• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

nycsthlm skrev 2011-02-13 18:27:39 följande:
    Hej Hej Wry!

Jag behöver lite cash så jag ska sälja en bok eller 2. Är det någon som har tips på bra ställe där man kan annonsera gratis där studerande brukar köpa böcker?
    Ja fy på sig nu får hotta upp tråden

Jag hittade denna sida: http://www.kurslitteratur.se/ 
    Boken jag nu ska sälja är en annan en den ni ska ha. Det är en bok som vi hade för en sociology of ethnic relations. Tyckte först att den prydde min bokhylla så fint (made it look intellectual ), men insett att jag varken gillade den eller kommer läsa den igen.

Appropå den som ni ska ha nästa vecka; har du köpt den redan eller fixat på bibliotek? Den gick loss på en 400 och är som sagt splirrans. Vad är ett själigt pris då? Ibland blir jag helt förskräckt vad folk vill ha för begagnade böcker! Typ ny kostar 300 på Adlibris eller Bokus och så vill man ha 275!?
  • nycsthlm
    nycsthlm skrev 2011-02-13 19:03:11 följande:
    Ja fy på sig nu får hotta upp tråden

Jag hittade denna sida: www.kurslitteratur.se/ 
    Boken jag nu ska sälja är en annan en den ni ska ha. Det är en bok som vi hade för en sociology of ethnic relations. Tyckte först att den prydde min bokhylla så fint (made it look intellectual ), men insett att jag varken gillade den eller kommer läsa den igen.

Appropå den som ni ska ha nästa vecka; har du köpt den redan eller fixat på bibliotek? Den gick loss på en 400 och är som sagt splirrans. Vad är ett själigt pris då? Ibland blir jag helt förskräckt vad folk vill ha för begagnade böcker! Typ ny kostar 300 på Adlibris eller Bokus och så vill man ha 275!?
    Nice. 300 då. Den är splirrans. Jag droppade ju den kursen. Jag kan ses på SU lite när som. Tror ons, tors eller fre. Och så nästa mån så klart.

Redo för första tentan 170607?
  • nycsthlm
    kristinah skrev 2011-02-13 22:29:25 följande:
    sitter med första feber-VAB-dagen imorrn, - vad är det man ska komma ihåg att göra nu? Ska man anmäla att man är hemma till csn/fk - eller är det bara när man själv blir sjuk?
    Jag fattar aldrig vilken blankett på CSNs hemsida man ska skriva ut så jag brukar alltid ringa och anmäla VAB så skickar de hem relevanta papper.

Krya på er nu!
  • nycsthlm
    Cajsa 01 skrev 2011-02-15 09:49:05 följande:
    Hej!

Jag ska ha barn i slutet av april och blev nyss lämnad av min pojkvän.

Jag hade precis börjat min drömutbildning när jag blev gravid och jag ska verkligen gå klart! (hoppas jag) Jag å pappan är inte osams....än och han får ta sin del av pappaledigheten som planerat, hur det nu ska fungera....

Men skulle vara intressant å höra era historier....
    Ngra peppande ord eller hjälp på vägen, hur gamla är era barn?
    Bor i sthlms området.

Ha de bra
    Trist med break up i graviditeten.

Hur lång är din utbildning? När kommer bebbe? Min son är 4.5 år. Precis som i ditt fall tog det slut under graviditeten. Jag började plugga när sonen var 3 år. Studierna underlätas ju onekligen att knodden går på dagis. Tycker så klart att du ska avsluta din drömutbildning! Hur mkt av föräldraledigheten planerar exet att ta ut? Annars kan du ju börja plugga heltid igen när ditt barn börjar dagis! Lycka till m allt!

• nycsthlm
    MrC skrev 2011-02-15 10:31:09 följande:
    Min dotter är 5 år och det har egentligen inte varit några problem att ha henne med på föreläsningar och även seminarium och gruppövningar. Hon har sysselsatt  sig med en miniPC med barnfilmer och målarbok+pennor/kritor. Jag studerar på Stockholms Universitet.
    Kul med ännu en SU:are . Jag känner precis som dig att det är otroligt barnvänligt på svenska högskolor! Min son har hängt med till skolan några gånger, men då för att fixa lite i datasalen (printa etc). Hade med honom på ett grupparbete en gång. Det gör jag helst inte om eftersom han trodde han var the center of attention så ingen fick speciellt mkt gjort .
  • nycsthlm
    kristinah skrev 2011-02-16 22:20:41 följande:

tack för tipset att ringa csn ang VAB

jag fick också glädjande nyheter att jag har ytterligare 20 veckor att hämta ut + ev. 20 till - ska bara skriva ihop en förfrågan om omprövning.

