Inlägg från: Annamamma 83 |Visa alla inlägg
  • Annamamma 83

Aprilmammor 2010

Lilla illa skrev 2010-08-06 06:57:05 följande:
    halare en en Overall( finladssvenska)
    AhaSkrattande aldrig hört!

Barnen verkar smittat sin mor, vaknade med igentäppt näsa! tråkigt!

tappa hår vill ja knappt prata om, här är de skandal! jag har snart inget kvar, får nog göra transplation snart alternativt perukSkrattande
    De gör ju reklam för något på tv man ska äta, kanske borde testa de!
  • Annamamma 83
    helene306 skrev 2010-08-06 13:26:39 följande:
    Hoppla hej ... avundas dig inte Tur att han kom hem men han kunde ju komma hem lagom till bajsincidenten.
    haha, var mer som ett utrop -stefan kom hem! han jobbar!
    Skickade från mob, blir lite dumt när man skriver då
  • Annamamma 83

Haha, ja de lugna ner sig, när den ene somnat kl 21Skrattande
    Vilhelm bet Jonathan i fingret så de gick hål, vilket jädrans unge!
    Jag tog en paus på eftermiddagen o målade klart soffan på altanen. tog med en cd o satte på o vägra höra livet där inne. De gjorde faktiskt nytta, kändes som ja hann ladda lite batterier då.
    (pappa va givetvis inne hos barnen)

Min förkylning verkar redan gett sig igen, gött, har inte tid med de nu när sambon har semester igen.

Vad gör alla ni andra???

• Annamamma 83

Är de någon annan som ger bara ersättning?
    Bör nog höja Algots mat nu.
    Han äter typ bara 5 mål nu, för han äter aldrig på natten.
    Men han spyr ju redan massor o verkar rätt nöjd.
    Men han äter bara 165ml o de känns lite nu.
    Får åka o köpa en stor flaksa nu!

• Annamamma 83
    Madde01 skrev 2010-08-07 21:24:48 följande:
    Jag har börjat med smakisar, började när Julius blev 4månader.. Men då åt han knappt en smakportion med gröt efter förpackningens beskrivning, då åt han bara typ 3 skedar på förmiddagen o sedan har han ätit lite fruktpuréer och försöker även med grönsakspuréer men det går inte hem.. Så ska testa göra nått själv hemma, så får vi se om det går bättre..
    Men som sagt börja bara med typ 2tsk om dagen elr nått. Sedan får man väl gå frammåt när man känner att barnet är redo..
    Ett tips madde!
    Skippa fruktpure helt innan han fått smak på grönsakspure.
    Frukten är så mkt sötare o godare, o då överklassar det tex potatispuren stort. Då blir de lätt att du jobbar i uppförsbacke....
    elinakarlsson skrev 2010-08-07 20:23:49 följande:
    Helene: Nu är detta vårt första barn, men jag blir också sentimental när alla i vår närhet pratar om annan mat och det känns nästan som om de vill börja mata Tuwa nu. Men självklart är det säkert jag som överreagerar. Men tanken är väl att börja med smakportioner vid 4 månader. När man prata om smakportioner så brukar man väl bara ge dem det en gång per dag eller hur fungerar det? Och bara någon tesked va? Jag vill ju försöka amma mer än 6 månader så vill ju inte att hon får allt för stort sug på annan mat. Hur gör/har ni andra gjort?
    Efter 6 mån bör de väl dock ha annat än bara bröstmjölk? Troligtvis kommer inte Tuwa föredra gröt framför bröstet, eftersom bröstet är en gosig trygghet också. Tror de är mer tvärtom. De flesta som helammat rätt länge brukar väl ha svårt o få dom o sluta istället. Du kan ju delamma!
  • Annamamma 83
    Madde01 skrev 2010-08-08 12:47:06 följande:
    Anna - Jo vi har testat det också, men det funkar helt enkelt inte.. Han vill inte ha grönsakspuré Tungan ute Men det kommer väl det med
    Hihi, han är redan envisSkrattande
    Min äldsta var en fantast i söta saker redan från början och ja börja med både fruktpure o grönsakspure samtidigt. Så med andra barnet gav ja inte någon fruktpure alls förän han verkligen åt grönsakspuren. Då visste han inte hur de "goda" smakar =) kommer köra så denna gång med!
    Ain skrev 2010-08-08 14:50:36 följande:

hmm, vi kommer nog börja med lite gröt när Benjamin fyllt 5 manader. Sedan kanske vi börjar med smakportionerna när han nästan är 6 manader. Jag räknar med att amma tills han börjar bli 8-9manader (eller längre om han vill). Men det beror ocksa lite pa när han far tänder, om han bits osv. och hur länge han är intresserad. Dottern slutade vara speciellt intresserad av att amma da hon blev  9 manader, da var det lätt att byta till annan mjölk (i Schweiz finns det inte välling som hos oss, utan steg 1, 2 och 3 mjölk... dvs när de helammas, delammas och fran 12man - 3 ar).

