• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

summertime123 skrev 2011-01-15 20:21:03 följande:
    Yes!! Bara en dag kvar sen är det slut på 10 veckors semestern haha skulle du komma dit tidigare på mån lr ska vi ta det en annan dag? Påminn mig om att ta m J's bakugan box!!!

Hoppas du får en massa gjort ikväll!!
    Vi får styra upp för student föräldraföreningen sen .

Jag kan inte koncentrera mig innan denna tenta är inne vilket är på fredag.

Är det någon förresten som har erfarenhet av att konstruera egen webenkät? Jag måste hitta webenkätverktyg? Helst gratis, eller åtminstone relativt billigt!
  • nycsthlm
    Dinaah skrev 2011-01-22 22:46:08 följande:
    Kikade runt lite här inne innan jag började plugga, då när jag hade paniiik o tänkte att "det kommer aldrig funka". Men så kom jag in här o jag tänkte att "funkar det för dom, måste det f*n i mig funka för mig också!".

Har precis börjat en kurs i kriminologi på universitetet, mest bara för att utbildningen jag ville gå inte börjar förrän i höst. Började den här veckan men känner redan att det kommer gå bra det här. eller, jag hoppas det i alla fall. Får väl se vad jag säger när Lovely tajmar in o blir sjuk vid ett väldigt opassande tillfälle.

I alla fall, jag är 24 år och bor i sthlm. Är ensamstående med min lilla dotter på 1 1/2 år:)

Vad kul att vi kunde inspirera lite här! Jag tycker det är helt optimalt att plugga när barnen är små. Vart pluggar du? Läser du på heltid?

• nycsthlm
    Dinaah skrev 2011-01-23 20:26:06 följande:

Haha ja det är bara att suga åt er äran:) Min plan från allra första början var att börja plugga när Lovely typ skylle vara fyra-fem år, för då kan man säga "Lovely, nu ska mamma plugga så kan du titta på en film", typ. Sen kom jag på att, nej så skulle nog inte fallet vara haha. Ingen idé att vänta. Antar att ni som har barn som är lite äldre också väntar till de sover och inte pluggar när de har full rulle omkring er?

Jag pluggar på Stockholms universitet och yes det är på heltid. Känns väldigt bra än så länge. När jag jobbade slutade jag halv fem eller fem, vilket innebar att jag hämtade Lovely på dagis antingen halv sex eller sex. Inte så värst ultimat. Men nu, man har ju värsta friheten när man pluggar! Mycket bättre än att jobba då ens tider styrs av nån annan:)

Jag bor själv med min dotter, hennes pappa har henne (än så länge) en gång i veckan. Deras umgänge har typ precis börjat men ska väl bli en typisk varannan-helg sen antar jag.

Haha bara langar upp en massa fakta här:)

Hur går det för er alla andra? Har ni nåt speciellt man ska tänka på som ensamstående som pluggar? Haha vet inte vad det skulle vara men bara nåt allmänt tips sådär:)

Kul! Tror vi är 3 st här som pluggar på SU.

Jag jobbade också till 17 när jobbade och fullkomligen RUSADE till dagis för de stänger 17.30. Jag är så tacksam att jag fick den här chansen att plugga när sonen är liten så vi har fårr så mkt flextid.

Kriminologi är ju jätteintressant. Kommer du läsa någon sociologi? Jag skulle så gärna vilja ta en masterkurs i sociologi nu till våren "sociology of crime and punishment" heter den. Tror tyvärr inte att jag kommer hinna eftersom jag ska skriva masteruppsatsen nu under våren. Om du får chansen alt om det ingår i ditt program så kan jag tipsa om samma kurs på grundnivå. Läraren heter Vanessa Barker och är otroligt bra. Hon är amerikan och jag har ju pluggat i USA så jag saknar deras sätt att lära ut. Det är mkt focus på diversity och etnicitet.

Jag och 170607 planerar att starta upp en studentförening för föräldrar på SU. Man behöver vara 5st som startar upp och sitter i styrelsen, så du får gärna haka på . Förrutom att det nog kan bli kul och lärorikt kommer det nog se riktigt finfint ut på det framtida CV:et .

Själv är jag helt själv med sonen då hans pappa bor i USA.
  • nycsthlm

Vad kul att vi är ett steg närmare studentförening nu . Nu behövs bara 2 pers till så är vi 5!

Jag läser sociologisk demografi på masternivå. Master är det man läsar efter kandidatexamen och de är ytterligare 120p (ja för de som känner sig hugade dvs ). Vart ligger din institution? Jag vet att det var en tjej som läste en master i kriminologi som tog kurser på min institution. Bla så finns den där sociology of crime and punishment som sommarkurs på grundnivå vilket är ett bra tips för att fixa sommaren med lite csn.

