• smurfsyster88

soc tar unga föräldrars barn!

Dum förklarar mig om ni vill! Men de är så i min stad i alla fall att dom tar barn från unga par som inte gjort nått fel. Sen skickar dom iväg dom på familjehem, där de skriver falska grejer.  Och de är på så sett dom blir av med barnen.

En tjej jag känner var där nere förra året, hon blev gravid under tiden hon var där nere. Dom tog hennes son utan andledning.

Nu är hon där med sin dotter och sin man. Och dom har sagt detta till dom vi har inte tänkt att ta eran dotter än. Sen så klagar dom på samma sak som med sonen.

Men dom hade frågat hennes man om han vart där förut för han var så duktig. Men något måste hänt eftersom dom kan säga så. Vi har inte tänkt ta henne än, men de gör dom ju väldigt trygga eller inte.

Vill ha lite råd hur man kan hjälpa dom.
  • Svar på tråden soc tar unga föräldrars barn!
  • smurfsyster88
    vittra skrev 2010-05-01 10:41:55 följande:
    Soc tar inga barn utan anledning De kan ta barn ibland av misstag, alla gör misstag och det sker såväl inom sjukvård som inom övrigt socialt arbete, även soc. Men förhoppningsvis uppmärksammas det om socialtjänsten i en särskild kommun upprepade gånger brister i sitt arbete och/eller i sin ledning... i en grannkommun här har det tex förekommit enorma brister och flertalet barn har varit illa (dock på motsatt sätt, de har inte blivit omhändertagna eller fått hjälp alls, trots att det har varit helt fruktansvärda omständigheter kring somliga av fallen, en flicka bodde tex i en bil med sin missbrukande (och våldsamma) pappa utan någon som helst trygghet) men det har man ju arbetat med sedan problemen allt mer uppdagats! Och nu är i princip hela socialtjänsten utbytt, såväl ledning som de anställda. En av anledningarna var att man nyanställde många helt oerfarna, samt att personalomsättningen var ganska hög, och ledningen var för naiv för att se att det inte skulle fungera att ha så låga krav på personalen. Sedan tycker jag däremot att man verkligen inte ska lyssna till allt man hör, och många undanhåller förmodligen en stor del sanning när de ska berätta om sina förhållanden inför tex vänner och bekanta. Tror knappast någon skulle erkänna sådär jättevilligt att man inte är kapabel till att ta hand om sina egna barn...
    En annan kommun hade frågat min kille om dom var utbildade vad vissar de på?
  • vittra
    smurfsyster88 skrev 2010-05-01 19:53:13 följande:
    Barnet är inte lvuat utan han är där frivilligt, för att soc hotade med lvu
    Jamen då förstår jag inte riktigt problemet ärligt talat, då har ju inte soc tagit barnet
  • smurfsyster88
    vittra skrev 2010-05-01 19:57:32 följande:
    Jamen då förstår jag inte riktigt problemet ärligt talat, då har ju inte soc tagit barnet
    Nä, men har ändå hotat henne. Men nu har dom ju sagt de till min vän och hennes man att dom inte tänker ta dottern än. Och dom vill inte heller säga vad dom gjort för fel så att dom kanske kan rätta till de heller så va fan liknar de då? När andra kommuner ifråga sätter om vår kommun har  nån utbildning borde de vara bevis nog att dom gör fel. Eller är de jag som är ute och cyklar kanske?
  • Ruggugglan
    smurfsyster88 skrev 2010-05-01 20:03:00 följande:
    Nä, men har ändå hotat henne. Men nu har dom ju sagt de till min vän och hennes man att dom inte tänker ta dottern än. Och dom vill inte heller säga vad dom gjort för fel så att dom kanske kan rätta till de heller så va fan liknar de då? När andra kommuner ifråga sätter om vår kommun har  nån utbildning borde de vara bevis nog att dom gör fel. Eller är de jag som är ute och cyklar kanske?
    Då borde familjen anmäla kommunens social om de anser sig vara felbehandlade.
  • smurfsyster88
    Fragile Flower skrev 2010-05-02 09:49:26 följande:
    Då borde familjen anmäla kommunens social om de anser sig vara felbehandlade.
    De ska dom göra med. Dom ska stämma kommunen när dom kommit hem från samma hem som såg till så att sonen blev tagen.
  • Ruggugglan

Om kommunen har hotat med LVU så har ju socialen säkerligen grunder till att familjehemsplacera barnet. Jag antar att socialen ställde kravet på frivillig placering för att slippa ta till LVU.

