• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Det var mig en ogin lärare du hade. Usch! Och vilken rivstart alla verkar ha! Kanske beror på att kursen jag tar nu är deltid så den går över hela terminen. Jag ska förutom dessa 15p ta 18p till senare. Så nu är det rätt lugnt här. Har inte fått tag på en kursbok, och den finns bara till utlåning veckovis. Om den ens finns inne nu. Ska kila in på universitetets bibbla och försöka jaga rätt på den nu. Läser du sociologi förresten? jag är också sociolog .

Vad var det för något du pluggade nu igen Chrissy?

• nycsthlm
    prickelina skrev 2010-09-02 23:43:38 följande:

Åhh dessa böcker! Vår första kurs är 10 veckor ca och det är typ 10 obligatoriska böcker a 200-300 kr st... Varför är kurslitteratur så dyr?

Fick mitt schema idag och det blir minsan ingen glassig höst! Tycker vi verkar ha jättemånga föreläsningar, jag hade hoppats att kunna jobba lite med men det känns ju tufft...

Ja kurslitteratur är onekligen dyrt! Jag har sån tur denna termin då denna kurs jag tar har 2 obligatoriska böcker och jag har lyckats låna den ene på Riksdagsbiblioteket, och den andre har jag ställt mig på kö på på stadsbibblan. Riksdagsbiblioteket är ju nästan som att ha "egna" böcker. Det är ju inga sista inlämningsdatum utan man får ha dem hemma så länge som man behöver förutsatt att ingen bokar boken. Eller om någon riksdagsman skulle vela ha bocken för då får man email och måste lämna tillbaka boken inom 3 dagar! Än så länge har inte Fredrik Reinfelt velat läsa just "mina" böcker .

Nästa kurs jag ska läsa så består kurslitterturen bara av artiklar som man får ladda ned och printa ut själv.

Samhällsvetarprogrammet funderae jag på. Är det likt samhällsplanerarprogrammet? Jag funderade på att söka en det sistnämnde på masternivå, men det bidde demografiprogrammet istället.

Vad har ni för planer i helgen då? Här ska vi på Skansen på söndag. Kul eftersom vi inte gick förra året. Och 2 år sen så var inte min son speciellt impad av djuren. Det var mest jag som hoppade och pekade extatiskt på alla djuren
  • nycsthlm
    SoFo89 skrev 2010-09-03 22:18:25 följande:
    Hoppas att ni haft en bra vecka alla!
    Själv är jag lite småsur på CSN som drar ut på att ens godkänna min ansökan så känner mig lagom fattig, tyvärr, men tak över huvudet och mat i kylen har vi så jag ska väl inte klaga. Hade dock varit skönt att få köpa nya skor både till mig och dottern!

Har varit två första lugna veckor för mig i skolan och jag kan ärligt säga att jag längtar tills det sätter igång på allvar. I helgen ska vi iväg på kusinens kalas och träffa lite kompisar, rätt lugnt med andra ord.

Nycsthlm, hoppas att ni får det skoj på skansen! Du är inte ensam om att vara lyrisk över djuren medans dottern tyckte sisådär
    Hoppas det fixar sig med CSN nu i veckan! Mina pengar kom i tisdags och vilken countdown jag hade! Kollade kontot var morgon i en vecka.

Mojsan: jisses. Jag har nog haft tur då. Kurslitteratur för 1200 spänn???? Det mesta jag lade ut för en termin var 300 spänn. Har lyckats låna mycket och så är ju all min kurslitteratur (nästan) på engelska, och som jag tipsade innan så är det så mkt billigare att ebaya, amazona eller köra abesbooks.com från England än att köpa i Sverige. Tom billigare än om man hittar begagnad kurslitteratur på blocket! Appropå blocket och andra begagnade kurslitteratursidor så tycker jag folk är för jäkla snåla ibland! En av kursböckerna jag behöver nu kostar 266kr på lycknis. Jag hittade boken på både Blocket och Tradera och några andra sidor. Där ville säljarna ha mellan 250 och 300 spänn!!! För en begagnad bok!? De gånger jag har sålt mina gamla böcker har jag tagit mycket lägre än nypriset än så!

