Inlägg från: Belavon |Visa alla inlägg
  • Belavon

BF November,2010 DEL 2

Williams Mamma 070824 skrev 2010-09-21 19:25:57 följande:
    Ang amningsbh, vad ska man köpa för storlek tro?
    Jag har 85D nu
    Jag har jobbat med underkläder i några år på en underklädesbutik. Vill du ha hjälp så skicka gärna ett meddelande. Vet inte om du vill att jag ska skriva ut något i tråden.
  • Belavon
    theresa87 skrev 2010-09-21 18:25:24 följande:
    Hej!

Här hoppar jag gärna in om jag får (kanske lite sent men).

Är beräknad till den 11/11-10 :)

har även två tjejer, den stora är 7 och den lilla blir 2 i december.

Bor i varberg.
    Välkommen!
  • Belavon

Alla skriver så mycket och det är så roligt, men det tar lite tid att ta sig igenom allt.

Här är allt ganska bra. Lugna dagar men bäbisen blir vildare och vildare på nätterna. Det sparkas mest uppåt så jag vet inte om han ligger ner med huvudet för det mesta. Tror dock inte att han fixerat sig än.

Jag var så inställd på en Britax barnvagn, nu kollade butiken upp och det finns inga 3hjulingar kvar och de trodde inte att det skulle komma in mer på lager i år. Så nu blev det helomvändning och vi får kolla ut någon ny vagn.

Hade hoppats att mannen skulle hinna hem i tid, men det verkar också bli ännu längre tills han kommer. Kaptenen fick gå av båten för han blev sjuk, så nu måste min man stanna tills de hittar någon med rätt behörighet. Tydligen så måste det vara ett visst antal personer ombord med det. Tur det inte är BF snart så förhoppningsvis hinner han hem till slutet på oktober i alla fall.

Så nu lutar det åt en Teutonia Spirit S3, måste fundera lite mer.

Hur vi kommer sova känns svårt att veta, jag är nog ganska inställs på att samsova men det är ju första bäbisen här i familjen så vi får ta det som det kommer och göra det som känns bra.

• Belavon
    Williams Mamma 070824 skrev 2010-09-22 07:34:28 följande:
    40 dagar kvar idag!!
    Härligt! och hoppas allt går bra hos BM och flödet!
    MammaDeborah skrev 2010-09-22 07:31:06 följande:
    Om 2,5h är det dags för UL. Håll nu tummarna är ni snälla!! Jättenervös!!! Kram!
    Håller tummarna här med, hoppas det går bra!
  • Belavon
    Williams Mamma 070824 skrev 2010-09-22 07:38:00 följande:
    Du får gärna hjälpa mig med Bh size
    Det enda säkra är att prova ut amningsbh efter ca en vecka när amning kommit igång (eller slutat om man nu vill ersättnings mata). Sedan kan storleken ändras under amningstiden i tillväxtperioder för bäbisen.

Stödet ska man ha runt om och inte på axelbanden. En ny bh ska man knäppa på yttersta och när den slits och töjs ut i tvätt så knäpper man in den allt efter som. Man ska ha så mycket stöd runt om så att den avlastar för axlar, du ska kunna få in ett finger och lätt lyfta upp axelbanden utan att det trycker ner. Givetvis ska man inte köpa för tight så att det gör ont :)

Storlekar
    Oftast har kvinnor för stort runt om och för tight kupa (9 av 10)
    Om man har 80 runt och vill ha mer stöd runt och gå till 75 måste man även ändra kupan. När man går ner runt i storlek måste kupan gå upp i storlek. C kupa är altså inte lika stor kupa för det beror helt på måttet runt. Så 80C blir 75E. Storlekar kan även skilja i modeller, vissa är tightare och vissa tvärt om. Lättast om man går till en specialbutik och får hjälp att prova.

Amningsbh bör inte ha bygel, kan täppa till mjölkgångarna. De ska inte gå för högt eller långt upp i armhålan så att det trycker till för mycket där heller.

Tips för natten är en eleastisk top eller amningsbh utan sömmar som man kan sova skönt i men håller amningkupor på plats så att man inte vaknar upp i en mjölkpöl.