Jag läste nämligen N-basår för många år sen och då tog jag vanligt studiemedel, men nu kan jag omvandla de veckorna till gymansie-nivå-veckor och få ut 40 veckor till för eftergymansial nivå.

WHOHOOO!!!!

GRATTIS ! 20 veckor blir väl en hel termin?
    takida skrev 2011-02-17 19:48:06 följande:
    Nu var det ett tag sen jag var inne och skrev.... Har en härlig vecka framför mig fylld med tenta och seminarie plugg och ett grupparbete. Allt på en gång ska de va. Plus kalas för min lilla goding som fyller år. Ibland är livet allt lovely..:)
    Full rulle mao. Hur mkt fyller sonen (det var väl en son du hade?)?
  • nycsthlm

Hur var kalaset Takida?

Själv sitter man hemma med rastlös liten kille. Detta är andra gången de ringer mig för att han har kräkts. När jag kommer till dagis finner man en superpigg och glad son. Han hade gungat! Han blir jätte lätt åksjuk. Hade tagit mig till biblan i skolan då de ringde. Suck. There goes that day .

• nycsthlm
    Ogräset skrev 2011-02-25 14:39:24 följande:
    Vad länge sedan jag skrev här sist..
    Har varit så fullt upp den här terminen. Läser 150% just nu och har även en resttenta att ta igen under våren, som jag inte klarade förra terminen. Och nu har även föräldraföreningen kommit igång ordentligt. Som jag ensam tar hand om. Så det är många järn i elden..
    Och att min dotter insjuknar i öroninflammation en gång i månaden gör inte saken lättare..

Nu borde jag egentligen sitta och skriva på en B-uppsats.. Men vad gör man väl inte för att skjuta upp det lite till..
    Men gud vad duktig du är! De gånger jag pluggat 150% har jag typ dukat under. Och så föreningen du håller med som grädde på moset. Hur går det m student föräldraföreningen? Har föreningen fått många medlemmar?

Nu måste vi köra igång med en förening på SU 17007!!!
  • nycsthlm
    kristinah skrev 2011-02-28 08:52:08 följande:
    Första dagen med sjukt större barn hemma - jag har lite ångest över att jag missar föreläsningar nu på förmiddan men på eftermiddan måste jag göra ett obligatoriskt praktiskt moment och jag får helt enkelt prioritera det framför föreläsningarna.Har ni haft med barn i skolan annars - om de inte är dundersjuka utan mer hemma på den där feberfria-dagen innan de kan gå tillbaka till skolan.Jag har förövrigt haft sjuka barn nu mina två senaste barnveckor och räknar med att duggan om en vecka blir en omdugga om två veckor...men men, bara jag tar den så...

Dugga? Omdugga? Är det annat ord för omtenta? Jag har tagit med min till skolan om han är pigg feberfri. Nu är han ju inte den bästa universitets kompanionen eftersom han inte låter mamma göra något vettigt alls . Men han har fått följa med när han varit smårosslig och hemma om jag har behöft låna en bok, printa lite artiklar el dyl. Idag fick man lapparna om sommarledigt för sommaren på dagis. Känns ju lite väl avlägset denna gråa isiga dag. Jag har ingen aning om hur sommaren kommer se ut. Hur ska ni andra göra? Jobba? Plugga? Lediga?
  • nycsthlm

Oj det här är en tråd som håller på att dra sin sista suck .

Här är man lite stressad. Ska egentligen skriva på masteruppsatsen men var smart nog att samtidigt ta en redig kvantitativa metoder klass . Som tur är sista inlämningen i maj trots att sista föreläsningstillfället var för ca 1 månad sen.

Måste tipsa er som kommer plugga nästa termin om denna stiftelse för ensamstående studerande kvinnor: http://www.stiftelser.lst.se/StiftWeb/FoundationDetails.aspx?id=1022511

Missade tyvärr deadline som var i november, Jag ringde förvaltaren somsa att det inte var någon åldersgräns och att man ska skriva ett brev och skicka med relevanta bilagor om ens situations.

Är det någon som har koll på hur CSN gör avskrivningen på VAB-dagar? Jag har nu skruvat ner CSN till 50% så att det ska räck terminen ut, men skulle helst vela att de där VAB-dagarna omvandlades direkt till några extraveckor.

Hur går det för alla er andra?

Svar på tråden Studerande singelföräldrar