Jag är svensk, född och uppväxen här, men min pappa var amerikan och jag bodde i USA i ca 10 år. 3 år i LA och 7 NY (därav mitt nick ). Jag har syrran och mamma här i Sthlm. Mamma har jag jätte mkt hjälp av. Hur är det själv? Har du mkt hjälp av släkt?

vad fint namn dottern din har. Är pappan nigerian? Nigerians brukar gilla sådana namn. Och så amerikaner så klart .

Appropå att plugga när sonen är hemma så är det stört omöjligt. Trots att han är 4. Så jag försöker plugga så mkt som möjligt om dagarna. Och runt tenta-tajm så blir det ju så klart endel kvällsplugg.

• nycsthlm
    Dinaah skrev 2011-01-24 21:49:08 följande:
    Min institution ligger i det "stora blåa huset".
    HAHAHA! Där ser du 17 06 07!!! BLÅ! De är BLÅ!!!

Vi har haft en intern liten tvist om det där om husens färg. Jag har blivit utskrattad eftersom 17 06 07 (och min egna avkomma) påstår att de är gröna.

Min institution ligger också där i de BLÅ ( ) husen! I B huset.
  • nycsthlm
    Jesssssiicca skrev 2011-01-25 20:13:32 följande:
    Hej hej!
    Jag spontan kika in här och tänkte att någon här borde säker kunna svar på min fråga.
    För det är såhär att jag har tänkt att börja plugga nu till hösten,och ett vagt minne säger mig att man kan söka något "extra" just för att man har barn och är separerad etc?
    Sen var jag inne på csn hemsida för att se över hur mycket på ett ungefär man minst måste betala tillbaka varje månad efter utbildningen om man tar fullt lån på heltid.För det måste väl finast något mini belopp?

Jätte tacksam för svar :)

/Jessica 
    Tror inte det finns något "extra" studiemedel för singelföräldrar. Man får 500 spänn mer i studiebidrag om man är vårdnadshavare av ett barn. Man fyller bara i om man har barn och personnumret på barnet i csn-ansökan.

Hm? Intressant. Så de föräldrar som är sambos och studerar får alltså ut lika mkt som singelföräldrar? Känns ju som det borde justeras lite.
  • nycsthlm
    MrC skrev 2011-02-07 16:12:10 följande:
    Jag har tenta den 16'e och har ingen barnvakt. Får man ta med en 5-åring till tentan?
    Tentan är bara 1 timma och hon klarar av att sitta still och rita i 1 timma utan problem.
    Borde väl gå?
    Jag tycker som Kristinah att det bästa vore om ngn kunde passa henne i cafét eller så. Jag tror nog att de flesta institutioner skulle gå med på att hon satt tyst med på tentan. I alla fall tror jag att min institution inte skulle ha nt emot det.

Lycka till nu . Vad är det du pluggar?
    SoFo89 skrev 2011-02-07 19:13:28 följande:
    Närå, vi sitter bara och tokpluggar alla
    Nej usch, längtar till våren och sommaren nu, slippa underställ, overaller och gud vet vad! På tal om det så lyckades jag knipa åt mig ett par skalbyxor på pop´s rea till dottern. Oturligt nog fanns det inga jackor kvar så funderar på vad jag ska köra på iår, kanske något annat än pop för en gångs skull? Någon som prövat molos skaljackor?
    Jag anade väl det. Att du satt begraven med näsan i en bok .
    Avis att du gjort sånt kap. Hur många procent rea lyckades du norpa åt dig skalbyxorna på? När jag var förbi Pops rea (Liljeholmen) så fanns det bara små storlekar kvar i alla kläder. Eller, små och små. I alla fall för små för min son. Vilka storlekar drar allas ungar förresten? Min har 122 nu, men i Pop kläder som är relativt stora kan han nog ha 116. Jag lyckades däremot skicka mormor till Pop i Gallerian förra helgen för att lägga vantarna på 2 par gummstövlar för 70 pix st. Ett par i strl 31 och ett par i 32. Kap!
  • nycsthlm
    Wry skrev 2011-02-11 20:49:54 följande:
    Hej!

Kombinerar också studier med singelföräldralivet. Har en liten en på 1,5 år och går en påbyggnadsutbildning till lärare på Södertörns Högskola. Läser så mycket jag hinner mellan hämtning och lämning...
    Hej Hej Wry!

Jag behöver lite cash så jag ska sälja en bok eller 2. Är det någon som har tips på bra ställe där man kan annonsera gratis där studerande brukar köpa böcker?
Svar på tråden Studerande singelföräldrar