Nu är jag lite nyvaken men jag hoppas det inte blev för flummigt och att det kanske kan hjälpa någon. Williams mamma jag skickar ett privat mess till dig.
  • Belavon
    NoahLeah skrev 2010-09-22 07:53:32 följande:
    Tummar hållna.

Williams mamma: Nej, de har jag inte ens sett...får testa dom också. Shit, undrar hur mkt pengar jag lagt på järntabletter nu. *s*
    Niferex funkar inte för mig heller, har inte provat hemofen men blutsaft fungerar för mig. Låter jättejobbigt med ont i magen, jag kommer ihåg hur jag låg och kved hela nätterna när jag provade Niferex.
  • Belavon
    MammaDeborah skrev 2010-09-22 11:45:46 följande:
    Nu är jag färdig med UL och inte klokare. Bm 1 tyckte det såg ok ut men bad bm 2 bedöma också. Hon var betydligt mer tveksam. Så på måndag blir det läkarkontroll och VUL. Och uppmaningen att åka in direkt om jag skulle få en blödning... Jätteledsen just nu... Bm bekräftade även att det alltid är lurigare med moderkakor som fäster lågt i bakvägg...
    Så nu får jag sväva i ovisshet fem dagar till.

Bebis mår dock bra och väger ca 2400g och beräknas ligga på runt 3600 vid födseln. Förmodligen lite mer med tanke på tidigare barn så bm gissade på 3900. Helt ok i mina ögon.
    Jobbigt att inte riktigt veta *massa kramar! Härligt att bäbis verkar må bra!
  • Belavon
    Williams Mamma 070824 skrev 2010-09-22 12:15:08 följande:
    Då var ytterligare ett besök averkat hos Barnmorskan :)

Vikten är nu på totalt + 14 kg. Inte konstigt att man börjar känna sig tung.
    Blodtryck: 110/60
    Lillebrors hjärtljud: 138-140
    SF Måttet: 31 cm (Magen har alltså vuxit 3 cm på 2 veckor) UNDERBART !! :)

Lillebror sköter sig och tjockar på sig!! :)
    Nästa gång ska vi skriva en sammanfattning av graviditeten, och lite tankar som jag har kring förlossningen.
    Underbara nyheter. Ser ju jättebra ut!
  • Belavon
    MammaDeborah skrev 2010-09-22 14:14:32 följande:
    Jag är helt förstörd......

Blev uppringd av BM på ultraljudet bara några timmar efter undersökningen. De hade pratat och kommit fram till att ultraljudet måste utföras senast v 34+0 vilket är på fredag. Så det blev akuttid till förlossningen på fredag. So far, so good... MEN, sen sa hon åt mig att vara beredd på att bli inlagd med omedelbar verkan om moderkakan är föreliggande. Visst, jag förstår mycket väl, men jag känner mig helt förtvivlad... Det fanns inte i min vildaste fantasi... Så nu går jag bara här och veta inte vad jag ska göra och var jag ska börja med någonting... Blir jag inlagd så är det tiden ut i så fall... Kan bara gråta... floder...
    *stora kramar*

Förstår att du är ledsen. Men som du skrev tidigare så mår ju bäbis bra och v34 är den ju väldigt utvecklad och det borde inte vara någon fara. Det är väl mest för din skull som de kanske lägger in dig? Ja du borde få planerat snitt om den bara är ivägen för vanlig förlossning. Hoppas det är bra personal som tar hand om dig och kan förklara allt och att de ser till att du mår bra.
    All styrka till dig!
  • Belavon
    MammaDeborah skrev 2010-09-22 18:22:34 följande:
    Tydligen är det kraftigt ökad risk för moderkaksavlossning och blödningar. Skulle det hända har de bara minuter på sig att ta ut bebisen (katastrofsnitt). Dvs inte ens ambulans hade hunnit in med mig. Därför blir jag inlagd om den är föreliggande... Dvs i väntan på snittdatum.
    Både jag och mannen är alldeles avtrubbade här. Vi vill bara få barn i säng och sätta oss och deppa tillsammans i soffan...
    Tack för alla kramar!
    Jag förstår att du inte vill ha katastrofsnitt eller ligga på sjukhus den sista tiden. Men tur att de tar det på allvar. Vi håller tummarna att moderkakan flyttar på sig och ligger bra på fredag!
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2