• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

kristinah skrev 2011-03-13 12:09:11 följande:
    när jag ringde csn så sa de att man ska ha 30 vab-dagar elelr mer, då gör de en prövning på om man får de dagarna tillbaka.
    Men ring och hör med dem, jag kan inte riktigt hur det funkar.

Vad menar du med sista suck? Är det för lite röröelse här inne?
    Jag vill gärna att den fortsätter en stund till denna tråd. eller blir jag ensam i den då?
    Nej det skulle ju vara trist om tråden dog helt . Vi får lämpa på här kristinah.

De har gett så olika besked på CSN om VAB-dagarna. En gång när jag skulle vabba och ringde in sa dom att jag bara skulle skicka in papper om man vabbade mer än 1 vecka. En annan gång sa de att man ska anmäla VAB varje gång man man är hemma med sjukt barn. Det är ju rätt viktigt för oss studerande singelföräldrar! Om man har en riktigt dålig höst men avbytar snuvor finns ju risken att man kommer efter i ngn kurs eller inte hinner ta alla poäng som man behöver. Ska nog skriva ett brev till dom om det, att man bör få räkna bort alla VAB-dagar! Jag känner redan att man har det mkt marigare ställt än barnlösa studerande! De har ju liksom 2 hela dagar till dessutom att studera på-helgen. På onsdag är det planeringsdag på sonens förskola, ska test anmäla VAB då. Eller hur funkar det nu igen med de där planeringsdgarna, får man VAB:a om man jobbar då förskolan är stängd? Eller var det semesterdag som gällde då? Kommer inte håg.
  • nycsthlm

YAY! pratade just med CSN och det var precis somdu sa kristinah, att ALLA VAB-dagar räknas. Dessutom så kan prestationsågrenen lätta lite för sådana som är rädda att inte klara alla poäng. Om man tex har VAB:at 21 dagar under ett år så motsvarade det en hel period tydligen. Dvs man behövde inte uppvisa full poäng. Hur som är jag såååå lättad! Jag skruvade just ned mitt CSN till 50% för att veckorna skulle räcka terminen ut. Nu kan jag gå upp till eta 75% igen . 50% hade det INTE gått runt på. Är på håret nu med 75, det funkar för vi har så billig hyra. Så km ihåg nu alla att anmäla VAB ALLA dagar, även de där halvdagarna då dagis ringer och ber en att hämta en krassig liten en.

Idag är det planeringsdag på min lillkilles dagis, så vi började dagen lek och bad i simhallen. Vi var där 7.30 och det var helt underbart med hela brnbassängen för oss själva! Nu ska vi ut och cykla i vårsolen! Ha en bra dag alla!

• nycsthlm
    Weeiii skrev 2011-03-15 14:18:35 följande:
    Hej!

Tar ett stort kliv in och hoppas att tråden överlever ett tag till. Läser min sista termin nu, sen blir det exjobb så fort jag hittar ett. Har en son som snart blir 2 år.

Har också fått olika svar angående VAB från CSN, vilket har gjort att jag missade alla VAB-dagar i höstas. Fick även info att man kunde anmäla halvdagar men det går inte utan man ska anmäla heldag även om man hunnit lämna barnet men får hämta det igen. Irriterande att de har folk som ger fel svar när man frågar.

Är mitt uppe i tentavecka och borde plugga dygnet runt men dagis har planeringsdag här också så vi har varit på öppna förskolan på förmiddagen och så blir det utelek i solen så fort sonen vaknar  

Välkommen Weeii. Ku att du hittade hit . Vad läser du för något?

Ja det ger en lite olika bud på CSN. Den handläggare jag först pratade med skickade mig till en handläggare som är ansvarig för för försäkringsärenden, som visste vad som gällde.
    Ogräset skrev 2011-03-15 15:16:44 följande:
    Underligt hur förskolorna verkar pricka in samma vecka för planeringsdagarna. Här är det nu på torsdag och på fredag. Som tur är så har jag en lugn period i studierna just nu.
    Någon som har några tips på vad man kan göra en ledig dag, med en 2åring?
    Om det är fint väder så har alltid min lillkille älskat en cykeltur (på min cykel).

