• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

HäxanSurtant3 skrev 2010-10-10 23:21:28 följande:
    min son blir 3 i januari nästa år ....Japp full rulle är bara förnamnet.. .
    Så då började du plugga innan sonen föddes?

Prickelina: Jag har ingen förståelse för de män som gör så. Dvs om de är varannan helgare pappor... varför festa just den helgen?

170607: Vad trist med karln. Jag vet känslan. Av de killar jag har datat så har det alltid varit jag som dragit mig ur! Har helt enkelt inte känt någon attraktion alls. Tror att jag har gått på dates med en 10 st på 3 år. Och med risk att låta som om man tror att man är all that... så har de flesta varit jätte på och intresserade. Förrutom EN kille. Så typiskt, den ende jag kände mig attraherad av, ja då verkade det inte vara mutual . Vi hann bara gå på 3 datar men jag hade också glömt den där pirriga känslan och så satte man ju på en gammal Usher sång att dagdrömma till . Men sen kom jag ju på hur skönt det är att vara singel och no drama! De där veckorna då vi datade och pratade påtelefon och sedan när det rann ut i sanden... jisses vad onödig tankeverksamhet som gick åt. Och den där jobbiga förväntan när mobben plingar till för inkommande sms... och så blev man så besviken när det typ bara var mormor. Hehe.

Nu är det väl inte långt kvar tills du får lite välbehövligt ledigt va!? Jag tror dessutom att du kommer tycka att plugga på högskolan är mindre stressigt än ditt maratonkomvux-plugg! Tänk, det är ju bara 3 mån kvar innan vi kan ta pluggfikor på campus . Och jag ser så framemot att dra igång vår föräldrastudentförening. Har ju inte hunnit ta tag i det nu när jag pluggar 2 kurser. Appropå kurserna så är jag så lycklig för läraren plockade bort en uppsats som skulle varit klar nästa vecka! Tror hon insåg att hon hade went overboard där. 5 veckors kurs, 3 uppsatser och ett grupparbete?! Som tur är är det bara drygt 2 veckor kvar av mitt dubbelplugg! Börjar få dåligt samvete för jag är så trött och har inte haft så mkt tid över till sonen som vi brukar ha . Idag skulle vi rita efter middagen framför Bolibompa, men det slutade att jag somnade på soffan och vaknar av att han hoppar på mig. När vi nattar så har jag också kommit på mig själv med att försöka få hnom att välja de korta böckerna så att nattnngen ska gå fortare och han somna så att jag kan läsa. Usch. Men som tur är är det snart över, då ska jag se till att vi spenderar riktig quality time, min pussgroda och jag!
  • nycsthlm
    Rosahjärta skrev 2010-10-12 10:13:12 följande:
    Av eran erfarenhet . I vilken ålder på barnet är det bäst för en som ensamföräldrer att börja studera ? :)
    Jag började plugga när min lilla kille var 3. Yngre hade funkat det med. Jag jobbade heltid from sonen var 1 och DET var vidrigt. Hellre hade jag pluggat och haft mer flexibel tid då han var så liten. Går du i pluggartankar eller?
  • nycsthlm
    mojsan79 skrev 2010-10-13 09:46:04 följande:
    Hej på er!

Efter en period med mängder av plugg är det äntligen lite lugnt här, det är så skööönt att få vara ute i det vackra vädret utan dåligt samvete för det.
    Nu har jag bara ett PM som ska in på fredag, och vilket PM sen då! Det ska ta upp teorier som kan förklara fördomsfullhet och rasism och vilka teorier som kan förklara detsamma i Sverige idag......på två sidor allt som allt! Inga onödiga utlägg här inte *hehe*

