• smurfsyster88

soc tar unga föräldrars barn!

Dum förklarar mig om ni vill! Men de är så i min stad i alla fall att dom tar barn från unga par som inte gjort nått fel. Sen skickar dom iväg dom på familjehem, där de skriver falska grejer.  Och de är på så sett dom blir av med barnen.

En tjej jag känner var där nere förra året, hon blev gravid under tiden hon var där nere. Dom tog hennes son utan andledning.

Nu är hon där med sin dotter och sin man. Och dom har sagt detta till dom vi har inte tänkt att ta eran dotter än. Sen så klagar dom på samma sak som med sonen.

Men dom hade frågat hennes man om han vart där förut för han var så duktig. Men något måste hänt eftersom dom kan säga så. Vi har inte tänkt ta henne än, men de gör dom ju väldigt trygga eller inte.

Vill ha lite råd hur man kan hjälpa dom.
  • Svar på tråden soc tar unga föräldrars barn!
  • Marma
    Lia85 skrev 2010-05-01 09:58:42 följande:
    Det har garanterat gjorts utredningar, något annat är otänkbart. Då kan de ju lika gärna plocka barn ur barnvagnar på stan.... inte så troligt va?
    va? gör dom inte det?{#lang_emotions_surprised}  jag som alltid trott att de gjort det för de har sååå många extra föräldrar/barnhem (eller vad nu kallas) i sverige *visslar lite tyst*
  • LyckligtSlut
    Ssunshine skrev 2010-05-01 10:00:03 följande:
    Jag har ett fall som de håller på med just nu där dom gör fel med att nästan ta hennes dotter. hon får betala för vad hennes sambo gjorde innan, hanv ar pundare, och hans päron var alkisar, tjejens föräldrar var psykiskt sjuka, men hon jag känner, är mer precis som en vanlig människa! och är duktig, och dom reglerna dom dom har på henne endast för att hon är 17 år är SJUKT, dom har INGEt att säga till om.....
    Du jobbar alltså på soc? (el vad menar du med att du har ett fall?) Vad gör ni andra för att stoppa detta?
  • Lia85
    Jag har ett fall som de håller på med just nu där dom gör fel med att nästan ta hennes dotter. hon får betala för vad hennes sambo gjorde innan, hanv ar pundare, och hans päron var alkisar, tjejens föräldrar var psykiskt sjuka, men hon jag känner, är mer precis som en vanlig människa! och är duktig, och dom reglerna dom dom har på henne endast för att hon är 17 år är SJUKT, dom har INGEt att säga till om.....
    De kanske ser att hon är ung och saknar ett sociat nätverk som kan stötta henne. Soc är inte onda, utan vill erbjuda stöd så att så många barn som möjligt kan få växa upp i en trygg miljö hos sina föräldrar. Alla vet att en placering endast är bäst för barnet när det föreligger rejäla omsorgsbrister.
  • smurfsyster88
    De har dom ju inte på dom jag heller säger men ändå vill dom förstöra för dom.  Jag blir bara så förbannad.
  • Junilängtan

Jag jobbar på socialtjänsten och VET att det inte går till så här!!! Det ska mycket till innan man familjehemsplacerar ett barn. Oftast är det tvärtom, att vi ser att ett barn far illa men ändå inte kan få igenom ett omhändertagande!
    Jag jobbar just nu med en 15 årig flicka som ska bli mamma och jag har INGEN tanke på att "ta hennes barn ifrån henne" utan nu gäller det att hon och bebisen ska få så mkt stöd som finns för att det ska fungera. Man omhändertar bara barn väldigt sällan när föräldrarna är oförmögna att ta hand om sitt barn kanske pgav gravt missbruk eller psykisk sjukdom.

Det är synd när det sprids sådana här rykten vilket ju bara skapar oro!

• Lia85
    smurfsyster88 skrev 2010-05-01 10:00:58 följande:
    Nä, men soc skulle gjort en utredning på henne i nov men de blev inget med de. För soc här är så jävliga. Sen är de ju inte bara att åka och hämta ett barn som vart borta i snart ett år.
    Om de nu saknar sitt barn och är så bra föräldrar, VARFÖR de gått med på  så lång placering????
  • smurfsyster88
    LyckligtSlut skrev 2010-05-01 10:00:58 följande:
    Ta barn helt utan utredning låter ju helt overkligt. Vad har föräldrarna gjort för att få sin rätt?
    Dom ska ju upp i hovrätten snart för att försöka få hem pojken. Men eftersom de inte finns någon utredning på henne så blir väl de svårt. Men sen ska dom stämma skit ur kommunen med.
  • Lia85
    Marma skrev 2010-05-01 10:02:11 följande:
    va? gör dom inte det?  jag som alltid trott att de gjort det för de har sååå många extra föräldrar/barnhem (eller vad nu kallas) i sverige *visslar lite tyst*
  • mammanmalla
    smurfsyster88 skrev 2010-05-01 10:00:58 följande:
    Nä, men soc skulle gjort en utredning på henne i nov men de blev inget med de. För soc här är så jävliga. Sen är de ju inte bara att åka och hämta ett barn som vart borta i snart ett år.
    Nä de e inte bara att åka och hämta ett barn efter 1 år men varför gjorde hon inte det efter 1 v??? Då hade det ju inte varit något problem. Har barnet bott där i ett år så borde det också varit uppe i socialnämnden 2 ggr, vi har övervägandesamtal var 6 e månad och då ska allt dras i nämnde om placeringen ska vara i 6 månader till. Det e lag på de och det e för föräldrar och barnens rättigheter, för att placeringarna aldrig ska riskera att bli onödigt långa
  • Lia85
    smurfsyster88 skrev 2010-05-01 10:05:53 följande:
    Dom ska ju upp i hovrätten snart för att försöka få hem pojken. Men eftersom de inte finns någon utredning på henne så blir väl de svårt. Men sen ska dom stämma skit ur kommunen med.
    Hovrätten?...
    De behöver inte gå till någon rättsinstans om placeringen är frivillig.
Svar på tråden soc tar unga föräldrars barn!