På tal om cyklar. Igår pajjade tyvärr däcken på min cykel. Exploderade ! Hahaha. Jag är en sådan amatör! Gick till cykelverkstaden för att låna deras mekaniska pump och då drog jag till som bara den och tänkte att nu jäklar skulle det pumpas så att jag slapp göra det på ett tag. Rullade iväg på stenhårda hjul. Som tur var exploderade de när vi var framme vid vår destination och cykel stod parkerad och inte när vi var i full färd ned för en backe.
  • nycsthlm

170706 och Ogräset: kan ni inte få göra praktik? Min utbildning har ingen obligatorisk praktik, men man kan fixa praktik själv och få det godkänt. Tror det är 15p man kan få. Jag den slöisen har inte fixat det som jag borde. Jag har 2 kursare som praktiserade på FN i New York. Det hade tydlien varit kanon och de fick jättebra referenser som kommer väga tungt sen när de söker jobb. Då kändejag precis som er... att jag loosed out big time där! Och attans vad kul det hade varit att få uppleva lite av min gamla hemstad igen . Sedan var det en annan tjej som fixade praktik på SCB. Min institution fixar inte praktiker men verkar uppmutra och ge poäng om man fixar själv!

• nycsthlm

Ogräset: hade du ngn hookup på kommunen eller ringde du dem själv och erbjöd dig att vara voluntär? Låter ju ett jättebra drag! Hur ofta/hur många timmar lägger du på voluntär jobb?

170707: Har för mig att ingen av de 2 kompisar jag har som gått PAO har praktiserat. Jag vet att en av tjejerna just pratae om det. Hur hon hade önskat att hon hade gjort det! Båda tjejerna har bra jobb i dagsläget, så du behöver nog inte oroa dig alls! Jag tycker du under sista eller näst sista terminen ska satsa på en bra praktikplats. Och då verkligen leta reda på någon praktik som du verkligen kommer ha nytta av, alt ett företag/organisation du vill få in en fot i!
    Vad var det för klass du tog som var så jobbig? Metodkursen? Täckte den både kvant och kval metod? Jag vill ta en kurs i kvalitativa metoder. Tycker jag ser en massa jobb som efterfrågar på kunskaper i båda metoderna.

Hu, jag ryser av tanken på att få ett strikt 8.30-17.00 jobb !! Nu när jag filar på mastersuppsatsen och är drotting över min tid så har jag börjat att få ett väldigt avslappnat förhållande till klockan . Idag missade tyvärr sonen utflykten till biblioteket pga mig. Man skulle lämna klockan 8.45 på dagis, men jag den studentflummarn tror vi är i god tid, tittar på klockan och inser att den är 8.55 när vi slänger oss iväg. Känner mig lite skyldig, för sonen har sett framemot detta besök! Gotta make it up to him nu!

• nycsthlm

Sofo och Weeiii: det verkar gå mördarsnuvor nu. Denna gång verkar sonen har klarat sig men jag har varit krasslig hela förra veckan med rethostan från hell. Har inte kunnat sova pga den.  Hoppas alla mår bättre snart.

Sofo: klaga på du bara! Ibland kommer allt jobbigt på ett bräde . Vad var det för studieresa? Och vilken utbildning vill du komma söka in till? Hur funkar det nu förtiden, söker man med betyg och högskoleprov? Hoppas det ordnar upp sig och att du kanske kommer in på reserv!

170706: LOL. Men du kan ju inte känna dig stressad av att vissa kursare skulle få jobb snabbare än dig. Tänk om några får jobb som inte är så "bra", men de får jobb snabbt. Men så kommer du och landar värsta tjänsten 2 månader senare. Jag börjar känna av det mera... 2 av mina kursare har redan fått rätt bra jobb. Den ene tjejen läste till en magister (jag läser för en master) så hon fixade precis när hon blev klar för ett år sedan. Den andre tjejen fick jobb nu medans hon skriver sin masteruppsats. Själv har jag börjat glutta lite efter jobb. Ligger några poäng efter så jag kommer bli klar till hösten inser jag nu (det var emningen att jag skulle vara klar nu till sommaren).

