Aprilmammor 2010
Här pratar vi vidare, vi som hade Bf april 2010. Nu är våra bebisar här!
Välkomna hit!
En länk till den gamla bf-tråden:
www.familjeliv.se/Forum-11-227/m51737761.html
Här pratar vi vidare, vi som hade Bf april 2010. Nu är våra bebisar här!
Välkomna hit!
En länk till den gamla bf-tråden:
www.familjeliv.se/Forum-11-227/m51737761.html
Visst är det "roligt" att alla Bvc-sköterskor, läkare mm ger olika direktiv...
Suck!
Alltså det här med bebisar och mat. Smakisar. Gröt. Välling. Puréer. Jag blir tokig.
Jag började för ett tag sedan ge Majken mosad potatis+bröstmjölk. Sedan har hon fått prova havregröt och risgröt. Men jag får liksom inte koll på det här, poängen med alltihopa.
När ska hon äta det här? Vad? Puréer? Gröt? Och Vilken gröt? Jag får ångest av barnmatshyllam i mataffären. Jag blir stressad av alla andra som ger både det ena och det andra, som vet precis hur man ska göra. Jag har läst, läst jättemycket. Men det fastnar inte. Eller så är det informationen som är bristfällig. För det står ju i princip bara "börja med smakisar, öka successivt..." Men sen då?
Hur gör NI med ert barns matrutiner?
Hjälp!
Vi började med mild gröt.... Tror det var Nestlé 4 mån ris, havre eller så. Sen började vi med potatis och morot i puré med lite rapsolja och bröstmjölk. Sen banan, katrinplommonpuré etc.
Vi gjorde en miss dock, vi var ute och reste i lite drygt en månad och då fick han nästan bara gröt och frukt för det var enkelt, sen när vi kom hem ville han inte ha "riktig"mat något mer... bara sött som frukt och gröt etc. Vi fick börja om från början. Så hade jag gjort om så hade jag väntat med frukt tills alla grönsaker var väletablerat!
Ett par dagar var med varje sak för att se att dom tål, sen blandade jag...
Nu äter han nästan allt igen men vi är inte så duktiga på kött än, mest vegetariskt so far!
Vi fick rekommenderat att ge på dagtid, typ lunch för att om de ska få ont i magen, slippa det på natten!
men är glad han äter överhuvudtaget. Så börja med pureér och sedan när hon vant sig kan du göra med lite större bitar..