• smurfsyster88

soc tar unga föräldrars barn!

Dum förklarar mig om ni vill! Men de är så i min stad i alla fall att dom tar barn från unga par som inte gjort nått fel. Sen skickar dom iväg dom på familjehem, där de skriver falska grejer.  Och de är på så sett dom blir av med barnen.

En tjej jag känner var där nere förra året, hon blev gravid under tiden hon var där nere. Dom tog hennes son utan andledning.

Nu är hon där med sin dotter och sin man. Och dom har sagt detta till dom vi har inte tänkt att ta eran dotter än. Sen så klagar dom på samma sak som med sonen.

Men dom hade frågat hennes man om han vart där förut för han var så duktig. Men något måste hänt eftersom dom kan säga så. Vi har inte tänkt ta henne än, men de gör dom ju väldigt trygga eller inte.

Vill ha lite råd hur man kan hjälpa dom.
  • Svar på tråden soc tar unga föräldrars barn!
  • smurfsyster88
    Lia85 skrev 2010-05-01 10:03:40 följande:
    De kanske ser att hon är ung och saknar ett sociat nätverk som kan stötta henne. Soc är inte onda, utan vill erbjuda stöd så att så många barn som möjligt kan få växa upp i en trygg miljö hos sina föräldrar. Alla vet att en placering endast är bäst för barnet när det föreligger rejäla omsorgsbrister.
    Hennes vänner hennes man för dom gifter sig imorn. Och hennes släkt och föräldrar stöttar dom, hans släkt. Så de är ju några stycken.

Ja stöd vart då i sjön eller? Hon ville ha stöd eftersom hennes man inte är far till barnet men så tog dom de, fast att hennes man hjälpte henne.
  • Lia85
    mammanmalla skrev 2010-05-01 10:09:02 följande:
    Nä de e inte bara att åka och hämta ett barn efter 1 år men varför gjorde hon inte det efter 1 v??? Då hade det ju inte varit något problem. Har barnet bott där i ett år så borde det också varit uppe i socialnämnden 2 ggr, vi har övervägandesamtal var 6 e månad och då ska allt dras i nämnde om placeringen ska vara i 6 månader till. Det e lag på de och det e för föräldrar och barnens rättigheter, för att placeringarna aldrig ska riskera att bli onödigt långa
    Precis, och kommunerna har inte direkt ett överflöd av pengar till onödig placeringar.
  • Lia85
    smurfsyster88 skrev 2010-05-01 10:11:20 följande:
    Hennes vänner hennes man för dom gifter sig imorn. Och hennes släkt och föräldrar stöttar dom, hans släkt. Så de är ju några stycken.Ja stöd vart då i sjön eller? Hon ville ha stöd eftersom hennes man inte är far till barnet men så tog dom de, fast att hennes man hjälpte henne.
    Läs ordentligt, jag länkade till Sssunshine
  • smurfsyster88
    mammanmalla skrev 2010-05-01 10:09:02 följande:
    Nä de e inte bara att åka och hämta ett barn efter 1 år men varför gjorde hon inte det efter 1 v??? Då hade det ju inte varit något problem. Har barnet bott där i ett år så borde det också varit uppe i socialnämnden 2 ggr, vi har övervägandesamtal var 6 e månad och då ska allt dras i nämnde om placeringen ska vara i 6 månader till. Det e lag på de och det e för föräldrar och barnens rättigheter, för att placeringarna aldrig ska riskera att bli onödigt långa
    Men i denna kommunen funkar de inte så, men de ska inte vara lvu vad jag vet
  • smurfsyster88
    Lia85 skrev 2010-05-01 10:10:04 följande:
    Hovrätten?...De behöver inte gå till någon rättsinstans om placeringen är frivillig.
    Nä, men får att få hem pojken.
  • mammanmalla
    smurfsyster88 skrev 2010-05-01 10:05:53 följande:
    Dom ska ju upp i hovrätten snart för att försöka få hem pojken. Men eftersom de inte finns någon utredning på henne så blir väl de svårt. Men sen ska dom stämma skit ur kommunen med.
    Jasså hovrätten då måste det ju finnas en dom från tingsrätten, och varför måste dom ens gå till rätten??? Barnet e ju bara att hämta hem det var ju dom själva som inte ville det efter 1 år ellerhur??
  • Lia85
    smurfsyster88 skrev 2010-05-01 10:15:32 följande:
    Nä, men får att få hem pojken.
    Är det en frivillig placering behövs inte det, så enkelt är det.
    Jag tror att det är ett LVU och att de ska överklaga till kammarrätten, kan det stämma?
  • Lia85
    smurfsyster88 skrev 2010-05-01 10:14:24 följande:
    Men i denna kommunen funkar de inte så, men de ska inte vara lvu vad jag vet
    Spelar ingen roll om det är frivilligt eller lvu, ett övervägande ska göras iaf kontinuerligt och i det i sig är nästan som en miniutredning. Man kollar olika parteras ståndpunkter och situationer och bedömer därefter.
  • smurfsyster88
    mammanmalla skrev 2010-05-01 10:15:34 följande:
    Jasså hovrätten då måste det ju finnas en dom från tingsrätten, och varför måste dom ens gå till rätten??? Barnet e ju bara att hämta hem det var ju dom själva som inte ville det efter 1 år ellerhur??
    Ja, att pappan fått ensam vårdnad han som inte ens kunde ta hand om sin egen hygen. Men dom visste ju inte om de, hade dom veta det så är de väl klart att dom hade gjort de.
  • Lia85
    smurfsyster88 skrev 2010-05-01 10:20:05 följande:
    Ja, att pappan fått ensam vårdnad han som inte ens kunde ta hand om sin egen hygen. Men dom visste ju inte om de, hade dom veta det så är de väl klart att dom hade gjort de.
    Tar man inte reda på sånt tycker du om ens barn blir placerat?
    Skulle inte du vända upp och ner på allt om ditt barn blev placerat "utan skäl" (vilket är konstigt om placeringen är frivillig)
Svar på tråden soc tar unga föräldrars barn!