• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • RosaNapp

Starline: jag föredrar tätt :) men fler barn blir det inte här. Jag har precis skilt mig.

Nu bvc

• Margaux

Hej Starline!! Börjar du jobba idag?? Hur får du det att gå ihop med ammandet? Om du alldeles nu börjat med annan mat menar jag?
    JAg ska jobba lite i december och har börjat dra ner på mjölken på dagen....

Hej alla andra också! :) Hoppas ni har haft en riktigt fin helg!
    Vi firar 7 månader idag! Hipp hipp hurra! Tänk så fort det går....

Angående syskon så vet jag nog inte helt hur vi vill ha det.... León är första barnet och han har varit superduper snäll så det känns inte jobbigt med en bebis till men det känns som om jag vill tillbaks till jobbet ett tag först och även att jag vill ha full fokus på L ett tag. Men kanske om ett år? Vi får se.

En fråga till er lite mera vana mammor.... Hur är det att ge bröd nu? JAg har inte gjort det eftersom det innehåller salt... Tänkte baka utan salt men inte helt hunnit med/kommit mig för... Men när han sitter med vid bordet och vi äter fruktost så hade det varit så bra att kunna ge han ett par brödbitar att pilla med! Vi kör majskrokar nu men de blir borta i tomma intet så himla fort.....

• Margaux

Starline, ser att du bor uanför NY! Cool! :) Häftig stad, me like!
    Söt tand hon har förresten! León håller på att få sin andra nu, men den är fortfarande väldigt liten.

Jag tänkte prova laga barnmat igen.... Det gick ju inte så jättebra sist! :P Han ville ju inte äta! Idag står det salmalax med broccoli och potatis på menyn. Har lokaliserat mixern från källaren så nu ska det bli helt slätt....... Vi får se hur det går!

• RosaNapp

Margaux: jag ger lillen bröd. Det ahr han fått börja plocka med.

Ärligt talat så tycker jag det är lite för mycket hysteri runt det här med salt. Salt är inte farligt, i rätt mängd. Att man rekommenderar att utesluta salt är för att mycket färdigt redan är saltat och "alla" äter för mycket salt idag och det klarar inte barnen av då deras njurar inte är fullt utvecklade. Men salt behövs, liksom alla andra näringsämnen.

Idag var vi ju då till bvc. Lillen väger nu 8,7kg (nästan 7 månader). Och är ca 69 lång. Följer kurvorna perfekt. Så han lär väl amma till han blir 18

• helene306
    RosaNapp skrev 2010-11-15 11:10:52 följande:
    Margaux: jag ger lillen bröd. Det ahr han fått börja plocka med.

Ärligt talat så tycker jag det är lite för mycket hysteri runt det här med salt. Salt är inte farligt, i rätt mängd. Att man rekommenderar att utesluta salt är för att mycket färdigt redan är saltat och "alla" äter för mycket salt idag och det klarar inte barnen av då deras njurar inte är fullt utvecklade. Men salt behövs, liksom alla andra näringsämnen.

Idag var vi ju då till bvc. Lillen väger nu 8,7kg (nästan 7 månader). Och är ca 69 lång. Följer kurvorna perfekt. Så han lär väl amma till han blir 18
    Jag gör samma

Jag säger så här: salt ska undvikas så in i bomben men alla tillsatset som gör mer skada i kroppen än vad salt gör det är OK att proppa i ungen. Dubbelmoral. Jag har gett Alva mat som vi ätit efter att den är saltat, det är ju inga enorma mängder salt det rör sig om. Jag läste innehållsförteckningen på modersmjölkersättning. Jösses. Det är ok att ge men salt ska undvikas? Jag ger förvisso Alva gröt och den är det också massa konstigheter i men nu gger vi mer ägg. I ägg är det proppat med vitaminer (utom C) så det är bättre att ge än järnberikad gröt t.ex. Fast det informeras det inte om. Bvc rekommenderar gröt.

Läs med lite ironi, jag har nog käkat lite taggtråd idag
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306

RosaNapp: Härligt att han växer Här finns en till som lär amma tills hon blir stor

• Starline
    Margaux: jag har jobbat i några månader redan, man får inte mkt rast o ro när man bor i USA :) det har funkar jättebra med ammandet, jag har pumpat på jobbet de tider som hon har fått mat där hemma av mina svärföräldrar. eftersom de bor några minuter ifrån min arbetsplats så har jag dessutom kommit hem varje lunch o ammat. nu däremot ska jag sluta pumpa o istället ersätta ett par måltider med burkmat. ska bli skönt att slippa pumpa måste jag säga.

