå sent pga armen, du säger att din dotter gick vid 1 års åldern och det ju helt normalt.

• Laura77

Välkomna ESYA och camant!

Vår son förlorade också all rörelseförmåga och styrka i armen efter operationen och har sen succesivt återfått det och nu lite mer...de sa till oss att det inte är ovanligt att det blir så och att det oftast tar minst ett halvår efter operationen innan man märker nåt resultat alls. Och det tog ungefär ett halvår innan vi märkte att han faktiskt kan lite lite mer nu än innan operationen.

Tog de nerver från underarmen när de skarvade nerverna på din son ESYA?
    Det gjorde de på min son. Han fick också ha halskrage tre veckor vilket han hatade, men som tur var var det inte sommarvärme då. Min son i stort sett totalvägrade äta och dricka flera veckor efter operationen, det var skitjobbigt. Vi fick ringa in och rapportera  till AL varje dag för att de skulle kunna bedöma huruvida vi var tvugna att komma tillbaka för dropp eller sondmatning. Minimum dryck/mat per dygn var 1 liter, men de sänkte det till 500ml när de insåg att vi inte fick i honom i stort sett nåt alls...vi fick lura/leka/tvinga i honom olika slags matpuréer, vätskor med sked och medicinsprutor...ca 1-2 ml per gång....Sköterskorna på AL hade aldrig varit med om en så liten kille som totalvägrat ALLT på det viset. Inte ens saft och glass gick bra.

Min son är nu 13 månader och går inte ännu...inte själv i alla fall. Han går hyfsat bra när man håller i honom och står ibland några sekunder utan stöd.

Camant: Hoppas ni slipper gå igenom operation!! Håller tummarna för det.

Thelise: Min son magnetröntgades 1 vecka före operationen och bedömdes av Dr Hultgen och Dr Roos ungefär en vecka före operationen.

Tycker det är skönt att ha en tråd för oss "plexusföräldrar"! Har känt mig rätt ensam förut.

• ESYA

Laura77: På min son tog de nerver från både underarmen och överarmen.
    Vet du hur många nerver som var skadade på din son. Hur mycket använder han sin arm nu?
    Min son åt dåligt när vi var på sjukhuset men när vi kom hem var det inga problem.

Jag tycker att det var så kort vårdtid. Min son opererades på en tisdag och vi fick åka hem redan på fredag samma vecka. Hemma hade han otroliga smärtor. Han bara grät non stop fredag kväll, under natten och morgonen. Så vi fick åka in igen och han fick morfin i 2 dagar till.

Jag är nyfiken på om det är någon som har gjort en skadeanmälan och begärt ersättning? Hur har det då för er?

• zorroo

Hej!
    Har en flicka på 4 år med plexusskada i höger arm. Hon är opererad två ggr och det blir en tredje i mars nästa år. Vi går hos Thomas Hultgren på SÖS.
    Vill gärna hänga med här i tråden!

Svar på tråden plexusskada