Nu ska vi iväg och möta mormor och gå å Skansen. För er i Sthlm så kan jag även tipsa om att det är Barnbarnsdag på Historiska museet. Alla mor/farföräldrar som kommer med sitt barnbarn kommer in gratis och det har en massa barnaktiviteter .
  • nycsthlm

Vad bidde det för vinteroverall Ogräset? Jag går i valet och kvalet att inhandla en nu med! Jag har en rabattkupong på 20% på Åhléns som jag fick med en Mama tidning som går ut den 10e. Borde kanske slå till! Hade en Åhlénsoverall när sonen var 2 och var nöjd med den. De kostade 699 så 20% på det är ju rätt bra.

Vad har ni andra köpt för vinterkläder? Om ni nu har det.

• nycsthlm

Vad gick Polarn & Pyret overallen loss på Ogräset? Skulle gärna ha en, men tror inte ekonomin sulle tillåta det, Inte denna månad i alla fall. Jag tror dock att det går bra med en Åhléns eller Lindex overall då jag är av den sorten som inte lufsar så mkt i snödriver om vintrarna med sonen. Jag HATAR kallt väder och min avkomma verkar inte heller vara så förtjust i att rulla i snödriver. Nästa månad får jag in 2500 från en fond jag fick som är inriktad på studerande mammor med lite inkomst. Så kanske kan jag slå till på en PoP då. Det braiga med Polarn kläder är ju att andrahandsvärdet är så bra att man får in en hel del när man säljer året därpå!

Så har invänjningen gått bra Haven09? Ja förrutom klädesmissödena! Jag har bittert fått erfara vikten av märkpennor! En höstjacka kom bort för mer än ett år sen. Lustiga var att förra veckan hängde den där på min sons krok. Som om inget hänt. Och jag hade frågat om jackan och letat och kollat i borttappadatlådan men ingen jacka. Jaja, nu har jag en jacka här i strl 104. Nu när han drar 116!!! Appropå vita tröjan så brukar jag inte ha vita kläder på min son näre han är på dagis. Jag räknar nästan med att de kommer hem lagom nedfläckta. Har han haft en rolig dag så är det fläckar (sand/färg/gegga/god mat etc) .

• nycsthlm

Tack för overalltipsen! Vad är en 8848?

Haven09, vad var det du studerade nu igen? Är det lärarna eller studenterna som talar dålig svenska? Jag håller med om att det kan vara problematiskt med lärare som inte behärksar språket till 100%. Jag går på ett internationellt program där all undervisning sker på engelska.Oftast går det bra då lärarna behärskar engelskan så pass bra som de gör, men ibland känns det lite knaggligt och man går miste om rätt mycket information. Det funkar för mig, för mitt modersmål är svenska så jag kan hänga med de semantiska mönstret under en föreläsning. Men endel internationella elever, speciellt de med engelska som modersmål kan tycka att det går knaggligt! Tex så hade jag en föreläsare som skulle använda sig av ett antroplogiskt exempel och refererade till "indians". Jag fattade att han menade den amerikanska ursprungsbefolkningen, men resten av klassen var någon stans i indien ! Eller att tala om "svart arbetskraft" kan också bli riktigt fel. Hahaha. To "work black" som en lärare sa, jag fick förtydliga vad som menades för halva klassen satt som frågetecken!

• nycsthlm

Men long time no see 17 06 07 !

Ja dig vill jag ju inte fråga om vinterklädestips för jag vet att du skulle komam med ngt snordyrt danskt märke . Vilket tradera klipp förresten! Det kallar jag en bra deal! Förra året hade vi ett Everest set som jag var rätt nöjd med. Föredrar egentligen jacka + termobyxor över en overall. Då kan man ha bara jackan och vanliga fodrade byxor innan kylan slår till på allvar samt på vårdagar när vintern släpper. Vårt dagis har dessutom varit riktig sopigt med utegång på vintrarna. Vi var flera föräldra som klagade. Kunde vara flera veckor då de bara var ute 2-3 ggr i veckan. Och då BARA någon timma på förmiddan. Så halvdant märke på overallen funkade utmärkt!

