Aprilmammor 2010
Här pratar vi vidare, vi som hade Bf april 2010. Nu är våra bebisar här!
Välkomna hit!
En länk till den gamla bf-tråden:
www.familjeliv.se/Forum-11-227/m51737761.html
Här pratar vi vidare, vi som hade Bf april 2010. Nu är våra bebisar här!
Välkomna hit!
En länk till den gamla bf-tråden:
www.familjeliv.se/Forum-11-227/m51737761.html
Just det ja... min hungriga kille åt allt detta till lunch:
Förrätt: 2 majskrokar
Huvudrätt: 1 burk pasta/tomat från Hipp
Dessert: 1/2 banan och en halv burk katrinplommonpuré
Efteråt ammade vi! Tror han är i växtfas... :P
Tänkte just starta en tråd för April 2010 mammor men det behövs ju inte! Vad dumt att jag inte sökt på det tidigare. Jag har en tjej som föddes 22a April i år och har lite frågor till er angående vad ni ger till era små att äta. Ser visserligen att ni skrivit ut det en del så min fråga är istället, om det är fel att bara amma sin bebis fortfarande?? Ni verkar ju ge gröt, burkmat etc, värsta menuerna och jag undrar lite om det är fel av mig att trivas med att helamma, eller om tjejen behöver någon annan typ av näring som hon inte kan få från bröstet. Ska jag vara ärlig så är det bara för att jag är LAT haha, och trivs med att amma dessutom. Dock förstår jag om man slutar amma för att ungen biter, hon har bara bitit ett par gånger så jag behövde inte sluta amma som jag trodde… Tacksam för svar från er som har mer koll :)
Hon väger 7.3 kg och är 63.5cm om det gör någon skillnad.
Slänger upp en bild för att visa hur söt hon är :D

tack för svar Helene, jag får väl skärpa till mig o ge henne mer riktig mat. Har en massa barnmatburkar hemma som tittar argt på mig. Vi har provat o ge henne grönsaker på burk innan o hon gillade det faktiskt, sen har det runnit ut i sanden lite men det får bli ändring på det.
Något annat som ni andra säkert snackat om är när man ska börja fundera på en ny bebis egentligen??Vet att det är helt individuellt vill bara veta hur ni tänker omkring det. Personligen hade jag helst väntat ett bra tag till med tanke på hur jag först nu har gått ner till min tidigare vikt igen (nästan iaf), och börjar känna mig som mig själv igen. Dock tänker jag på att jag vill ha en liten lekkamrat till Josephine så småningom..
Starline: välkommen. Min lille vägrar ju än så länge annat än bröstet så jag har inget annat val än att amma. Skulle vilja säga att det är individuellt när det gäller amning, men rekommendationen är att börja med smakportioner runt den här åldern. Lille Er är den jag ammat längst. Han är född den 24 och helammas fortfarande. Jag gillar det egentligen inte, men det är ju himla praktiskt!
Angående syskon. Er har 3 syskon. Jag har alltså 4 barn och det är tätt dom emellan. Väldigt intensivt, full rulle hela tiden. Mellan dom äldsta är det 2 år och jag kände då att det var lite som att börja om. Vi hade sällan med vagn till äldsta, hon var helt blöjfri strax efter lillebror kom så det var liksom inte skötväska och sånt med heller. Dessutom har hon alltid sovit gott på nätterna. Hann bli lite bekväm innan 2an kom. Mellan dom andra är det tätare (15 mån och 20 mån) och då var en redan kvar i blöjträsk, vagn och halvtaskig nattsömn
Er har fö nu kommit så långt att han kan plocka med lite bröd en liten stund. Får väl vara glad för det lilla
Starline: Jag glömmer väldigt ofta att ge smak- eller mellanmål också. Ibland är jag lat för att göra iordning och ammar istället
Jag har en kompis som ammat sitt barn länge och "struntade" i mat för att det var mer praktiskt med att amma (sen var hon själv livrädd att gå upp i vikt om hon trappade ner amningen) och när de väl började med mat senare fattade inte deras dotter hur hon skulle göra. Hon sög i sig allt och sög för att sen spotta ut. Hon fattade inte detta med att tugga. Jag skulle vilja sluta nattamma men Alva tar varken napp eller flaska, ratar välling så jag får gilla läget tills vidare.
Syskon: Vi har en son sen innan 5½ år och vi känner nu att det räcker med dessa 2 så någr amer syskon är inte planerade
Jag tycker det är skönt att David är så pass självgående och leker själv när Alva pockar på uppmärksamhet eller jag ammar. Sen var dte inte riktigt tänkt att det skulle gått 5 år innan vi fick syskon men livet ville annorlunda
Vi började försöka när David var 2 år men så kom jag in på universitet och plugga och då ville jag inet bli gravid. Sen började vi försöka när David var 3½ år men då tog det 14 månader innan jag blev gravid. Nu tycker jag det känns rätt skönt
Ibland, om jag ska vara ärlig, kan jag bli sugen på en liten till men jag är lite bekväm och jag känner mig ibland fruktansvärt låst med bebis. Speciellt den första tiden när Alva ammade KONSTANT och länge. Jag fick börja planera dagishämtning och amma 2 timmar innan vi kom iväg för att hinna äta och amma eftersom hon ammade så länge. Sen kom allt annat in: kräkor, blöjbyte osv. När det lugnade ner sig runt 2½-3 månader tyckte jag det var skönare men i början var jag rätt less. Nu är det nemas problemas, hon ammar en kort stund sen drar vi ![]()
Vi kommer inte skaffa fler barn, som vi säger nu iaf.
Vi har tre grabbar.
8,½år, snart 3 år och Algot då 8,½ mån.
Mellan de två första är det 5,½ år. Det var väldigt långt mellanrum. Men jag hade den äldsta grabben när jag träffade min sambo, så det var inget vi kunde planera in. Dock var det väldigt skönt att han var så pass stor och självständig när lillebror kom. Men det är svårt och göra saker ibland som gynnar båda. Tex som att åka till badhus o såna saker, de vill ju inte vara på samma ställe.
Mellan de andra två är de ju bara 2 år. De var rätt kämpigt i början tycker jag. Vilhelm var på bebisen hela tiden, slog honom, ville lyfta han osv. Jag fick t om ta med han in på toa.
Nu är de väl lite bättre, men det är ändå o vara på vakt hela tiden.
Jag känner också att jag inte alls hade samma tid för varken mellangrabben eller bebisen som jag önskat.
Så jag vill inte skaffa ett barn tätt igen och jag vill inte "börja om igen".
Så det blir nog alldeles perfekt med tre.
så idag fick josephine en burk morotpure och slukade glatt i sig det. hon har inte riktigt helt bemästrat att svälja utan skjuter gärna ut det när hon är ivrig. ser så roligt ut, om jag dröjer för länge mellan skedarna är det som att hon börjar tugga i luften haha. pratade med barnläkaren nu och hon sa att jag skulle ge henne gröt varje dag så att hon får i sig järntillskott så jag ska se till att göra det nu och sen burkmat på eftermiddagen, iaf tills hon blir bättre på att äta fast föda.
med syskon så verkar det alltså som att ni tycker det är ganska skönt att ha ett par år emellan så den äldste är lite mer självgående? det finns nog för o nackdelar med tätt emellan eller att vänta, men två år känns rätt lagom just nu faktiskt.
imorgon är det jobb igen för mig och josephine ska vara hos svärmor på dagen, lyllo er svenskar med lång mammaledighet :)