• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Gokväll alla. Nu är jag mkt gladare. Kom just hem från kvällskursen och det var lärare 2 idag. En lärare håller i föreläsningarna och tentorna (det är den läraren som inte kan hålla en röd tråd), en annan håller i datalaborationerna, seminarierna och inlämningsuppgifterna. Den sistnämnde var hur bra som helst, rak och förklarade bra! Så nu känner jag mig mer upplyft. Man ska efter denna kurs i princip kunna konstruera en egen enkät, koda frågorna, samla in data, tolka samt skriva en rapport. Precis det jag behöver inför masteruppsatsen.

17 06 07: jag kanske ska kolla in PoP då. Man får ju så mkt i andrahandsvärde! Blöt igenom en overall har min son aldrig lyckats bli. Inte ens den där riktigt no name billiga extra overallen vi hade förra året. Hehe, han är väl inte ngn skogsmulle som gillar att rumla så mkt ute! Fast å andra sidan kanske han skulle göra det med en PoP eftersom han vet att han är varm och torr . Hur känns det med klasskompisar då? Det är helt rätt att man ska fråga och dskutera under kalsserna! Man ska se till att få ut så mkt som möjligt av klasserna! Jag har upptäckt att det är rätt så vanligt att folk inte vågar fråga då de känner sig "dumma". Det är ju därför man är där på lektionerna, för att man ska få det man inte förstod i litteraturen utrett. Det avspeglar sig rätt så mkt i betygen med har jag märkt, dvs att man är aktiv i klassen.

Haven09: precis som 17 06 07 så kommer pengarna oftast ifrån ngn fonds avkastning. Tex så fick jag från Gålöstiftelsen när jag studerade på undergrad och gymnasienivå (http://www.galostiftelsen.se/index2.php?tab=3). Det är en stiftelse som grundades på 1800-talet av några förmögna herrar som donerade fastigheter och pengar som skulle gå till olika ändamål. Bla för att hjälpa "mindre bemedlade" till högre studier. Nuförtiden är det avkastningen på dessa pengar som delas ut varje år till sökande som uppfyller de vilkor stiftelsen har angett. Så inget skumt där inte .

• nycsthlm
    MammaHela skrev 2010-09-09 21:12:03 följande:
    Hej hej

En till ensamstående stundent här.

Har precis påbörjat termin 3 på lärarprogrammet på KAU. Har 3 barn med. 2 av dem har jag varannan vecka och 1 bor bara hos mig.

En fråga, jag ser att många skriver att morfar (e.dy.) tar ut vab, hur gör ni då? För när jag var sjuk i somras och låg inne på sjukhus så försökte min pojkvän ta ut vab, men det gick inte, för jag som student får inte ta ut tfp och därför får jag inte överlåta vab till honom heller.
    Hejhej MammaHela och välkommen hit . Bra fråga där! Jag vet inte vad som gäller vid VAB. Kan det ha att göra med om man har kvar sin SGI? Appropå SGI så anses ju studier (då man tar ut CSN) som överhoppningsbar tid. Men är det någon som vet hur mkt CSN man måste ta ut? Kan man plugga heltid och ta ut 50% om jag nu skulle ha turen att få värstingstipendiet, och samtidigt behålla sitt SGI? Jag vill ju helst behålla mitt SGI men kommer att ha maxat ut mina veckor ngn gång i början av nästa termin (vågar inte ens tänka på hur mkt mina CSN-räkingar kommer ligga på per månad )!

Men hjälp Sofo89. Förstår din frustration!!! Vad säger de på CSN? Är det problem med något betyg eller poäng från förra terminen? Detta är ju i det slöaste laget må jag säga.
  • nycsthlm

AHAHAHA tack Mojsan för kvällens fniss! Mamma "knarkare". De är ju för underbara ibland! Min son sprang omkring hela sommaren och skrek i skräck "hjälp en räkning en räkning!". Min getingskräck har tyvärr smittat av sig på honom, men han envisades med att kalla dem "räkningar"! Fast helt ute och cyklade var han inte, man känner ju så ibland då inför räkningar!

Spännande med utlandsplanerna! Tycker du ska sikta på det! Och de finns ganska många stiftelser och fonder som hjälper till att finansiera utlandsprojekt (om nu inte SIDA skulle nappa på din utomordentligt värdefulla forskningsinsats).

Hej dio! Kul men änne en sociolog . Jag har en BA i sociologi och läser nu tredje terminen till en master i demografi. Vad för master vill du sikta in dig på? Ibland undrar jag lite om jag inte borde ha slagit mig på en master i utredningssociologi. Men, men demograf är ju vad det blir nu. Rät nöjd med det med, bara man får jobb nu! Vart bor du någonstan?

Idag är jag lite mör efter att sonen har haft sitt första pyjamasparty. Så igår tom i morse agerade jag trebarnsmor. Mkt kul var det, men full rulle må jag lova! Idag var vi och firade en annan av sonens kompisar som fyllde 5. Så ännu mera full rulle! Helt slut är jag. Jag tänkte tidigare iveckan att jag skulle gå ut på konsert i kväll. En gammal hip-hop räv som jag lyssnade på i min glada ungdom har en spelning ikväll. Men energin räcker inte till för något partajjandes för mamman denna helg .

prickelina skrev 2010-09-11 12:19:36 följande:
    Jag läser till gymnasielärare. Önskedrömmen är att jobba på komvux och hjälpa människor som varit i samma situation som jag.
    Haven09 skrev 2010-09-09 20:56:07 följande:Har ni klarat av att spara varje månad till sommaren?
    Jag är så dålig på spara och det har jag varit i all evighet, jag tror inte att det händer något mirakel där.
    Jag kommer inte kunna spara, jag får knappt ihop det sm det är....
     Här blir det inget sparandes heller. I somras levde jag dock upp besparingarna jag hade lyckats skrapa ihop då jag jobbade heltid.
  • nycsthlm

