• Svar på tråden Aprilmammor 2010
  • Annamamma 83

Just de ja, fruktpure äter Algot också.
    Men jag ger den som efterrätt efter han ätit burkmaten.
    Jag började också med grönsakspure. Jag lät han inte smaka frukt innan han åt de andra med god aptit.
    Algot ryser av mosad potatis t om. Så vi kör bara burkmat nu. Inte mig emot Flört

• Dalia

Rebecca ser ut som jag hadeförgiftat henne när jag ger fruktpuré. Hon gillar inte det söta. Färsk banan har hon ätit typ 2 ggr, men nu vill hon inte ha det heller.Nåja, i sinom tid vill väl de flesta äta sötsakerFlört.

• bäbbä

Jag började med potaispuré mitt på dagen. Körde det några dagar. Sen testade vi morot några dagar, palsternacka+potatis osv osv. Bara grönsakspuréer till att börja med. 2-3 dagar testade vi en rätt, bara några teskedar innan sin flaska ersättning.
    Sen blev det gröt, samma där, bara några teskedar innan flaskan. När man vet att magen klarar av det så ökade vi portionerna. Blev en hel grötportion med frukt till frukost och purésmakis till lunch.
    Efter en tid byter man lunchen till större puréportion. Sen rullar det på...  Till sist introducerar man protein.

Emil får endast ersättning vid nattningen nu (han gillar inte välling)

Han äter såhär en dag, han är 8 månader:

Frukost: Hel portion fruktgröt
    Mellis. En stor burk fruktpuré eller turkisk yoghurt med frukt
    Lunch: En stor burk mat+ lite frukt
    Mellis: Lite gröt eller fruktpuré
    Middag: En stor burk mat
    Nattning: Ersättning

• bäbbä

Just ja, vi körde mild havregröt från 4 månader med lite plommonpuré för magen, i början.
    Grönsakspuréerna var burkmat. Kör bara burkmat

Väntar på att han ska få tänder så vi kan gå in på 8 månadersmaten.

• Annamamma 83
    bäbbä skrev 2010-11-04 12:10:25 följande:
    Jag började med potaispuré mitt på dagen. Körde det några dagar. Sen testade vi morot några dagar, palsternacka+potatis osv osv. Bara grönsakspuréer till att börja med. 2-3 dagar testade vi en rätt, bara några teskedar innan sin flaska ersättning.
    Sen blev det gröt, samma där, bara några teskedar innan flaskan. När man vet att magen klarar av det så ökade vi portionerna. Blev en hel grötportion med frukt till frukost och purésmakis till lunch.
    Efter en tid byter man lunchen till större puréportion. Sen rullar det på...  Till sist introducerar man protein.

Emil får endast ersättning vid nattningen nu (han gillar inte välling)

Han äter såhär en dag, han är 8 månader:

Frukost: Hel portion fruktgröt
    Mellis. En stor burk fruktpuré eller turkisk yoghurt med frukt
    Lunch: En stor burk mat+ lite frukt
    Mellis: Lite gröt eller fruktpuré
    Middag: En stor burk mat
    Nattning: Ersättning
    Hur ofta äter han då? Hur många timmar går de emellan?
    Känns som du inte kan göra mkt annat än o bara sitta o mataSkrattande
    Jag ger inga mellanmål. Han äter var tredje-fjärde timme, så han behöver nog inget...
  • bäbbä
    Annamamma 83 skrev 2010-11-05 10:40:38 följande:
    Hur ofta äter han då? Hur många timmar går de emellan?
    Känns som du inte kan göra mkt annat än o bara sitta o mataSkrattande
    Jag ger inga mellanmål. Han äter var tredje-fjärde timme, så han behöver nog inget...
    Han äter mer nu när han sover hela natten. Innan åt han ju ett par flaskor nattetid.
    Det går kanske 2-3 timmar emellan målen. Ibland mer, lite olika. Men mycket matning blir det
  • RosaNapp

Har nu fått förklaring på bitandet, han håller på att få tänder där uppe! Hoppas dom inte dröjer alltför länge bara. Igår fick han alvedon och då bet han inte.
    Idag har han tagit första krypsteget :)

• elinakarlsson

Tittade in här för en vecka sedan och var på väg och svara på lite av era inlägg och uppdatera er om statusen här, men tiden försvann - konstigt?

Vi introducerade välling för Tuwa och hon hade magknip i 4 dygn efter det, stackars liten. Efter det åkte hon på en redig feber som varade i tre dagar och under den tiden orkade hon inte äta något annat än ersättning, vilket det fick bli. Så när febern var över introducerade vi lätt mat igen och då blev det magknip i två dygn. Nu är vi på banan igen!

Har ni några tips på hur man kan introducera välling? Hörde från någon att en bra idé i början är att blanda hälften ersättning och hälften välling för att det inte ska bli så trögt i början och sedan trappa ned ersättningen. Vad tror ni om det? Tyvärr så gick vi på risvällingen först - typiskt. Man lär sig av sina misstag. Har hört att havrevällingen är skonsamare för de små magarna.

Tuwa är nu 6 månader, 66,5 cm och väger 7440 g.
    Slänger in en härlig bild på henne!

Tuwa äter så här:
    7-8 Ersättning
    10-11 Gröt + fruktpure
    13-14  Burkmat + fruktpure
    16-17 Ersättning
    19-20 Gröt + fruktpure + Ersättning
    01-02 Ersättning

19-20 målet ska snart ersättas mot välling är tanken!

• Cillizan

elinakarlsson: Vilken sötnos!

Prova majsvälling, den ska vara snäll mot små bebismagar. Tuvalie äter den utan problem 2 ggr per dag men vi har inte provat någon annan så jag har inget att jämföra med.

Svar på tråden Aprilmammor 2010