Kristinah: nästa gång sätter du tentan med en skräll !

• nycsthlm
    Ogräset skrev 2011-04-04 14:21:35 följande:
    17 06 07 & nycsthlm: Utbildningar och seminarium inom entreprenörskap ingår i min utbildning. Så jag blir pumpad full med information på hur man skall kunna ses och uppmärksammas i arbetslivet.
    Nu minns jag inte vad du studerar 17 06 07, men det finns många evenemang som kommunen och/eller universitetet håller i och där de är i stort behov av volontärer som hjälper till. Detta är troligtvis vanligare inom kultursektorn, men jag vet att även andra yrkesinriktningar har liknande.. Jag ska tex läsa psykologi nästa termin och jag vet att de skall hålla en arbetsmarknads-dag inom kort här på universitetet. De sökte volontärer. Och många kända ansikten kommer dit. Sådana tillfällen är utmärkta för att knyta kontakter för framtiden!
    Sedan finns det förstås andra vis att synas på idag. Jag har tex börjat blogga för en tidning, kring att vara en ensamstående, studerande, förälder. Så alltså ingen med en inriktning mot det jag vill jobba med, men den har redan öppnat upp mycket för mig.. Då de även skrev en, relativt, stor artikel om mig i tidningen. Vilket har gett mig uppmärksamhet. Sedan har jag även startat föreningen för föräldrar här på universitetet..
    Så det finns flera vis att visa engagemang på. Som är positiva i en framtida arbetsgivares ögon.
    Wow! Jag är impad! Många bra tips och järn i elden!

170607 nu får vi dra igång med den där föräldraföreningen! Jag började med att emaila kåren i fredags för att se om de kan hjälpa oss skicka email om föreningen så vi kan få ihop 3 pers till till styrelsen. Så bollen har i alla fall satts i (sakta) rullning .
  • nycsthlm
    kristinah skrev 2011-04-04 19:26:10 följande:
    nycsthlm - är det bara SU-folk som kan  vara med i föreningen?
    Jag är lite osäker på hur det fungerar? Finns det kårföreningar som är obundna till universitet? Borde kolla upp det där!  En större förening som spänner sig över flera högskolor låter ju även som ett bra verktyg för att tex verka mot politiken för att uppmärksamma studernade föräldrars situation.

Jag fick svar från SUs studenkår angående hur många man skulle vara. Jag har missuppfattat det lite. Man behövde tydligen bara vara 5 medlemmar all in all. Inte 5 pers i styrelsen

"Styrelsen behöver egentligen bara ha posten ordförande/kontaktperson.
    Om det ska vara två olika eller en person är upp till er. Jag rekomenderar att ni har fler poster.
    T.ex. kassör och en bokningsansvarig för bokning av seminarierum t.ex. Det kommer att bli ett krav senare under terminen, alltså bokningsansvarig.
    Ni behöver ha minst 5 medlemmar i föreningen som är kårmedlemmar.
    Du kan läsa allt du behöver veta på vår webb:
    http://www.sus.su.se/starta-en-ny-forening

Ang att finna flera. Jag skulle kunna hjälpa er med att trycka upp 20-30 st affischer i A3 som ni kan sätta upp på campus.
    Dessutom skulle jag kunna få upp info på vår webbplats med era kontaktuppgifter."
    SoFo89 skrev 2011-04-05 17:47:59 följande:

Jag ska ju söka till läkare men söker vi pil, prov och intervju och då är det högskoleprovet som gäller och just nu ligger det på 1,4. Självklart så hinner de inte räkna med höstens prov när de börjar kalla till intervju för vårterminen som jag hade tänkt söka. Det är nästan så att jag funderar på att söka till sjuksyrra istället och gå där ett halvår för att sen förhoppningsvis komma in på läkarlinjen. Det är det valet jag har eller hitta ett jobb för ett halvår..
    Vad är pil?