Hur går det för er alla, har ni mycket nu? Vi rivstartade men nu verkar det som det har lugnat ner sig lite, förhoppningsvis.
    Haha. PRECIS samma uppgift hade jag. 2 sidor single spaced analys om begreppet etnicitet, hur man definierar det, hur det definieras i svenska kontextet jämfört med ett annat land, hur etnicitet kan fungera som en suclusive mechanism och hur det kan fungera som inkluderande. Phew... att få ned det på 2 sidor var inte lätt. Kändes som man behövde flera sifor på det. Sedan skulle även en definition på diskrimination in, men det missade jag så jag lär inte få full pott på denna uppgift!
    Nifelheim skrev 2010-10-13 08:40:09 följande:
    Jag får så vansinnigt dåligt samvete gentemot gruppen för att jag inte kan vara där och delta även om jag gör "min del" hemifrån och på det så blir jag vansinnigt stressad över allt jag missar och hur jag ska kunna ta igen det.
    Ja se de små liven prickar alltid de helt omöjliga datumen. Eller så är det dagis. Den 29e denna månad är dagis stängt för planeringsdag. Och den 29e kl 23.59 är deadline för en hemtenta. Dvs den dag då jag alltid sitter som en tok 24/7 har jag ingen barntillsyn
    Är det inga i din grupp som har barn? Jag brukar också ha dålit samvete för dessa grupparbeten. Så nu går jag out strong i början och på första gruppmötet säger jag som det är: jag kan inte hålla på och vara på msn på kvällar med grupparbete. Och helgerna går bort, så inget jobb fre-mån. VAB= inget blir gjort alls. En gång hamnade jag i en grupp som inte verkade förstå hur det är är med att plugga med barn, och då pratade jag med läraren som gav mig en individuell uppgift.

Hoppas han kryar på sig snart! Och grannen, hehe... han får se det som en förberedelse för framtiden att byta blöjor !
  • nycsthlm
    Rosahjärta skrev 2010-10-13 10:20:45 följande:
    okej :) . Kan förstå det .. kanske bättre att plugga eller bara vara mammaledig då ..
    Ja det gör jag . Gick aldrig färdigt gymnasiet .Jag hoppade av p.g.a personliga skäl ,. sen vipps var det var så blev jag gravid . Så har hållt studierna på lågvarv nu för att ja heller inte ritkigt är säker på än vad ja skulel vilja hoppa in i :) . Mitt föhållande med pappan funkar inte alls . Graviditeten var inte heller direkt planerade men ja bestämde mig ändå för att inte göra abort . Så ja ska snart flytta . Så kommer bli ensamstående sen .
    Grattis till graviditeten . Och du kommer klara det här galant! Om du vill studera så kan du ju alltid börja med att läsa på distans på deltid. Då kan ju sonen gå deltid på dagis i början. Min son började dagis när han var 15 mån. Tror att de får börja from de är 12 mån.
  • nycsthlm
    mojsan79 skrev 2010-10-14 11:55:17 följande:
    En fråga till er alla.
    Hur ofta får ni ha kurslitteraturen med på tentorna? Näste tenta är så för mig, det blir den andra salstentan det är så på och första var det juridik så lagboken var man ju tvungen att ha med. Tycker det är lite knepigt, varför inte ha en hemtenta då liksom?!

Hitills har jag bara haft hemtentor (och hoppas att det skall förbli så !). Känns ju som att det skulle vara ett enklare upplägg med hemtenta, i alla fall om tentan är "uppsatsaktig".

Igår demolerades min 3dje mobil på 2 år. Gissa vem den skyldiga var??? Första gången det skedde la sonen min mobil i ett badkar fullt med vatten. Andra gången var mitt fel eftersom jag somnade bredvid honom när han skulle sova middag. Och jag hade mobilen i handen, och då kissade han på sig och kaput med mobilen. Igår vad det dags igen (att jag aldrig lär mig att 4 åringar är klåfingriga och därmed gömmer telefonen). Då hade han ner den på badrumsgolvet precis i samma sekund som tvättmaskinen tömde ut vattnet på den. Så nu blir det antingen till att Tradera en mob, eller hoppa på den där student Iphone dealen.

• nycsthlm
    takida skrev 2010-10-14 21:23:45 följande:
    Hur lång tid ska det max gå innan man får svaret på en tenta/inlämninguppgift?
    Tror att du ska ha det inom 3 veckor. I alla fall tror jag att det är så att man ska ha ett betyg satt inom den tiden efter sista tentan.
    yoshimi skrev 2010-10-14 16:49:03 följande:

Hej på er, här är det fullt upp.
    Var bortrest hela helgen och lyckades bli toksjuk, så två dagar denna veckan har
    jag fått vara hemma.
    Typiskt nog när jag har praktik och den "får" man inte missa och den vill jag ju inte missa heller.
    Fast det går desto bättre när jag är på plats, fick kommentaren:
    "Kan inte du vara här jämt" av min handledare.

