• Thelisesmamma

plexusskada

Hej! Jag fick en dotter 15/3 i år, som fastnade under förlossningen så hon fick dras ut med våld, hon fick därför en plexusskada i vänster arm. Hon kan röra handen,fingrarna och viss rörlighet i axeln, men armen hänger som en kokt spaghetti. Jag skulle så gärna vilja ha kontakt med fler föräldrar som råkat ut för liknande. Har ju så mycke funderingar. Mycke tacksam om ngn hör av sig lr kan skriva här....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-12 16:08
    Hej allihopa igen! Hoppas ni har det bra trots denna tropiska värme! ;) Har varit på SÖS med min dotter,ska dit i augusti igen för besked om de blir OP lr inte. Hon ska även den 2 augusti få en "skena" till sin "klo" formade hand. Alltså plexushanden som är böjd inåt. Har en fundering till er bara... Varför ska man operera barn när dom är så små?? Å hur gamla va era när dom opererades? de verkar variera oerhört i åldrar från barn till barn...varför är de så?? Hur går det för era små? Några framsteg??
  • Svar på tråden plexusskada
  • camant

Skönt att ha hittat denna tråden då jag inte har någon i bekantskapskretsen som är i samma situation och givetvis funderar man otroligt mycket.

• ESYA

Zorro: Hej och välkommen till tråden. Om du vill får du jätte gärna berätta mer. Din dotter är 4 år så ni har ju mer erfarenhet. Vi andra är i början av våran resa. Hur såg det ut för sin dotter när hon var nyfödd. operationer, framstegen osv. Hur stor var hennes skada?

• Laura77

Välkommen Zorroo! Håller med ESYA, vore intressant att få höra lite mer av dig eftersom du har mer erfarenhet än oss andra.

• Thelisesmamma
    ESYA skrev 2010-08-02 09:43:49 följande:
    Laura77: På min son tog de nerver från både underarmen och överarmen.
    Vet du hur många nerver som var skadade på din son. Hur mycket använder han sin arm nu?
    Min son åt dåligt när vi var på sjukhuset men när vi kom hem var det inga problem.

Jag tycker att det var så kort vårdtid. Min son opererades på en tisdag och vi fick åka hem redan på fredag samma vecka. Hemma hade han otroliga smärtor. Han bara grät non stop fredag kväll, under natten och morgonen. Så vi fick åka in igen och han fick morfin i 2 dagar till.

Jag är nyfiken på om det är någon som har gjort en skadeanmälan och begärt ersättning? Hur har det då för er?
    Det var väldigt intressant att du tog upp det med ersättning!! Är det möjligt att man kan få det?! nån som vet??
  • zorroo

Hejsan!
    När vår dotter föddes så var hon ganska stor, 5390 g och 55 cm lång. Så hon satt fast i 15 min med huvudet ute innan dom fick ut henne. P g a det gick flera stora nerver av och axelkulan flyttade sig ner en bit på ryggen. Första halvåret hängde armen längs sidan och var jätte svullen. Vi gjorde gymnastik varje dag och träffade en sjukgymnast varje vecka. Hon kunde inte röra något på armen eller fingrarna själv, så hon fick stora blåsor i handen och på fingrarna. Hon blev opererad första gången när hon var 8 månader och fick ha armen i en ställning i 10 veckor. En otroligt jobbig och krävande tid. För hon hade precis lärt sig att sitta innan op, och med ställningen gick det inte längre.Efter op var armen ännu svagare än innan, men med intensiv träning både hemma och på habiliteringen så kunde hon hålla i en sked på sin 1 årsdag. En stor framgång för oss alla. Hon gick när hon var 1,5 år men har fortfarande väldigt lätt för att snubbla på sina egna fötter.
    Vår dotter fick den varianten av plexusskada som kommer att följa henne hela livet, känns väldigt jobbigt just nu. Men hon verkar inte lida av det ännu iallafall.

Skriver mer om den andra operationen,  framgångar och motgångar lite senare idag.

• ESYA

thelise mamma: Jag har gjort en skadeanmälen och begärt ersättning. Blanketten för det får man hos patientnämndern och som sedan skickas till Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag. Dem i sin tur begär in journaler från alla berörda parter såsom förlossningen, från Astrid Lindgrens Sjukhus, från SÖS och Tomas Hultgren. Sendan gör de en medicinsk bedömning för att se om man har rätt till ersättning eller ej. Detta tar lång tid innan de får in alla handlingar och gör sin bedömning. Därför har jag inte fått något svar än. Vi får se hur det blir. Gå in på www.patientforsakring.se för mer info.

• Thelisesmamma
    ESYA skrev 2010-08-04 13:26:02 följande:
    thelise mamma: Jag har gjort en skadeanmälen och begärt ersättning. Blanketten för det får man hos patientnämndern och som sedan skickas till Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag. Dem i sin tur begär in journaler från alla berörda parter såsom förlossningen, från Astrid Lindgrens Sjukhus, från SÖS och Tomas Hultgren. Sendan gör de en medicinsk bedömning för att se om man har rätt till ersättning eller ej. Detta tar lång tid innan de får in alla handlingar och gör sin bedömning. Därför har jag inte fått något svar än. Vi får se hur det blir. Gå in på www.patientforsakring.se för mer info.
    Tack! jättebra info! en liten fråga ang. blanketten, "Patientens namn" ska det vara barnets uppgifter lr mammans som ska fyllas i?? barnets va? tusen tack för tipset!
  • ESYA

Ja, det är barnet uppgifter som man skriver.

• Sjöstedt

oj oj vad sktiv vår tråd har blivit.. Härligt med nya...
    Säger som någon här.. man har känt sig så ensam men det finns ju fler föräldrar som sagt..
    Hinner inte läsa ikapp allt här nu.. men kan svara på det med ersättningen..
    Vi fick ut från personskaderegleringen ca 30 000 för sj'lva förlossningen.. ska göras ny bedömnin när dom konstaterat att det inet går att göra mer så att säga..
    Sen hade vi tillvals försäkring hos trygg hansa, som vi oxkså fick ut för själva förlossning,sveda o värk, resor, sjukhusvistelse. Därifrån har vi fått matersättning,sjukhusvistelse,resor m.m när vi varit i kontakt med sjukhus.

Finns även möjlighet att söka vårdnadsbidrag om man vill upplyste vår sjukgymanst oss om--- Men vi ska inte göra det för tillfället iaf.. =)

• camant

Hej alla! imorgon är det dax för besök hos barnläkare för 3mån-koll. Är både nyfiken och lite nervös vad hon kommer att säga avseende plexus-skadan. Oavsett så känns det väldigt skönt att det följs upp regelbundet så att man vet var man står och får tips och lite mer kunskap hela tiden.

Svar på tråden plexusskada