Aprilmammor 2010
Här pratar vi vidare, vi som hade Bf april 2010. Nu är våra bebisar här!
Välkomna hit!
En länk till den gamla bf-tråden:
www.familjeliv.se/Forum-11-227/m51737761.html
Här pratar vi vidare, vi som hade Bf april 2010. Nu är våra bebisar här!
Välkomna hit!
En länk till den gamla bf-tråden:
www.familjeliv.se/Forum-11-227/m51737761.html
Margaux, är det så att du kanske inte får dagisplats? Det låter ju märkligt att du blir tvingad att stanna hemma i så fall?
I USA har man 3 månader mammaledigt enligt lagen vad jag vet då man får lite disability ersättning, men en del mammor måste tillbaka tidigare för de inte klarar sig utan full lön. trist. själv var jag hemma 3.5 månad o det kändes som tiden flög iväg. jag tyckte att det var frustrerande att vara hemma men inte kunna göra vad man ville utan skulle ammade mest hela tiden. det tog mig flera veckor att sätta ihop en fotobok under josephines sovstunder, något annat fick jag inte direkt gjort under mammaledigheten.. tror inte att jag lagade mat mer än ett par gånger utan det blev alltid avbrutet, de första månaderna ville hon nämligen bara sova om man höll henne. Lite det problem som Helene beskriver, att våra bebbar har ju egna ideer om vad de vill göra o när de ska sova eller inte, o det tar lite tid att vänja sig vid när man är van vid att kunna göra precis som man vill. tror nästan jag är en bättre mamma till josephine nu när jag aktivt umgås med henne när jag är ledig, än när jag hade hela dagarna med henne så jag typ längtade efter att hon skulle sova eller mannen kom hem så jag kunde få något gjort. för mkt av det goda helt enkelt :)
jag jobbar nu 80% med ledigt fredagar. Måndag till torsdag är jag på kontoret 9-5 med en timme lunch. inte alltför galet schema egentligen.
Starline, vi är garanterade dagisplats från augusti det året han fyller 1 år. Han är ju född i april och vår ledighet går ut i mitten på mars. Vi valde 10mån permisjon med 100% lön(bor i Norge) och om vi nu inte får plats eller alternativt hittar en dagmamma som vi gillar så får jag ta obetald mammaledighet. Valde 10m/100% istället för 12m/80% som är alternativen här. Det blir mer pengar på den första....
JAg kan vara ledig utan ersättning men visst är det inte ideellt. Pappan tjänar bra så vi har råd även om det blir snålt.
Men min arbetsplats blir väl mindre begeistrad!

hej hej alla
Länge sedan jag skrev nu. Känner mig piggare nu så jag passar på =)
Just nu mår jag bra i min depression går fortrf 1 gång i veckan och pratar och det hjälper mig verkligen. Fick underbara nyheter att min bästa vän kommer hem efter 6 mån resande. Det har nog bidragit till mitt goda humör.
Isak har nu 4 tänder de två i mitten i under käken och hugg tänderna i övre delen. Så gullig är han. Min lilla vampyr.
på tisdag ska vi på 8 mån kontroll och boen test. Ser framemot att se vad han väger och hur lång han är. HAr inte varit på kontroll sedan 6 mån och då vägde han 10200gr och var 69 cm
Hur är era barn nu med humöret Isak är så mammig och pappig. ska vara uppe i famnen hela tiden och sitter han och leker blir han så arg om han ramlar omkull... somna har ha ninte heller tid med..
Min lilla kille med moster. fotog togs förra veckan av sonen på 4 år 
hipphipp: ett ricktgt charmtroll
Alva har börjat visa att hon inte vill vara ensam. Lämnar vi henne och går ifrån börjar hon pippla och gnäller. Samma vid läggning, hon kan vakna av ett illtjut och blir kolugn så fort någon kommer nära. Antar att det är en separationsfas nu?
Rebecca är helcool att lämna. Hon ålar ivägoch leker med storebrors leksaker på egen hand. Har börjat träna och hon gillar tanterna i barnpassningen skarpt.
Jag är fortfarande, efter nästan 8 månader, alldeles förvånad över hur "lätt" hon är. Var inte så bortskämd med storebror.
Er har börjat bli grinig, å andra sidan är han den förste av mina ungar som kommit på att man kan åla sig fram själv till mamma istället för att stanna och grina ner i golvet
. Och sen har han ju syskon som roar ett litet tag, men han är smidig. Har dock ont av framtänderna där uppe, hoppas dom kommer igenom snart. Idag har han varit lite varm och väldigt svår att få att sova. Nu har han iallafall fått alvedon och jag hoppas på lugn natt.
Helene: ja, igår fick jag också kommentarer om stubben
Algot ålar också, o försöker krypa, går upp på knä, men de åker ner när han flyttar händerna, han kan inte få ihop de riktigt.
Han är ganska blyg, gömmer sig i vårt bröst när folk hälsar på han, jättesött.
Skriker gärna om någon vill hålla , inte lika sött =)
Stubb, jo tack! jag har jättetunnt hår i fram och vid tinningarna har jag en rejäl stubb som inte går att dölja, den står rakt ut, inte vidare vackert!
Hej...
Dagis> Engla kommer börja när hon är NÄSTAN 13 månader...