Min lilla tjej har med varit väldigt snäll o gosig mest hela tiden, så jag känner mig lyckligt lottad. Man vet ju aldrig riktigt hur syskonet kommer bli, kanske blir en liten kolikbebis. Lite läskigt att tänka sig.. så man vill liksom inte slarva bort hur bra man har det nu. På nätterna är det dock inte helt bra än, hon vaknar ett par gånger o vill då ner i sängen. Jisses ja, sen blir det att jag har henne kvar bredvid mig och sover taskigt resten av natten. Så ja önskar verkligen bättring på den punkten men det hoppas man ju kommer vara löst till ett eventuellt syskon kommer. HOPPAS kan man ju.

idag provade josephine äppelmos för första gången och slukade i sig en hel burk:) Ska köpa en mixer nu med och ser fram emot att börja ge henne alltmer av det vi äter.
  • Margaux

Godmorgon!

Starline, hur länge får man ledigt? Jag har värsta ångesten för att jag ska börja jobba.... Känns som om alla inne på FL är hemma MINST 1,5 år, helst 3 och om inte så är man en dålig mamma! JAg har ett superflexibelt jobb som jag gillar jättemycket så jag tänkte att 9 mån skulle räcka för mig... Sen har pappan 2 mån. Om vi inte får dagisplats så får jag ta ut obetald permisjon ett tag. Har ett ambivalent förhållande till vad jag ska tycka. Vill gärna  jobba men vill också vara hemma med lilla gosegrisen! Hur långa dagar jobbar du?

Bröd med osaltat smör var en stor hit! Tror det mesta hamnade på golvet men det var i alla fall kul!

Min kille är 70 cm lång nu och 8,2 kg! Spinkisen.....

• helene306

Starline: Jag var livrädd att vi skulle få ett kolikbarn denna gång. Man vet ju aldrig. David åt och sov i stort och var nöjd och lugn däremellan. Så kom Alva, en riktig gladfis men vi glömde visst kryssa i att vi skulle ha en bebis som sover så hon inte är övertrött ... Nätterna är väl så där med sömn men dagtid är hon hopplös. Jag är överlycklig om hon sover 1 timme. Nu frångår hon standarden och har sovit sen 8.50. Jag kan nästan lova att hon inet sover mer idag.

Margaux: Jag ska söka dagisplats till Alva i mars/april för att börja i slutet av juli/början av augusti. Jag har tänkt börja plugga till nästa höst. Fast egentligen är jag inte så sugen på det

• RosaNapp

Jag är ju gärna hemma länge med barnen, men Er kommer få börja förskolan hösten -11 och jag börja plugga då. Jag vill jättegärna plugga, men hade gärna varit hemma med Er längre tid. Men jag börjar ju bli lite till åren så det är hög tid att jag kommer igång med pluggandet nu. Har ju börjat, men avbrutit jag vet inte hur många gånger nu! . Just nu är jag hemma på vårdnadsbidrag på hans storebror som blir 3 år i sep -11.

Jag har iallafall slutat tappa en massa hår, det gjorde jag iofs för ett tag sen. Men nu när det växer nytt ser det ut som jag har 2cm stubb mitt på skallen. Inte så snyggt när övriga håret är ner till svanken och jag brukar ha det uppsatt i fläta. Det står liksom rakt upp Nä, ska skrapa ihop lite så jag kan komma iväg till frisör och klippa mig lite. Mitt hår är i desperat behov av toppning om inte annat.

Er ålar för fullt nu och kämpar på med krypandet. Det har inte kommit så mycket mer på den fronten än några svajiga krypsteg.

Jag har också börjat med att vänja honom vid att sova nätterna i sin säng. Det går väl så där, men jag vill inte ha honom bredvid mig längre för han har rullat ur ett par gånger.

helene: jobbigt att hon inte vill sova när hon blir trött. Vore ju annat om hon inte blev övertrött.

Svar på tråden Aprilmammor 2010