Va?! Vilken uppmuntrande kursansvarig du hade då Mojsan!! Haha. Han lät nästan lite bitter! Ja jag hade en BA i sociologi men fick inga jobb med det. Alls. Däremot tror jag att man hade fått en massa mer jobbchanser om jag hade mer statistik i bagaget. Alla jobb jag ville söka som utredare eller dyl så behövde man mkt mer vana med datahantering och statistik. Så mitt tips är att du försöker läsa alla kurser du kan med statistik för samhällsvetare, SPSS mm. Jag vet att man kan ta en 3 poängs kurs på Karlstad unviversitet i SPSS på distans. Jag ska försöka ta den! Och sen det här med praktik som endel samhällsvetarinriktade program inte är så bra på. Jag tror stenhårt på praktik, dvs om man får ngt ordentligt där man inte bara kokar kaffe!

Jag ser dock mer ljust på framtiden nu i och med alla de där pensionsavgångarna som det snackas om! 40-talister make way for...  MEEEEE!

Yoshimi: jag har hittills mest sökt fonder som vänder sig till ensamstående föräldrar. Som studerande singelmamma tror jag man är målgrupp för många fonder och stiftelser. De flesta fonder vill inte ta över samhällets ansvar, dvs de vill inte funka som ngn utfyllnad till socialbidrag etc. Däremot ska man ju ofta tjäna under 150,000 per år. Och det gör man ju som studerande. Har du sökt i länsstyrelsensdatabas? De har en rätt bra sökmotor där du fyller i stad och tex "ensamstående" eller "studerande".

• nycsthlm

Mojsan: jag flunkade min 15 poängs statistik kurs jag. Haha... så ngn stjärna är jag ej. Jag måste ha statistikklasser anpassade för samhällsvetare har jag förstått. Annars fattar jag inte. Haha.

Usch. Jag är så dålig på att plugga om kvällarna. Fastnade på fejjan och chattade med en gammal kompis istället. Nu känner jag mig onyttig . Och nu måste jag lägga mig, min son vaknar så evinnerligt tidigt. 6 om jag har tur. Godnatt.

• nycsthlm
    SoFo89 skrev 2010-09-14 21:36:17 följande:
    Måste erkänna att jag är aningens avundsjuk på er som pluggar på lite högre nivå än mig. Känns som att jag "inte pluggar på riktigt" än.. Även om det är ett steg på vägen så är jag lite otålig
    Klart man man pluggar på riktigt på alla nivåer! Jag hoppade av gymnasiet så jag fick börja från scratch med komvux etc. Det var ju mera plugg i och med att man var tvungen att läsa en massa ämnen som man inte alls hade lust eller fallenhet att läsa. Jag fick faktiskt aldrig min gymnasiekompetens utan jag kom in på ettt college i L.A. och då fasiken br¨kade jag med CSN tills jag fick dispans och fick läsa direkt på universitetsnivå. Gissa vilket tjafs det blir vid regristering till klasser på svenska universitet nu då? Alla datorsystem anser mig nämligen inte behörig eftersom jag ej har avslutat gymnasiebetyg . Har det problemet nu m min statistikkurs, så jag msåte antagligen springa till antagningen med mina amerikanska betyg. Suck.

Hur har det gått med CSN förresten SoFo89? Har det dimpt ner ännu?

Från det ene till det andre, är det ngn här som har studentmobilabonnemang? Jag såg att tele2 har det på både Kompisabonnemang och för Iphone! Vart lite sugen på en Iphone, men borde hålla mig. Försöker hålla nere räkningarna till ett minimum ju! 
  • nycsthlm
    Haven09 skrev 2010-09-14 22:31:06 följande:
    Nycsthlm; jag bara älskar min iphone och har 3gs,n tycker den är värt varenda krona och jag kan verkligen hålla koll på allt. Har tele2 och första räkningen va på 450kr med typ inträdet,internet och samtals pot Comviq kompis , helt okej...ler
    Åh, 450 var bra! Var det med studentabonnemanget?
  • nycsthlm

Jag måste hålla mig till Tele2 kompis. För precis som Haven09 så har de flesta jag känner comviq/tele2. Höll på att bli skinnad när syrran hade Telia ! Hehe, jag kan vara en riktig phonebug jag! Måste föröska dra ned på det där nu i höst.

Haven09: så allt som allt 450 med Iphone? Ingen förhöjd avgift för telefonen? Eller betalade du i butik för den? Studentdealen för Iphone tror jag var 259kr i mån om jag fattade rätt?? http://www.tele2.se/mercenat_iphone4g16gb.html

Usch, jag hade tydligen en komplettering att göra på en klass jag tog i höstas. Hade helt missat det och nu kommer jag inte ihåg vad som togs upp på klass 5! Jag har blivit ombedd att diskutera mina variabler utifrån föreläsning 5. Blir till att freestyla lite här !

• nycsthlm

Skönt att det fixade sig med CSN tillslut Sofo89! Förresten... bor inte du i Sthlm? Jag ska på en undersökning på mån em, en fokusgruppintervju. Det behövdes fler deltagare!  En undersökning om singelmammor och dating online. Och ersättningen var riktigt nice .

Sonen somnade precis så nu ska jag baka och slå in presenter för imorgon är en stor dag! Min lille kille fyller 4!

Svar på tråden Studerande singelföräldrar