Mannen har jag inte hunnit med att träffa, skulle setts idag men jag är ju som sagt sjuk...

Kul att både du trivs och att de gillar at ha dig här. Jag önskar att jag hade styrt upp ngn slags praktik, för det är ju en sån bra kontakt med arbetslivet. Hur länge var det du skulle vara på praktik där?

Själv ligger en förkylning och lurar runt hörnet här känns det som. Få se om man klarar sig, idag har vi data lab i min statistikklas och det kan bara inte missas, så jag pallrar mig dit.

Trevlig helg på er alla!
  • nycsthlm
    yoshimi skrev 2010-10-16 08:59:08 följande:
    nycsthlm: Vi är ute på praktik en gång i månaden i snitt, allt från tre dagar till två veckor åt gången.
    Har varit på samma plats sen VT och nu har jag blivit erbjuden att hoppa in som vikarie där också.
    Det är ju toppen. Bättre extraknäck finns ju inte!!!

SoFo89: är det till sommaren du ska vara klar? Kommer du i så fall söka direkt till högskolan för HT2011.

Takida: GRATTIS ! Alltså det finns ju inget bättre för motivationen än att få bra resultat. En "god cirkel" mao. Haha. Ett bra betyg och man blir peppad och får självförtronde att fortsätta prestera bra. Jag fick också VG på min analys jag skrev för min sociologiklass om etniska relationer. Jag trodde verkligen bara på G eller under tom. Så nu känns det lite enklare att sätta igång med tentauppsatsen i det ämnet. Pheeew, nu är det bara 10 dagar kvar av dubbelpluggeriet.  När ska din tenta vara inne? Lycka till nu, se till att knipa det där VG:et!!!
  • nycsthlm
    ladyeliza skrev 2010-10-20 21:03:49 följande:
    hejsan!  jag är en mamma som pluggar och ensamstående. min dotter har gått på dagis sen hon var 11 månader, var tvungen att börja plugga då
    Hallå Ladyeliza och välkommen! Hur gammal är din dotter nu och vad pluggar du?
    prickelina skrev 2010-10-19 21:40:28 följande:
    Har ni andra jullov eller går er termin oxå till januari?
    Här blir det inget jullov. Visst är det skunt att terminen sträcker sig till januari. Förra julen så hade jag värsta inlämningsuppgiften som skulle vara inne första dan skolan började fter jul. En gruppuppgift till det!  Det var den julefriden .

När fyller ni Prickelina? Jag fyller den 25e och i somras hade jag och en kompis som bor i Göteborg bokat nästa helg för lite firandes (hon fyller också år nu i dagarna). Planeringen skedde innan terminen börjat  och hon köpte tågbiljett i somras. Nu visar det ju sig att jag en tentauppsats som ska vara inne på måndan efter vår "partyhelg". Så det blir till att försöka bli klar med skiten 3 dagar innan deadline! Ngt sådant har aldrig skett. En gång lyckades jag få in en tenta 5h innan deadline och jisses vad duktig jag kände mig då!
  • nycsthlm

Godmorgon.

SNÖ? Usch.

Så var det helg och jag behöver ju plugga. Hur brukar ni andra göra på helger? Plugga på kvällarna eller skaffa barnvakt? Jag ska försöka ny taktik på söndag. Åka T-bana . Min pöjk är helt besatt av tåg (och fordon i alla dess former). Han är så koncetnrerad på resan och titta ut genom fönstret så jag tror minsann jag kan lyckas läsa lite. Ska ta längsta linjen tur och retur då haha .

• nycsthlm

ojojoj. Nu har jag kört fast. 7 sidor skrivna av 15. Och min inspiration har sprungit och gömt sig:(. Hur går det för er andra?

Takida: tur att du har fått så bra lärare! Betyder ju så oerhört mkt.

Prickelina: haha. Vad coolt att ni nästan fick samma födelsedag! Var det nära ens? Dvs fanns det risk att han skulle komma innan tolvslaget så att ni fick samma födelsedag?
    Hoppas vi får en bra party weekend och att alla tentor är avklarade !

Svar på tråden Studerande singelföräldrar