LVU är inte heller något som sociala myndigheterna bara kan dra till med. Socialen måste först och främst skicka in en ansökan till länsrätten. DÄR beslutar de om det finns grunder till att godkänna omhändertagning under LVU.

Förmodligen så är ju inte dina vänner helt sanningsenliga. Jag tycker det är märkligt att din vän inte gjort något för att få hem barnet om det gått så lång tid som ett år. Hade min dotter blivit omhändertagen så hade jag gjort allt för att få hem henne från första början, inte börjat försöka långt mycket senare.

Jag blev gravid som 16åring och fick min dotter när jag var 17år. Enda gången jag varit i kontakt med socialen var när jag var behov av ekonomiskt bistånd under en period. Att socialen skulle ta barnen från unga föräldrar enbart för att de är unga låter för mig helt bisarrt.

• vittra
    Fragile Flower skrev 2010-05-02 12:51:50 följande:
    Om kommunen har hotat med LVU så har ju socialen säkerligen grunder till att familjehemsplacera barnet. Jag antar att socialen ställde kravet på frivillig placering för att slippa ta till LVU. LVU är inte heller något som sociala myndigheterna bara kan dra till med. Socialen måste först och främst skicka in en ansökan till länsrätten. DÄR beslutar de om det finns grunder till att godkänna omhändertagning under LVU.Förmodligen så är ju inte dina vänner helt sanningsenliga. Jag tycker det är märkligt att din vän inte gjort något för att få hem barnet om det gått så lång tid som ett år. Hade min dotter blivit omhändertagen så hade jag gjort allt för att få hem henne från första början, inte börjat försöka långt mycket senare.Jag blev gravid som 16åring och fick min dotter när jag var 17år. Enda gången jag varit i kontakt med socialen var när jag var behov av ekonomiskt bistånd under en period. Att socialen skulle ta barnen från unga föräldrar enbart för att de är unga låter för mig helt bisarrt.
    Kan inte annat än hålla med dig, den här gången 
  • Reglementet

Troligast att du känner en massa dåliga föräldrar.

• smurfsyster88
    Fragile Flower skrev 2010-05-02 12:51:50 följande:
    Om kommunen har hotat med LVU så har ju socialen säkerligen grunder till att familjehemsplacera barnet. Jag antar att socialen ställde kravet på frivillig placering för att slippa ta till LVU. LVU är inte heller något som sociala myndigheterna bara kan dra till med. Socialen måste först och främst skicka in en ansökan till länsrätten. DÄR beslutar de om det finns grunder till att godkänna omhändertagning under LVU.Förmodligen så är ju inte dina vänner helt sanningsenliga. Jag tycker det är märkligt att din vän inte gjort något för att få hem barnet om det gått så lång tid som ett år. Hade min dotter blivit omhändertagen så hade jag gjort allt för att få hem henne från första början, inte börjat försöka långt mycket senare.Jag blev gravid som 16åring och fick min dotter när jag var 17år. Enda gången jag varit i kontakt med socialen var när jag var behov av ekonomiskt bistånd under en period. Att socialen skulle ta barnen från unga föräldrar enbart för att de är unga låter för mig helt bisarrt.
    Dom är väldigt sannings enliga eftersom vi har vart vänner sedan vi var riktigt små.

Du kom till min kommun får du se soc är skit här.

En fråga gråter ditt barn när de är hos främande människor?
Svar på tråden soc tar unga föräldrars barn!