Det är rätta takter ! Om du inte nailar det till hösten så kommer du med alla säkerhet in till nästa intag! Coolt, jag beundrar er lite. Läkarlinjen!! har hört att den ju ska vara så attans krävande! Jag var på KI's bibliotek förra terminen för att skriva ut en artickel som inte fanns tillgänglig på SU. Blev glad då det kändes så barnvänligt inne på bibblan. En barnhörna fanns där med lite leksaker och kuddar. Sånt har vi inte på SU. Hehe. Kanske ngt för den framtida studentföreningen att påverka?

Ikväll ska jag träffa en tutor (vad heter det bäst på svenska? läxhjälp?). Jag hittade en kille online som är gästforksare på KI som även lär ut statistik för masterstudenter i statistik. Eftersom man inte kan få sån hjälp via institutionerna så valde jag att fixa det själv. 250 pix tog han för en timma. Men hellre det, så att jag verkligen greppar vad jag håller på med ! Jag riktigt kämpar med denna kvantitiva metod kurs. Den är på masternivå och jag har inte tillräckligt med kunskaper från grundnivå. Har bara tagit en statkurs, så detta är verkligen kämpigt. Hoppas att en one on one med läxhjälpen får det att lossna! När jag pluggade i USA så hade de flesta instituationer "labs"- math lab, computer lab, biology lab etc. När man hade problem kunde man gå dit och boka in en 1h tutoring session (gratis). Labben antällde grad studenter eller doktorander som kunde extra knäcka samtidigt som de hjälpte folk plugga. dessa lab räddade mig flera gånger!
  • nycsthlm
    TheresAlexandra skrev 2011-04-06 19:29:37 följande:
    Hej, har inte läst föregående inlägg kände att de blev lite för mycket att läsa då min dotter är vaken och sjuk här brevid. Vore kul att prata mer er andra om som trådnämnaren säger.

Jag är 21 år och studerar till högstadielärare jag har lite drygt 3½ år kvar. Min dotter är 2 år och som trådstarten nämner är även min dotter expert på det fast främst kursstarterna..
    Hej och välkommen välkommen ! Ja visst är de små liven experter på att pricka in de mest opassande dagarna att bli sjuka.
    kristinah skrev 2011-04-06 19:33:37 följande:
    Det jag missade på intervjun var att KI också är enormt stolta över sin forskning, så jag fick frågan: Hur ställer du dig till forskning?
    Jag svarade: Näe, vet du vad, det är verkligen inget för mig.
    Han svarade: Nu ska du komma ihåg att detta är KI, så nu ställer jag frågan en gång till, hur ställer du dig till forskning?
    Jag svarade: Just nu känns det inte aktuellt, men man vet ju aldrig, det kan ju mycket väl vara så att jag hamnar där under utbildningens gång.
     Han sa: Bra!

Coolhaha

MOHAHAHA! Vad bra att du räddade det hela så snyggt på andra chansen där ! Är det inga här som har funderat på att doktorera? Jag har varit rätt osugen på det. Tror jag i alla fall, fram tills nu. Tanken att ha tradig ekonomi i ännu några år känns inte så lockande. Men det kan ju vara rätt intressant beronde på vad man ska plita ihop för avhandling.

Nu är jag hemma från läxhjälpen. Jisses. Önskade att han hade varit min lärare istället. Han redde ut några begrepp rätt fort som jag för mitt liv inte lyckats få ngn rätsida på när jag gick på föreläsningarna!

• nycsthlm

Hallå alla. Nu var det länge sedan jag kollade in här. Har haft fullt upp med uppsatsen, en 7.5 poängs metodkurs samt en omtenta som jag helst vill bli klar med innan sommarn!

Välkomna alla nya!

september25 skrev 2011-05-04 16:09:53 följande:
    Hej! Jag läser till sjuksköterska - ska börja andra terminen till hösten efter ett års föräldraledighet. Är nervös för hur det ska gå att plugga och ta hand om sonen samtidigt. jag har satt honom i kö till dagis. Någon som har några bra tips att dela med sig av?