Ja jag kommer ha en termin kvar då du börjar. Då blir de fika på campus . Jag och en kompis (som går på Södertörn) funderade dessutom på att starta en studentförening för föräldrar! Finns ingen sån på SU, och det kan ju vara kul och dessutom kan det se bra ut på ett CV att man vart med om att styra opp en förening och att man varit med i styrelsen . Man behöver vara 5 st för att kunna starta en och för att kunna få föreningsbidrag. Skulle du vara intresserad då? Eller om det finns andra SU föräldrar därute så inboxa mig om ni tycker en studentförening för föräldrar låter intressant!

• nycsthlm
    mojsan79 skrev 2010-09-06 19:55:52 följande:

Hej  på er!

Ja, snart är det dags att plocka på vinterkläderna, det ska bli kul! =) Min pojk är ju snart 8 år så jag har hunnit med att testa en del. Förra året hade vi nåt ställ från Didrikson, det var lite sisådär. När jag tänker på det har vi haft Didrikson två vintrar och som jag minns det var det inte riktigt vattenavvisande och det är ju viktigt. Har haft P.O.P och det är ju bra, fast är inte riktigt nöjd med det heller. I år ska vi ha en skaljacka med avtagbar fleecetröja och ett par schyssta byxor med sidfickor och en tunnare dunjacka, allt från Marmot. Det verkar riktigt bra och framför allt var det skitsnyggt, sonen är mycket nöjd och längtar till snön kommer.
    Vi älskar snön och åker mycket skidor så vinterkläderna lägger vi mycket pengar på.

Idag har varit en tung dag. Hade kanske den tråkigaste föreläsningen ever idag, halvsov rakt igenom och kommer säkert få sota för det på fredagens seminarium men men, det är bara att läsa som en galning resten av veckan.

Hur ser er vecka ut, mycket att stå i?

Vad är det för klass du läser nu? Så där känner jag för min enkätmetodik. Jag är rätt besviken för jag är intreserad av ämnet och behöver verkligen den här klassen. Man ska konstruera en egen enkät innan klassen är slut, och jag ska ju göra min masteruppsats där jag ska samla in data själv genom enkäter. Detta är kvällsklassen och jag ska "skolka" ikväll. Hade kollat fel i schemat så jag har inte fixat bv. Men det gör nog inget att man missar endel klasser då det bara är 4 obligatoriska föreläsningar.

Läraren är så seg och av den typen att man blir förvirrad! Detta är en kurs på grundnivå och jag har läst lite i ämnet förrut så det är just nu rätt enkelt så här i början. Men om jag lyssnar på läraren så blir jag totalförvirrad, för han snurrar till allt! Hehe, Yoshimi skulle kanske kunna hjälpa honom på traven med pedagogiken där . Sånt är ju superviktigt! Har stött på en sådan proffesor första terminen. En expert inom sitt område som skrivit en massa avhandlingar och böcker, men på föreläsningarna stod han och mumlade i skäggget utan någon röd tråd alls! Och förklara koncepten var han kass på. Jaja, jag får helt enkelt se denna klass som en "distanskurs" och banka in det mesta själv!

Nog med dagens gnäll. Idag blir läsa ikapp i böckerna (jag har legat lite på latsidan så det har jag ågren över) varvat med tvätt!
  • nycsthlm

Ogräset, visst är det konstigt att det inte finns någon studentförening för föräldrar! Skulle ju behövas, man kan vara med att påverka så att det blir enklare för föräldrar att studera. Jag hade tänkt att det skulle vara kul med student-barn träff. Då alla andra har sina möten sups de ju. Vi föräldrar skulle ju kunna ha picknick med kidsen . Man skulle kanske även kunna göra en slags nödbarnvaktspool. Typ om man har ett jätteviktigt föredrag och dagis är stängt just den dagen kunde man kontakta andra medlemmar och se om någon är tillgänglig på campus att passa barnet en halvtimma.

