kristinah skrev 2011-04-04 19:26:10 följande:
nycsthlm - är det bara SU-folk som kan vara med i föreningen?
Jag är lite osäker på hur det fungerar? Finns det kårföreningar som är obundna till universitet? Borde kolla upp det där! En större förening som spänner sig över flera högskolor låter ju även som ett bra verktyg för att tex verka mot politiken för att uppmärksamma studernade föräldrars situation.
Jag fick svar från SUs studenkår angående hur många man skulle vara. Jag har missuppfattat det lite. Man behövde tydligen bara vara 5 medlemmar all in all. Inte 5 pers i styrelsen
"Styrelsen behöver egentligen bara ha posten ordförande/kontaktperson.
Om det ska vara två olika eller en person är upp till er. Jag rekomenderar att ni har fler poster.
T.ex. kassör och en bokningsansvarig för bokning av seminarierum t.ex. Det kommer att bli ett krav senare under terminen, alltså bokningsansvarig.
Ni behöver ha minst 5 medlemmar i föreningen som är kårmedlemmar.
Du kan läsa allt du behöver veta på vår webb:
http://www.sus.su.se/starta-en-ny-forening
Ang att finna flera. Jag skulle kunna hjälpa er med att trycka upp 20-30 st affischer i A3 som ni kan sätta upp på campus.
Dessutom skulle jag kunna få upp info på vår webbplats med era kontaktuppgifter."
SoFo89 skrev 2011-04-05 17:47:59 följande:
Jag ska ju söka till läkare men söker vi pil, prov och intervju och då är det högskoleprovet som gäller och just nu ligger det på 1,4. Självklart så hinner de inte räkna med höstens prov när de börjar kalla till intervju för vårterminen som jag hade tänkt söka. Det är nästan så att jag funderar på att söka till sjuksyrra istället och gå där ett halvår för att sen förhoppningsvis komma in på läkarlinjen. Det är det valet jag har eller hitta ett jobb för ett halvår..
Vad är pil?
Det är rätta takter

! Om du inte nailar det till hösten så kommer du med alla säkerhet in till nästa intag! Coolt, jag beundrar er lite. Läkarlinjen!! har hört att den ju ska vara så attans krävande! Jag var på KI's bibliotek förra terminen för att skriva ut en artickel som inte fanns tillgänglig på SU. Blev glad då det kändes så barnvänligt inne på bibblan. En barnhörna fanns där med lite leksaker och kuddar. Sånt har vi inte på SU. Hehe. Kanske ngt för den framtida studentföreningen att påverka?
Ikväll ska jag träffa en tutor (vad heter det bäst på svenska? läxhjälp?). Jag hittade en kille online som är gästforksare på KI som även lär ut statistik för masterstudenter i statistik. Eftersom man inte kan få sån hjälp via institutionerna så valde jag att fixa det själv. 250 pix tog han för en timma. Men hellre det, så att jag verkligen greppar vad jag håller på med

! Jag riktigt kämpar med denna kvantitiva metod kurs. Den är på masternivå och jag har inte tillräckligt med kunskaper från grundnivå. Har bara tagit en statkurs, så detta är verkligen kämpigt. Hoppas att en one on one med läxhjälpen får det att lossna! När jag pluggade i USA så hade de flesta instituationer "labs"- math lab, computer lab, biology lab etc. När man hade problem kunde man gå dit och boka in en 1h tutoring session (gratis). Labben antällde grad studenter eller doktorander som kunde extra knäcka samtidigt som de hjälpte folk plugga. dessa lab räddade mig flera gånger!