Ixis tips är guld värda!
    Kom ihåg att inte vara för "hård" mot dig själv. Jag fick tex ett rätt så medelmåttigt betyg i en kurs förra terminen (D- vilket fortfarande är godkänt). Jag blev först helt deppig då jag annars har rätt bra betyg. Så började jag istället tänka hur jäkla bra jag har varit, som lyckats få gokänt i kursen som var rätt avancerad. Att det inte är så konstigt man kanske inte får A i allt eftersom mina vilkor är helt annorlunda än de barnfria studenterna.

Nicole b: håll ut! De första året på dagis är ett bakterie-inferno! Min son gick knappt en hel vecka innan det var dags för VAB.  Efter det första året ebbar det värsta ut och de blir sjuka mer sällan. Kom ihåg att anmäla allt VAB till CSN så att du kan få tillgodose dig de missade veckorna!

Hur ska alla göra över sommaren? Jag har sökt och kommit in på en 15p distanskurs i statistik.
    Blir det komvux för dig Sofo?

• nycsthlm
    Ogräset skrev 2011-08-22 20:39:55 följande:
    Trots att tråden varit död ett tag. Så måste jag passa på att tipsa;

Flickor! (Då jag enbart sett mammor i tråden hittills )
    Glöm inte att kolla upp vad skolan ni går på har för regler för föräldrar. Många universitet/högskolor idag har en föräldrapolicy där det framgår vilka "krav" man kan sätta på sina föreläsare/sin utbildning.
    Det kan hjälpa avsevärt. Då många institutioner inte håller på dessa regler, fast de egentligen måste..
    Ja denna tråd verkar ha lagt sig ner och dött

Bra tips! Visst är det så att man inte får lägga tentor på helger tex? Har för mig att jag hört något om det.

Hur går det för alla? Själv så står det still m pluggandets. Jag har ju masteruppsatsen kvar. Eller ca halva uppsatsen kvar. Får se när den lyckas bli klar. Jag jobbar heltid nu och jag var ju först hoppfull och trode att jag skulle lyckas plita klart den över helgerna. Har nu insett att det kommer bli svårt att få energin (och motivationen) att räcka till för det!
  • nycsthlm
    kristinah skrev 2011-09-24 00:03:58 följande:
    Halloj, jag undrar om någon vet hur det är med csn. Kan man inte ta 25% och på så sätt sprida de få veckor man ha kvar över en längre tid?
    Jag har hört nu att det skulle vara 50% som är det minsta man får ta...stämmer det verkligen?
    Jag har för mig att 50% är det lägsta. man måste i alla fall hålla sig till "kvartar". Dvs 50% eller 75%. Jag försökte ta ut 60% CSN och det gick ej.

Barnomsorg som studerande är gratis. Kom ihåg att det bara är 75% av studiebidragsdelen som räknas som inkomst! Dvs 2000-ngt i månaden.

Tjejer, jag ska luska reda på de stipendiefonder osm jag fick beviljat medel ur när jag pluggade. Nu när jag inte behöver oroa mig för att slåss om stipeniderna Flört. Jag blev beviljad ca 30,000 under förra läsåret. Ur ca 5 olika fonder. Som studerande singelförälder är man verkligen en av de få grupper som verkligen kan söka stipendier. Man ligger ofta så lågt som runt soc. normen, och de flesta fonder beviljar ej sökande som går på soc.

Jag kollar in i tråden då och då framöver. Tekniskt sett är jag ju fortfarande studerande med min eftersläpande masteruppsats. Jag har jobbat heltid och det är sannerligen svårt att få ork/tid till övers för att plita på den! Nästa vecka kommer jag gå ner lite i tid. Hoppas jag då får lite mer energi att ta tag i det!
  • nycsthlm
    Haven09 skrev 2012-04-11 22:16:54 följande:
    Kan inte fatta att jag har studerat i två år! Shit va tiden går fort:) 
    Hur går det för ni er andra som hängt här ett tag;)  
    Ja jisses vad tiden går. Jag jobbar numera heltid. Är nästintill klar med studierna. Lite kvar på masteruppsatsen. Vet inte när jag kan bli helt klar. Jag hade ju maxat ut mitt CSN så jag var tvungen att hitta jobb illa kvickt. Trivs på jobbet gör jag i alla fall :).
Svar på tråden Studerande singelföräldrar