• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • Tokis

Visst är det "roligt" att alla Bvc-sköterskor, läkare mm ger olika direktiv...

• helene306
    Tokis skrev 2010-11-03 08:50:48 följande:
    Bäst vet man själv, innerst inne men ändå är man dum och öppnar munnen på bvc ....

Eowyn: Fast egentligen är det nog inet så konstigt, man vill ju inte gärna erkänna för sig själv att man inte mår bra utan tror att man kan tackla allt själv. Till slut går det inte och på sätt och vis var det jättebra att du bröt ihop där och då så andra såg dig!
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Annamamma 83
    Jo, och aning förvirrande, speciellt för första gångs mammor!

När vi fick vårt andra barn sa alla på bb olika.
    Först kommer den ena o säger, ni måste väcka han var 4.5 tim så han får äta.
    Sen säger nästa, nu första dygnen, låt han sova o välja själv när han vill äta...
    Hmm?

Samma inne på neo denna gång.
    Den första sa, försök få han o suga direkt. Jag kom in på kuvösen och precis genomgått ett akutsnitt. De var alltså första gången ja såg mitt barn. Sköterskan bad mig ta fram bröstet direkt, tog en minut senare fram en dinapp. Jag blev aningen chockad kan jag säga. Hon mena på, du måste komma hit varje sondmål o ge han bröstet.
    Men sen bytte de skift till en annan o hon sa att de räcker om han får ligga nära mig och lukta lite nu i början. O de kunde vara närsom inte just när han äter.
    Kan säga att de gjorde mig en aning förvirrad...
  • EowynAurora
    helene306 skrev 2010-11-03 09:42:50 följande:
    Bäst vet man själv, innerst inne men ändå är man dum och öppnar munnen på bvc ....

Eowyn: Fast egentligen är det nog inet så konstigt, man vill ju inte gärna erkänna för sig själv att man inte mår bra utan tror att man kan tackla allt själv. Till slut går det inte och på sätt och vis var det jättebra att du bröt ihop där och då så andra såg dig!
    jo jag vet. o jag e lättad att d hände just då.
    o jag vet att om jag hade fått för mig att  be om hjälp själv tidigare så hade kuratorn inte trot på mig när jag väl kommit dit för att prata, för jag e (tyvärr) mästare på att klistar på ett leende o säga: "men det är igentligen inget fel, jag e bara lite trött"

1 år innan vi fick harry så drabbades jag av ett MA som slutade på akuten, o efter det bröt jag oxå ihop o fick träffa en kurator, men hon tyckte d räckte med en gång, sen fick jag inte komma tillbaka mer   men d berodde på at jag klistrade på ett leende och lyckades övertala henne om att d inte var nåt fel.

men den här gången så funkade inte ens det, så nu kommer jag garanterat få hjälp, o skönt e  d
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • helene306
    EowynAurora skrev 2010-11-03 09:56:21 följande:
    jo jag vet. o jag e lättad att d hände just då.
    o jag vet att om jag hade fått för mig att  be om hjälp själv tidigare så hade kuratorn inte trot på mig när jag väl kommit dit för att prata, för jag e (tyvärr) mästare på att klistar på ett leende o säga: "men det är igentligen inget fel, jag e bara lite trött"

1 år innan vi fick harry så drabbades jag av ett MA som slutade på akuten, o efter det bröt jag oxå ihop o fick träffa en kurator, men hon tyckte d räckte med en gång, sen fick jag inte komma tillbaka mer   men d berodde på at jag klistrade på ett leende och lyckades övertala henne om att d inte var nåt fel.

men den här gången så funkade inte ens det, så nu kommer jag garanterat få hjälp, o skönt e  d
    Känner igen det där, jag är likadan och la på en mask under Aurorasamtal och läkarbesök att "jomen viss, jag fixar att föda vaginalt" trota att jag var livrädd för vad som kan hända och att jag definitivt inte ville uppleva samma som med David. Det var ju därför allt blev så tokigt under graviditeten men allt fixade sig ju tack och lov. Vi kvinnor är mästare på sånt här "jag mår fiiint" men inombords är allt nattsvart.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • EowynAurora
    jag håller med dig, jag frågade på bvc förra veckan om hur jag skulle få harry att acceptera flaskan och välling/ersättning,för jag ville sluta amma helt, men då fick jag bara till svar att :"han är över 6 månader nu så han behöver inte nånting av d där" .

hon måste ju ha missförstått mig, eller hade hon rätt? jag tycker d låter jättekonstigt.

dan efter det slutade jag amma helt o han lärde sig ta flaskan, o dan eftet det så blev han dunderförkyld o kan inte få i sig nåt annat än just välling och ersättning. harry skulle ju tyna bort om jag inte gav han välling o ersättning, för han kräks bara upp allt annat jag ger han,för att han så mkt slem o snor i bihålorna.
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Uliise

Suck!