Är så irriterad på min enkätkurs att jag ska se om jag kan byta ursen mot en annan snarlik som är på lite högre nivå. Jag kommer att ha missat två föreläsningar (två 3 timmars föreläsningar) så det kommer säkert bli nej .

mojsan79 skrev 2010-09-07 19:38:30 följande:
    Vad ska du skriva om i uppsatsen? Längtar tills det blir dags för mig, har planer på att göra en del av den utomlands och söka bidrag från SIDA. Kanske bara är en dröm men man kan ju alltid försöka.

Nä, nu ska jag ta och fixa lite te och kura upp mig i soffan o kolla på Idol. Imon blir det plugg och inhandling av födelsadagspresent. Sonen ska på två kalas i helgen, ett disco och en maskerad....mycket att fixa med. Själv skulle jag behöva gå till frissan, köpa nya jeans och jacka, MEN det får vänta i vanlig ordning =( Härligt att va student...eller vad säger ni tjejer?
    Min son fyller år den 19e. På lördag fyller hans bästis år så då är det kalas, så här blir det kalasshopping med! Känner igen den där känslan att man får snällt vänta på att inhandla saker till sig själv. Varje gång jag ger mig ut för att shoppa ngt till mig själv så brukar jag komma hem med typ ett par Spidermankalsonger i strl 116 på superrea. Och nada för mig själv !

Appropå kalas så tror jag att det blir ngt litet. Förra året bjöd vi hela dagis. Det gör jag inte om i första taget. HELT slut var jag i dagarna två och jag tror inte ens min lillkille gillade det så mycket. Så mycket stoj och stim så han liksom kom i skymundan på sin stora dag.
  • nycsthlm
    prickelina skrev 2010-09-08 21:20:09 följande:
    Världens bästa pappa ställde upp och vabbade! Hurra för morfars vabb. Så jag kunde gå på mina föreläsningar både idag och imorgon!
    Underbart! Vad skulle man göra utan sina kära föräldrar? Min mamma hämtar på dagis idag då jag har den trista kvällskursen .

Idag sa det ofärväntat Caashiiiiing på kontot! 2500kr? Jag antar att det är från fonden jag får 2500 i kvartalet ifrån. Jag väntade mig en utbetalning den 25e denna månad (det är då utbetalningarna har dumpit ned förrut). Nu kan jag ju gå upp lite i pris på vinteroverallen ju . Jag köpte den där Åhléns overallen igår men vet inte om jag gillade den så mycket. Har ju kvittot kvar så jag funderar på att springa tillbaka och byta upp mig nu! Vad sas nu om Didrikson overallerna? Är det ok overaller? Det fanns 2 modeller som jag tyckte såg ok ut. En i 800kr klassen och i 1000-klassen.

Ni i Sthlms området bör söka denna fond genom FVO i början av nästa år! Det enda kravet var att man inte kunde ta ut extralånet för då hamnade man på "för hög" inkomst. Handläggaren på FVO bad mig kolla om jag kände fler ensamstående studerande mammor för det fanns tydligen inte så många sökandes till just den fonden. Det braiga är att om man blir beviljad får man kontinuerligt en utbetalning per kvartal under hela utbildningen .

Mojsan: vart vill du skriva uppsatsen? Tycker absolut du ska försöka! Finns ju rätt många stiftelser och stipendier som man kan söka ifrån beroende på vart du ska! Själv är jag sugen på praktik utomlands. 2 av mina kursare har gjort praktik på FN i NewYork (min gamla hemstad- längtar dit). Blir dock ytterst problematiskt som singelmamma ju. Och dyrt. Sonen måste med ju. Dagis i New York går loss på minst $1200 i månaden! Minst!
Svar på tråden Studerande singelföräldrar