Jaha, så de finns ingen välling där, Ok! Skönt att amningen funkar bra då!

Har idag gjort bort mig lite! Har lovat o hänga med ett par tjejer o springa! Hur fan kan ja va så dum? Jag har inte sprungit en meter i hela mitt liv o dessa tjejer är nog rätt vana. Vi ska bara runt en 2km runda, MEN jag kommer DÖ av 2 minuters jogging kan ja lova, jag har ingen som helst kondition o 15 kg extra o bära på. Nu kan ja ju inte heller med o dra mig ur. Ja är så jädra knäpp alltså!
  • Annamamma 83
    Ain skrev 2010-08-09 00:12:34 följande:
    hmm, kanske uttryckte mig lite oklart, med "helammas" menade jag mjölk istället för när man helammas, sedan mjölk fran ung. 6manader (da man delammas) och sedan fran 12 manader. I Sverige börjar man väl ofta med välling da man slutat amma?

Det kanske verkade som att det inte finns nagot alternativ till att amma
    Man ger ju ersättning. Dvs modersmjölkersättning. Kommer ej ihåg när man börjar ge riktig välling. Om de är vig 6 mån eller????
    Madde01 skrev 2010-08-08 19:49:52 följande:
    Anna- Okej ,men åt han grönsakspuréerna också? :) Nej nästa ska inte få nå fruktpuré samtidigt sen Tungan ute Fast man lär sig väl av sina misstag.. haha .. äsch, han börjar väl äta grönsakerna sen ..
    Son nr 1, vägrade grönsaks länge, eller åt bara lite grann av sånt. Gröt funka, men helst med fruktpure påTungan ute
    Jag gav han även sån där fruktdryck man kan köpa från 4 mån. Detta resulterade i att han fortfarande vägrar vatten! Så något annat än vatten kommer ja inte erbjuda på jättelänge. Känns som jag tänker hela tiden: Denna gång ska ja inte göra som dåSkrattande
  • Annamamma 83
    Ain skrev 2010-08-09 16:12:55 följande:
    Jo, saklart ger man inte välling fran de är nyfödda Jag menade vid 6 manader. Här har man helt enkelt ersättning fram till ett ar. Och sedan en specialmjölk fram till de är 3 ar (mer järn bla). Hade varit bra med välling tycker jag. Det mättar mer än bara mjölk.
    Ok! Intressant o läsa hur de är i andra länder tycker jag. Men är mjölken i pulverform som vår ersättning eller är den klar i tetrapack?
    Hur är det med föräldraledighet hos er?
    O hur är det med arbetstider sen när ni börjar jobba?
    Ja minns när jag var på Kreta, där jobbade en svensk tjej i baren på hotellet. Hon bodde numer på Kreta,var gift och hade barn. Hon jobbade 7 dagar i veckan, rätt långa pass. Barnen var på dagis sen hos farmor.
    Då insåg man att man är ganska bortskämd här ändå...
  • Annamamma 83
    Helene
    Gör som DU vill, inte vad bvc vill, de är inte där på nattenFlört
    Jag har sån tur denna gång när Algot inte äter på natten. men de äldre grabbarna gjorde de läääänge!
    Den stora vakna flera ggr per natt o de enda som fick han o somna  var nappflaskan, han vägra napp. Då önskade ja så att de funkat o amma han! tror inte heller gröt gör under, hon är förmmodligen snuttesugen o snuttar nog mer än äter....
    Vi har Algot fortfarande emellan oss,men han ligger ju i liggdelen.  varför,jo ren bekvämlighet o ha nära när nappen åker urSkrattande

Vi var på vårdcentralen med Algot idag. ville bara kolla hans rossel för säkerhetsskull. de berodde på slem o satt ej på lungor, som jag trodde tur det. MEN
    den kvinnliga läkaren frågar vad han äter o jag säger ersättning.
    När vi ska gå säger hon åt mig att de hade varit bättre om jag ammat mitt barn, för då hade han fått ett bra immunförsvar! TACK TACK! De var precis de ja ville ha på mitt samvete.
    KÄRRING!Demon
Svar på tråden Aprilmammor 2010