Alltså det här med bebisar och mat. Smakisar. Gröt. Välling. Puréer. Jag blir tokig.

Jag började för ett tag sedan ge Majken mosad potatis+bröstmjölk. Sedan har hon fått prova havregröt och risgröt. Men jag får liksom inte koll på det här, poängen med alltihopa.

När ska hon äta det här? Vad? Puréer? Gröt? Och Vilken gröt? Jag får ångest av barnmatshyllam i mataffären. Jag blir stressad av alla andra som ger både det ena och det andra, som vet precis hur man ska göra. Jag har läst, läst jättemycket. Men det fastnar inte. Eller så är det informationen som är bristfällig. För det står ju i princip bara "börja med smakisar, öka successivt..." Men sen då?

Hur gör NI med ert barns matrutiner?

Hjälp!

Majken 100421
  • Margaux

Vi började med mild gröt.... Tror det var Nestlé 4 mån ris, havre eller så. Sen började vi med potatis och morot i puré med lite rapsolja och bröstmjölk. Sen banan, katrinplommonpuré etc.
    Vi gjorde en miss dock, vi var ute och reste i lite drygt en månad och då fick han nästan bara gröt och frukt för det var enkelt, sen när vi kom hem ville han inte ha "riktig"mat något mer... bara sött som frukt och gröt etc. Vi fick börja om från början. Så hade jag gjort om så hade jag väntat med frukt tills alla grönsaker var väletablerat!
    Ett par dagar var med varje sak för att se att dom tål, sen blandade jag...

Nu äter han nästan allt igen men vi är inte så duktiga på kött än, mest vegetariskt so far!

Vi fick rekommenderat att ge på dagtid, typ lunch för att om de ska få ont i magen, slippa det på natten!

• Annamamma 83
    Uliise skrev 2010-11-03 23:09:37 följande:
    Suck!

Alltså det här med bebisar och mat. Smakisar. Gröt. Välling. Puréer. Jag blir tokig.

Jag började för ett tag sedan ge Majken mosad potatis+bröstmjölk. Sedan har hon fått prova havregröt och risgröt. Men jag får liksom inte koll på det här, poängen med alltihopa.

När ska hon äta det här? Vad? Puréer? Gröt? Och Vilken gröt? Jag får ångest av barnmatshyllam i mataffären. Jag blir stressad av alla andra som ger både det ena och det andra, som vet precis hur man ska göra. Jag har läst, läst jättemycket. Men det fastnar inte. Eller så är det informationen som är bristfällig. För det står ju i princip bara "börja med smakisar, öka successivt..." Men sen då?

Hjälp!
    Så här äter Algot nu:

ca 07. ersättning
    ca 10  gröt en portion.
    ca 13 ersättning
    ca 16 en halv stor burk mat.
    ca 19 vällning

Ibland får han ersättning igen runt 22 om han verkligen inte kommer till ro o somnar.
    Innan han börja med hel portion gröt o mat, så åt han precis som innan, men smakportion + ersättning.
    De finns ju ålder på gröt o mat, så de är ju bara o följa den.
    Algot följer sin korrigerade ålder, så han äter gröt o mat från 6 mån.
  • Madde01
    Uliise skrev 2010-11-03 23:09:37 följande:
    Suck!

Hjälp!
    Kan ju säga att vi hade jätte strul i början med maten här.. Började med gröt o frukt, och då ratade han ju vad allt med mat heter. Så börja med grönsakspuréer det kan jag rekomendera, Det som fick julius att börja gilla mat det var att blanda potatis,morot och palsternacka. Tror han åt enbart de maträtten i 1månadstid lite varje dag till lunch. Sedan skulle vi i väg o hade inge kvar i frysen så då fick sambon svänga förbi affären och testa köpa en burk och den slukade J på engång o nu äter han bara burk mat, hade dock sätt att han åt lite hemlagat Tungan ute men är glad han äter överhuvudtaget. Så börja med pureér och sedan när hon vant sig kan du göra med lite större bitar..
    Så här ser våran dag ut.

8-9 frukost 1hel portion med gröt + fruktpuré.
    11-12 Lunch 1stor burk
    14-15 1 hel banan
    16-17 1 helportion med gröt igen + fruktpuré
    19-20 välling

och om han vaknar vid 5 får J lite ersättning innan han somnar om. J äter forfarande 6månaders burkar tycker det är så stora bitar i 8månadres, men ska väl testa det en gång till här snart.. Fast gröten äter han från 8mån..
    Och gröt frågan, i början körde vi havrégröten.. Men sedan helt plötsligt ville han ej ha den mera så då fick han sempers gröt och den äter han fortfarande, det är den J gillar absolut bäst.. så det är en smaksak. där får du prova dig fram i se vad Majken gillar Glad
Svar på tråden Aprilmammor 2010