• smurfsyster88

soc tar unga föräldrars barn!

Dum förklarar mig om ni vill! Men de är så i min stad i alla fall att dom tar barn från unga par som inte gjort nått fel. Sen skickar dom iväg dom på familjehem, där de skriver falska grejer.  Och de är på så sett dom blir av med barnen.

En tjej jag känner var där nere förra året, hon blev gravid under tiden hon var där nere. Dom tog hennes son utan andledning.

Nu är hon där med sin dotter och sin man. Och dom har sagt detta till dom vi har inte tänkt att ta eran dotter än. Sen så klagar dom på samma sak som med sonen.

Men dom hade frågat hennes man om han vart där förut för han var så duktig. Men något måste hänt eftersom dom kan säga så. Vi har inte tänkt ta henne än, men de gör dom ju väldigt trygga eller inte.

Vill ha lite råd hur man kan hjälpa dom.
  • Svar på tråden soc tar unga föräldrars barn!
  • smurfsyster88
    Lia85 skrev 2010-05-01 10:19:20 följande:
    Spelar ingen roll om det är frivilligt eller lvu, ett övervägande ska göras iaf kontinuerligt och i det i sig är nästan som en miniutredning. Man kollar olika parteras ståndpunkter och situationer och bedömer därefter.
    Okej, så då vet man att vår kommun är as dum. För alla har trott att om dom åkte ner och hämtade hem honom kunde dom bli polisanmälda.
  • mammanmalla
    smurfsyster88 skrev 2010-05-01 10:20:05 följande:
    Ja, att pappan fått ensam vårdnad han som inte ens kunde ta hand om sin egen hygen. Men dom visste ju inte om de, hade dom veta det så är de väl klart att dom hade gjort de.
    ok så din vän har inte ens vårdnaden om barnet, men då handlar det ju inte om soc överhuvudtaget för henne utan hon borde ju vara arg på rätten som tilldömde pappan vårdnaden, har hon skrivit över vårdnaden frivilligt får hon ju skylla sig själv. Idag e de väldigt svårt också att få ensam vårdnad i rätten, har läst om fall där det tom. har varit övergrepp mm, där det inte gått utan att då har det blivit umgänge iaf
  • Lia85
    smurfsyster88 skrev 2010-05-01 10:22:39 följande:
    Okej, så då vet man att vår kommun är as dum. För alla har trott att om dom åkte ner och hämtade hem honom kunde dom bli polisanmälda.
    Ja, om barnet är lvu:at så kan polisen rycka in och föra tillbaka barnet.
    Som jag skrev innan tror jag utifrån det du skriver att barnet faktiskt är omhändertaget enligt LVU. Dina vänner kanske skämms och inte vill berätta allt?
    Det är ju i princip alltid ett trauma att få ett barn omhändertaget och då är ju skuld och skam inblandat. Det kanske är lättare att ljuga och säga att det var frivilligt?
  • mammanmalla
    Lia85 skrev 2010-05-01 10:28:05 följande:
    Ja, om barnet är lvu:at så kan polisen rycka in och föra tillbaka barnet.Som jag skrev innan tror jag utifrån det du skriver att barnet faktiskt är omhändertaget enligt LVU. Dina vänner kanske skämms och inte vill berätta allt?Det är ju i princip alltid ett trauma att få ett barn omhändertaget och då är ju skuld och skam inblandat. Det kanske är lättare att ljuga och säga att det var frivilligt?
    Jag tror som du
  • smurfsyster88
    mammanmalla skrev 2010-05-01 10:26:07 följande:
    ok så din vän har inte ens vårdnaden om barnet, men då handlar det ju inte om soc överhuvudtaget för henne utan hon borde ju vara arg på rätten som tilldömde pappan vårdnaden, har hon skrivit över vårdnaden frivilligt får hon ju skylla sig själv. Idag e de väldigt svårt också att få ensam vårdnad i rätten, har läst om fall där det tom. har varit övergrepp mm, där det inte gått utan att då har det blivit umgänge iaf
    Men de var ju soc som beslutade att pojken skulle till familjehemmet. Men hade hon vetat att de bara var att hämta hem pojken hade hon gjort de. Nä, hon har inte skrivit över den själv. Därför ska de upp i hovrätten
  • smurfsyster88
    Lia85 skrev 2010-05-01 10:28:05 följande:
    Ja, om barnet är lvu:at så kan polisen rycka in och föra tillbaka barnet.Som jag skrev innan tror jag utifrån det du skriver att barnet faktiskt är omhändertaget enligt LVU. Dina vänner kanske skämms och inte vill berätta allt?Det är ju i princip alltid ett trauma att få ett barn omhändertaget och då är ju skuld och skam inblandat. Det kanske är lättare att ljuga och säga att det var frivilligt?
    De har inte blivit lvuat vad jag vet. Men jag ska kolla med hennes mamma sen annars ska jag säga att dom kunnat hämta pojken.
  • smurfsyster88
    mammanmalla skrev 2010-05-01 10:29:09 följande:
    Jag tror som du
    Men dom trodde ju så, även om de inte skulle vara lvuat
  • vittra

Soc tar inga barn utan anledning

De kan ta barn ibland av misstag, alla gör misstag och det sker såväl inom sjukvård som inom övrigt socialt arbete, även soc.

Men förhoppningsvis uppmärksammas det om socialtjänsten i en särskild kommun upprepade gånger brister i sitt arbete och/eller i sin ledning... i en grannkommun här har det tex förekommit enorma brister och flertalet barn har varit illa (dock på motsatt sätt, de har inte blivit omhändertagna eller fått hjälp alls, trots att det har varit helt fruktansvärda omständigheter kring somliga av fallen, en flicka bodde tex i en bil med sin missbrukande (och våldsamma) pappa utan någon som helst trygghet) men det har man ju arbetat med sedan problemen allt mer uppdagats! Och nu är i princip hela socialtjänsten utbytt, såväl ledning som de anställda. En av anledningarna var att man nyanställde många helt oerfarna, samt att personalomsättningen var ganska hög, och ledningen var för naiv för att se att det inte skulle fungera att ha så låga krav på personalen.

Sedan tycker jag däremot att man verkligen inte ska lyssna till allt man hör, och många undanhåller förmodligen en stor del sanning när de ska berätta om sina förhållanden inför tex vänner och bekanta. Tror knappast någon skulle erkänna sådär jättevilligt att man inte är kapabel till att ta hand om sina egna barn...

• Lia85
    smurfsyster88 skrev 2010-05-01 10:31:42 följande:
    Men de var ju soc som beslutade att pojken skulle till familjehemmet. Men hade hon vetat att de bara var att hämta hem pojken hade hon gjort de. Nä, hon har inte skrivit över den själv. Därför ska de upp i hovrätten
    Ok, då ska de upp i hovrätten ang vårdnaden? Det kan ju stämma, men det betyder ju inte att barnet kommer hem. Det beslutar inte hovrätten.
  • smurfsyster88
    Lia85 skrev 2010-05-01 10:22:10 följande:
    Tar man inte reda på sånt tycker du om ens barn blir placerat?Skulle inte du vända upp och ner på allt om ditt barn blev placerat "utan skäl" (vilket är konstigt om placeringen är frivillig)
    Jo, men då väntade hon ju barn med så hon orkade inte ta upp striden. Men nu ska hon ta upp striden nu igen.
Svar på tråden soc tar unga föräldrars barn!