• Thelisesmamma

plexusskada

Hej! Jag fick en dotter 15/3 i år, som fastnade under förlossningen så hon fick dras ut med våld, hon fick därför en plexusskada i vänster arm. Hon kan röra handen,fingrarna och viss rörlighet i axeln, men armen hänger som en kokt spaghetti. Jag skulle så gärna vilja ha kontakt med fler föräldrar som råkat ut för liknande. Har ju så mycke funderingar. Mycke tacksam om ngn hör av sig lr kan skriva här....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-12 16:08
    Hej allihopa igen! Hoppas ni har det bra trots denna tropiska värme! ;) Har varit på SÖS med min dotter,ska dit i augusti igen för besked om de blir OP lr inte. Hon ska även den 2 augusti få en "skena" till sin "klo" formade hand. Alltså plexushanden som är böjd inåt. Har en fundering till er bara... Varför ska man operera barn när dom är så små?? Å hur gamla va era när dom opererades? de verkar variera oerhört i åldrar från barn till barn...varför är de så?? Hur går det för era små? Några framsteg??
  • Svar på tråden plexusskada
  • Sjöstedt

Camant: Ja det e ju skönt att dom bryr sig och följer upp det.. Så man får lite info om vidare utvecklingen..

• Laura77

Hej på er!
    Hoppas det går bra på tremånaderskollen i morgon Camant!

Vi ska i morgon till SöS och träffa Dr Hultgren. Det är andra tredje gången vi är där efter operationen och nu har det gått drygt ett halvår...vilket innebär att man borde se resultat av operationen. I alla fall sa de så sist. Så håll gärna en tumme eller två för att det ser bra ut! Vi tycker i alla fall, som ni vet, att det har börjat hända en hel del med sonens förmåga....! Vi tycker att det märks för varje vecka att det händer saker med hans skadade arm.

• Sjöstedt

laura77: Klart jag håller tummarna att dom ser stora framsteg imorgon=)

• Laura77

Go kväll!

Var som sagt och träffade Dr Hultgren på SöS idag. Det ser bra ut och han såg också att sonen gjort framsteg och enligt honom följer lillkillen "schemat"...det ser med andra ord ut precis som förväntat. Och f.r.o.m nu kommer framstegen troligen att bli fler och fler och det kommer gå fortare och fortare! Detta var ju såklart himla skönt att få höra och Dr H sa även återigen att sonen kommer kunna änvända båda sina armar utan problem i framtiden! MEN, troligen kommer det bli en eller flera operationer till...men inga så stora och omfattande som den han redan har genomgått. Men ingen op före nästa vår iaf!

• camant

Laura77: Vad härligt att ni fick så positiva besked! Låter ju fantastiskt!

Kort rapport från vår lilla 3-månkontroll. Läkaren var relativt positiv, då sonen har god rörlighet i axeln och handled/hand. Han böjer dock inte i armbågsleden, men enligt tidigare erfarenheter så är det "god sannolikhet" att även det kommer. Givetvis vet man inte säkert, utan det är vänta och se som gäller. Men skönt ändå att höra. Eftersom det ändå går framåt bra så bestämdes att vi avvaktar till 4 mån, då ny koll görs och troligtvis kommer vi att få träffa handkirurg för bedömning då. Antar att vi inte kan begära mer efter 3 mån utan nu håller vi bara tummarna att det ska fortsätta framåt och så får vi se om det blir aktuellt med operation senare. Känns i alla fall positivt när jag hör vad ni andra märker och upplever, att det går framåt. Peppande tycker jag!

Har någon koll på vad man ska förvänta sig i det långa loppet. Är det fullgod funktion och rörlighet? ... eller ok funktionalitet men klart hämmad. Förstår självklart att det antagligen rör sig om hela spannet, men finns det någon "statistik" eller liknande?

Kul att det skrivs lite hela tiden i tråden

• Laura77

Låter ju bra för er del också Camant!

Till oss har Dr H och Dr R sagt att sonen inte kommer få 100% styrka eller rörlighet men troligen upp till 80-85 %
     och att han kommer bli "två-armad".  Vet ej om det finns statistik Camant.

Thelise, hur gick ert återbesök på SöS och Dr H? Vad sa han?

Just det, min son behöver inte använda armslyngan alls längre...sköööönt! Den har han ju dragits med i stort sett hela tiden efter operationen...det är ju bara sista tiden vi har låtit honom slippa ha den på. Men nu är den ett minne blott!

• Sjöstedt

Laura 77: Härligt att han följde "schemat" så att säga.. att läkarrna var nöjda o såg framstegen =)
    Skönt även att han slapp armslungan..

camant:Ö Härligt att det gick bra för er del också,,, det med statisti vet jag inte om det finns..
    till oss har de med sagt att ca 80 % rörlighet, 2 armad.. alltså 100 % är inte vanligt.. =(

• Thelisesmamma

Hej allihopa! Var på SÖS igår å träffade DR Hultgren. OTROLIGT positivt! Lilla Thelise behöver ingen operation!!! Hon har blivit så pass mycke bättre sen sist så han bedömde det som att en operation inte är nödvändig alls!! En stor sten föll från mitt hjärta, jag har varit oerhört ledsen å orolig över detta, jag har nästan blivit deprimerad me tanke på om hon skulle behöva opereras...kanske är lite känslig,men ja har tagit allt väldigt hårt. Så igår lättade hjärtat ordentligt!! Möjligt att hon i framtiden skulle genomgå en mindre op med axeln lr hur de nu va (lyssnade väldigt dåligt för ja va så lycklig) Men det var nog mest för att korrigera något... men det skulle vi prata om när hon är äldre. Men för nervskadan skulle ingen OP göras! Hon har ju absolut inte full funktion i armen,hon kan ännu inte böja i armvecket,men det kanske blir bättre. Man får leva me att hennes vänstra arm kommer va lite nedsatt å lite kortare. Men vi ska dit igewn i september. Dr Hulktgren kommer ändå följa hennes utveckling.  Så jag är fruktansvärt lättad nu ska ni veta. Tänker däremot väldigt mycke på er som kämpar på me era små, tycker ni är duktiga och självklart är era små jätte tappra! Ni verkar se framsteg allihop å ja håller tummarna även för er!. De hade vart kul om man kun de ordna en "plexus-träff" någon gång...hitta på nått roligt :) Eller är det bara jag som tycker det??

• camant

Thelise mamma: skönt att ni fick så positiva besked! Förstår absolut att det var skönt att höra och att det lättade tankarna.

Jag tror att man kanske är lite extra orolig pga den lite extra tuffa starten våra "plexus-barn" fått. Kanske är det så att efterhand så lugnar sig tankarna och oron sjunker undan. Hoppas att man helt enkelt vänjer sig och det blir så självklart.

Ha en bra dag!

• Thelisesmamma
    camant skrev 2010-08-19 20:07:59 följande:
    Thelise mamma: skönt att ni fick så positiva besked! Förstår absolut att det var skönt att höra och att det lättade tankarna.

Jag tror att man kanske är lite extra orolig pga den lite extra tuffa starten våra "plexus-barn" fått. Kanske är det så att efterhand så lugnar sig tankarna och oron sjunker undan. Hoppas att man helt enkelt vänjer sig och det blir så självklart.

Ha en bra dag!
    Ja man är ju absolut inte beredd på att nått sånt ska hända! Man antar ju att förlossningen ska gå som den borde,det är väl iaf den förhoppningen man har. Jag blev rätt knäckt av det som hände. Vet att det kunde va MYCKE värre,men man blir ju ändå ledsen...:(
Svar på tråden plexusskada