• smurfsyster88

soc tar unga föräldrars barn!

Dum förklarar mig om ni vill! Men de är så i min stad i alla fall att dom tar barn från unga par som inte gjort nått fel. Sen skickar dom iväg dom på familjehem, där de skriver falska grejer.  Och de är på så sett dom blir av med barnen.

En tjej jag känner var där nere förra året, hon blev gravid under tiden hon var där nere. Dom tog hennes son utan andledning.

Nu är hon där med sin dotter och sin man. Och dom har sagt detta till dom vi har inte tänkt att ta eran dotter än. Sen så klagar dom på samma sak som med sonen.

Men dom hade frågat hennes man om han vart där förut för han var så duktig. Men något måste hänt eftersom dom kan säga så. Vi har inte tänkt ta henne än, men de gör dom ju väldigt trygga eller inte.

Vill ha lite råd hur man kan hjälpa dom.
  • Svar på tråden soc tar unga föräldrars barn!
  • vivexa

Om samma familj råkat ut för det två gånger så är det nog så att barnen i familjen inte har det bra, även om föräldrarna själva inte kan se att de gör något fel.
    Att de älskar barnen behöver inte betyda att de klarar av allt som vardagen med barn innebär.

• smurfsyster88
    Lia85 skrev 2010-05-01 09:51:01 följande:
    Snälla, jag är både ung mamma och socionom och så ser inte verkligheten ut. Har dina vänners barn blivit omhändertaget så finns det skäl till det, skäl du kanske inte vet om. Jag drar slutsatsen att placeringen inte är frivillig, vilket innebär at barnet är omhändertaget enligt LVU, och det kan inte soc besluta om mer än initialt, sen går det upp i länsrätten som fattar beslutet.Jag var 15 när min son föddes och har aldrig haft kontakt med soc.
    Plaseringen vara frivilig, men trodde att hon och pojken skulle åka tillbaka på måndagen men så blev de inte. Hennes mamma ringde till och med och dubbel kollade så de verkligen var så dom sa att de stämmde. 

Så där har du fel.
  • smurfsyster88
    Disela skrev 2010-05-01 09:52:02 följande:
    TS.. Vet du hur MYCKET som krävs för att soc "ska ta ett barn"? Det är besök, utredingar, samtal, åtgärdsplaner, stöd, kontak.. Det är HUR mycket som helst. Bara för att en mamma råkar vara ung knackar inte soc på dörren och plockar barnet. Föräldrar kan vara alkholister, men får ändå behålla sina barn. Det finns inte en chans att de bara tar ungar till höger och vänster. Jag skulle gärna se starka bevis som backar uppp ditt påstående.
    De har inte gjorts några utredningar, och hon är långt ifrån alkholist med.  Så vad är de då soc har gått på?
  • Lia85
    smurfsyster88 skrev 2010-05-01 09:53:49 följande:
    Plaseringen vara frivilig, men trodde att hon och pojken skulle åka tillbaka på måndagen men så blev de inte. Hennes mamma ringde till och med och dubbel kollade så de verkligen var så dom sa att de stämmde.   Så där har du fel.
    I så fall kan de ju när som helst meddela soc att de vill hämta hem barnet. Finns det ingen grund till LVU så är det ju inte mer med det. Inget att tjafsa om med andra ord. Då har de ju själva VALT att få barnet placerat, de hade bara behövt säga nej så hade det inte hänt (såvida inte det finns grund för LVU) 
  • smurfsyster88
    vivexa skrev 2010-05-01 09:53:42 följande:
    Om samma familj råkat ut för det två gånger så är det nog så att barnen i familjen inte har det bra, även om föräldrarna själva inte kan se att de gör något fel.Att de älskar barnen behöver inte betyda att de klarar av allt som vardagen med barn innebär.
    Nä, hon är bara alltid glad så hon mår ju super dåligt där. Dom är superbra föräldrar, dom hjälpsåt
  • Lia85
    smurfsyster88 skrev 2010-05-01 09:56:21 följande:
    De har inte gjorts några utredningar, och hon är långt ifrån alkholist med.  Så vad är de då soc har gått på?
    Det har garanterat gjorts utredningar, något annat är otänkbart. Då kan de ju lika gärna plocka barn ur barnvagnar på stan.... inte så troligt va?
  • Ssunshine

Jag har ett fall som de håller på med just nu där dom gör fel med att nästan ta hennes dotter. hon får betala för vad hennes sambo gjorde innan, hanv ar pundare, och hans päron var alkisar, tjejens föräldrar var psykiskt sjuka, men hon jag känner, är mer precis som en vanlig människa! och är duktig, och dom reglerna dom dom har på henne endast för att hon är 17 år är SJUKT, dom har INGEt att säga till om.....

veni vidi vici
  • smurfsyster88
    Lia85 skrev 2010-05-01 09:57:28 följande:
    I så fall kan de ju när som helst meddela soc att de vill hämta hem barnet. Finns det ingen grund till LVU så är det ju inte mer med det. Inget att tjafsa om med andra ord. Då har de ju själva VALT att få barnet placerat, de hade bara behövt säga nej så hade det inte hänt (såvida inte det finns grund för LVU) 
    Nä, men soc skulle gjort en utredning på henne i nov men de blev inget med de. För soc här är så jävliga. Sen är de ju inte bara att åka och hämta ett barn som vart borta i snart ett år.
  • LyckligtSlut
    smurfsyster88 skrev 2010-05-01 09:56:21 följande:
    Ta barn helt utan utredning låter ju helt overkligt. Vad har föräldrarna gjort för att få sin rätt?
  • mammanmalla
    Lia85 skrev 2010-05-01 09:51:01 följande:
    Snälla, jag är både ung mamma och socionom och så ser inte verkligheten ut. Har dina vänners barn blivit omhändertaget så finns det skäl till det, skäl du kanske inte vet om. Jag drar slutsatsen att placeringen inte är frivillig, vilket innebär at barnet är omhändertaget enligt LVU, och det kan inte soc besluta om mer än initialt, sen går det upp i länsrätten som fattar beslutet.Jag var 15 när min son föddes och har aldrig haft kontakt med soc.
    Håller med dig precis....Så länge dom e SOL placerade e de ju bara för föräldrarna att åka och hämta dom, så varför har inte TS vänner gjort det?? Har barnen dock ett LVU går ju inte de, men då e de ju inte längre soc som tagit beslutet, isf ifrågasätter TS både soc och det svenska rättssystemet. TS kanske bor in en bra kommun där dom ingriper snabbt och har ett fungerande system för omhändetagande av barn och unga, jag bor dock väldigt nära en kommun som gjort det omvända (vetlanda och louise fallet) och jag vet fler fall som det tagit alldeles förlång tid för soc att ingripa, e de bättre??? Jag e ett kontrakterat familjehem åt Vetlanda kommun så jag vet hur dom resonerar, kan dock säga att dom har skärpt till sig sen dom blivit granskade
Svar på tråden soc tar unga föräldrars barn!